Author |
Topic |
|
ironfist
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2004/06/30 : 18:34:35
|
Jag har ett problem som uppståt och jag vet inte vad det beror på .
När jag spelar vinyl börjar högtalarna vandra/svänga om man kan kalla det så . Dom "vandrar" rätt så långt fram och tillbaka .
Är det nån kunnig som vet vad det beror på och vad man gör åt det .
Spelare : rega P3 . Steg : Pro-Ject The Phonobox .
|
|
poppop
Member
460 Posts |
Posted - 2004/06/30 : 19:12:35
|
Eftersom kopplingen mellan vinyl och nål är akustisk ligger det en massa "subtoner" där och skräpar... Och RIAA kurvan är 20Hz - 20kHz / max. 0,5dB på ditt riia... Detta är inte skadligt för dina högtalare om du inte vräker på järnet. Det brukar dessutom vara värst precis när du lägger på nålen i början av vinylen.
Men om det stör dig så kan du skaffa nåt sub harmonic filter av något slag som skär bort allt under t ex 80 Hz. Koppla detta filter mellan riiat och förstärkaren. |
Mono är underskattat! |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/07/01 : 00:03:52
|
Hmm, förmodligen har du valt en felaktig kombination mellan tonarmens rörliga massa och pickupens fjädringsmjukhet. Dvs. din tonarm står och gungar. Det kan vara klart skadligt för bashögtalaren eftersom det går åt en hel del energi och talspolen kan bli varm. Detta skall inte förväxlas med den volym man spelar med utan denna energi har man oavsett volym. Också diskanterna kan brännas om man spelar högt eftersom förstärkaren kan klippa eftersom det går åt en massa nyttig energi till basarna så den kan helt enkelt ta slut. Ett subsonic filter bör man kopla in vid 15-20Hz annars så skär man bort musik. Resonanserna ligger mycket lägre i frekvens typiskt runt 10Hz eller under. Prova en annan pickup som har en hårdare upphängning. Dessutom låter det sämre rent musikalisk om man har dessa problem. Bör åtgärdas. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2004/07/01 : 08:24:45
|
låter det när basarna dallrar? om inte slappna av och låt dig roas istället. det är ingen fara för högtalarna men det suger muchos effekt från förstärkaren. subsonicfilter är den bästa lösningen för det här problemet. Det är mest i "lead in" som detta problem brukar förekomma, i detta omodulerade spår ligger det en hel del och skräpar på botten. Ojämnheter i skivan är ju oftast tydligast i periferin osv...
|
|
|
micke76
Member
454 Posts |
Posted - 2004/07/01 : 09:38:47
|
Har samma problem med min rega p25 och en grado pickup. Fenomentet uppstår dock bara på vissa skivor, mest på audiofilskivor, 200 grams etc. Irriterande.
mvh micke |
|
|
Laan
Member
90 Posts |
Posted - 2004/07/01 : 09:50:52
|
jag har letat efter ett sådant filter, men hittatde bara ngt i usa för 1200 + frakt..
finns det något billigare alternativ? |
//Laan |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2004/07/01 : 10:24:23
|
lösa subsonicfilter är väl inte så himla vanliga idag. ett alternativ är att byta till en riaa som har inbyggt subsonic. |
|
|
poppop
Member
460 Posts |
Posted - 2004/07/01 : 16:41:42
|
...Eller att löda ihop ett själv kanske? Kolla med nån på DIY-länken om nån har något tips! Blir nog väldigt mycket billigare!! |
Mono är underskattat! |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/07/01 : 18:50:12
|
Man kan ju också tänka sig att löda en enkel RC-länk. bara inte vid 80Hz utan lägre(20Hz/-6dB/okt). |
|
|
poppop
Member
460 Posts |
Posted - 2004/07/01 : 19:23:15
|
Ja, 80 Hz var kanske att ta i... Skulle va om man endast lyssnade på talskivor dårå... |
Mono är underskattat! |
|
|
ironfist
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 16:48:40
|
Det som är kostigt är att tar jag och kopplar in min polares P3a Rega Super-Bias istället för Audio Technica AT110 pick up så är det inte på detta vis . |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 17:28:48
|
Tips på försteg med inbyggt subsonicfilter: Luxman C-03. Ett sånt har jag, funkar bra mot nämnda åkomma. Märktes dock mest när jag bodde i landshövdingehuslägenhet med trägolv och träväggar. Elementen buktade då särskilt mycket nät man gick över golvet när man körde vinyl. |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
nelsson
Member
174 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 17:55:45
|
quote: Det som är kostigt är att tar jag och kopplar in min polares P3a Rega Super-Bias istället för Audio Technica AT110 pick up så är det inte på detta vis .
Det tyder på att din pickup inte trivs med regaarmen, den är för mjuk i upphängningen vilket ger en för låg systemresonans. Du kan antagligen se på pickup/tonarm när du spelar att de gungar. Ett subsonicfilter botar isf. bara symtomen inte orsaken till dem. |
Hifi, kaffe & arkitektur nelssons stereo |
|
|
ironfist
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2004/07/15 : 15:34:21
|
Då är det med andra ord bara byta Pick up som gäller och se om det bli bättre . |
|
|
|
Topic |
|