HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pickup till min Opus3 Continou. Reson?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2002/09/25 :  23:14:25  Show Profile Send minoman a Private Message
Hej!
På jakt efter en pickup till min Opus3 Cantus/Continou. Bl.a annat via annons här på HiFiForum men gensvaret har varit tunnt

Någon som har erfarenhet av vad som skulle passa ihop med ovanstående och en MF X-LP? Tror att jag helst vill ha en bra MM pga det enklare förfarandet vid nålbyte. Eller....

I min jakt på något att fästa i armen har jag stött på en pickup tillverkare som heter Reson. Någon som känner till

Tacksam för alla svar...
mvh/micke

Edited by - minoman on 2002/09/25 23:15:21

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/09/25 :  23:20:29  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Intressant!

Denna svarv har jag lyssnat på och fann ljudet fantastiskt trevligt.

Jag har lyssnat på Continue tillsammans med Ortofon MC-30. RIIA steget var Anatech's ( http://www.anatech.se ), vilket jag själv är väldigt svag för.



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

I have this theory, that if we're told we're bad
Then that's the only idea we'll ever have
But maybe if we are surrounded in beauty
Someday we will become what we see...
- Jewel

Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/09/25 :  23:57:12  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Jag har en gång hört en Reson Reca. Den lät alldeles utmärkt även om det naturligtvis är svårt att uttala sig om efter endast en lyssning. Ägaren är dock mycket nöjd med pickupen.

Jag är dock inte helt säker på om man kan byta nålen på Recas MM-pickuper. Jag tror att de istället använder sig av inbytessystem.

Här finns en recension av Reca: http://www.moving-coil-cartridges.com/reca-cartridges.htm
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/26 :  09:25:02  Show Profile Send Per a Private Message
rim och reson eller ngt sånt. jag har för mig att resons puppor generellt är byggda av goldring enligt resons specar. reson etile är helt enkelt en omlablad goldring elite.

sayonara

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/26 :  09:49:19  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Jag håller på att själv sätta upp en skivspelare med tangentialarm, nämligen en luftlagrad sådan. En bekant har trixat med Forsell-armar. Vi båda spelar sedan länge med Ortofon OM40, som är en prisbillig, mycket välljudande och suveränt spårande (vdH-nål) MM-pickup. Den måste numera byggas av en OM10-pickup samt reservnålen Super 40 eftersom OM40 inte säljs som ett paket längre. Nåväl, den torde passa bra också i Cantus-armen.
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:05:50  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

Hejsan!

Intressant!

Denna svarv har jag lyssnat på och fann ljudet fantastiskt trevligt.

Jag har lyssnat på Continue tillsammans med Ortofon MC-30. RIIA steget var Anatech's ( http://www.anatech.se ), vilket jag själv är väldigt svag för.



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

I have this theory, that if we're told we're bad
Then that's the only idea we'll ever have
But maybe if we are surrounded in beauty
Someday we will become what we see...
- Jewel





det logiska vore väl att du köpte hela den kombo som du lyssnade på. då borde du ju få det ljud du gillar.

sayonara

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:16:38  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag har en Rega Exact mm puppa till salu, tyvärr är inte nålen utbytbar på den heller. Men den låter finfint.

mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000