HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur bra bas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/06/30 :  16:17:57  Show Profile Send B Peter a Private Message
Det här borde förstås ha diskuterats förr på ett hififorum men då tar vi det igen.

När vi talar om "bra bas", vad menar vi då egentligen? Det finns de som anser att en bas först och främst ska vara snabb och tajt. Ett annat synsätt är att den först och främst ska vara så att den känns i kroppen och ruskar om möblerna. Ytterligare en syn på saken är att den ska vara djup och klangriktigt så att finsmakaren kan höra skillnad på olika fabrikat av basfiol, piano etc.

Finns det egentligen någon förstärkare som klarar av att tillfredsställa samtliga smaker? Jag tycker själv att just djup och klang ofta blir bra genom en single ended rörförstärkare men erkänner att den inte klarar av den andra kriterierna ovan. Jag har bekanta som anser att även om Krell tar "järngrepp om baskonen" så saknas det något i klangen som gör det svårt att skilja på olika basinstrument. Själv så var jag på en Linnförevisning för några år sen där basen var tajt och snabb men lämnade en hel dela att önska vad gäller klang och djup.

Så, vad har jag glömt, hur ska bas låta från en stereo? Vad krävs för att det ska bli så? Transistorer, rör, subbas,...?

Edit: bytte titel.

Edited by - B Peter on 2004/06/30 16:29:55

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/06/30 :  16:51:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag själv föredrar den slutna lådans distikta och fasta "sound" med bra impulssvar, gärna ett slutsteg som kan ge en hel del och orkar med att hålla basen tajt och ren, gärna med switchad nätdel och ett par kW i reserv.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/06/30 :  16:51:54  Show Profile Send Wizard a Private Message
Lyssna på Wisdom Audio med rätt förstärkare...say no more

Wizard
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/06/30 :  17:09:43  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag föredrar blöt, luddig bas som gärna får blöda över i angränsande register. Det skall kännas som en fuktig filt som ligger över ljudbilden. Kan jag dessutom få till någon skön rumsresonans kring 60 Hz blir jag helt tillfredställd.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2004/06/30 :  17:59:26  Show Profile Send Rishna a Private Message
Framförallt tycker jag att det behövs ett riktigt bra lyssningsrum som låter anläggningen spela ut. Den främsta förutsättningen för bra bas är för mig just rummet som under olyckliga omständigheter kan få vilken toppanläggning som helst att låta apa. Jämn och ren bas befriad från elaka betongrum (stående vågor, utsläckning mm.) är vad jag skulle föredra. Vis av erfarenheten (bor själv i lägenhet byggd i betong och tegel) vet jag hur ansträngande och uttröttande det kan vara att aldrig få rätt på ljudet eftersom de akustiska förutsättningarna bitvis är rent för j-vliga.

Det bästa jag hört i basväg är ett par Sonab/Carlsson OA14 på andra våningen i ett 1½-plans trähus från sent 70-tal. Rummet var på drygt 20 kvadrat med trä i alla led från golv till tak. Heltäckningsmatta på golvet och rikligt med möbler alltifrån garderober och byråer till sängar. En liten och inte alltför avancerad anläggning med ett par 70-tals rundstrålande högtalare och en hembioreciever, men vilket ljud!!! Det behövs inte så mycket för att det ska låta bra om bara lyssningsrummet har goda akustiska egenskaper. Sätt ut en miljonanläggning i trapphuset så får den stryk av en ministereo för 2500:- som står i ett bra rum. Grymt eller hur?

Nåja... nu kanske jag flöt iväg en aning, men ovanstående är i vart fall den bästa bas jag hört.

Må väl
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/07/01 :  00:10:08  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Peter:
"Ett annat synsätt är att den först och främst ska vara så att den känns i kroppen och ruskar om möblerna."
Detta är ett rumsproblem och inget annat. Sen om man tycker det är roligt är en annan sak. Detta är inte samma sak som discodunk men väl som biosubbor som förutom buller knappast klarar av något annat.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/01 :  00:19:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Rummet var på drygt 20 kvadrat med trä i alla led från golv till tak.
Låter ju som hemma hos mig!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mr Dirkschneider
Member

84 Posts

Posted - 2004/07/01 :  01:39:10  Show Profile Send Mr Dirkschneider a Private Message
Nu förstår jag ingenting.
Bra bas är väl såklart den basen som låter mest som basen ska göra live.

The devil is a loser and he's my bitch
Lordi
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/07/01 :  07:11:07  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Mr Dirkschneider, när du skriver live hur menar du då, live som på en jazzklubb eller kammarmusik alltså "unplugged" (1) eller live som i liten klubb upp till arena spelningar (2)?

Harry up, att ha lite tryck och pondus i botten är helt ok, sålänge det är kontrollerat, som exempel kan väl neriks system nämnas (han använder element som ibland återfinns just på discon), även om jag helst ser slutna konstruktioner för deras generella (i mina öron) högre kvalitéer.

Jag skulle nog helst använda mig av 2st slutna 215 (alt. 218) lådor, med en fin EQ och ett kraftigt och bra slutsteg (minst 4kW/Ch).

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/07/01 :  09:57:54  Show Profile Send CC a Private Message
Ett Dynamic Precision steg typ 5.52hp klarar allt det du önskade o mer därtill Fast en 6.4 från DP fixar det ganska långt osså OM rummet är med på noterna Eller kanske en A1 från DP?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/07/01 :  10:16:20  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Personligen så vill jag ha "torr" bas, OCH den ska spela djuuuupt.

/Mikaell.

......var är sommaren?.........
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/01 :  10:31:50  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Under en kvalitetsnivå (sugen på att skriva "prisnivå") får man inte "bra bas". Man får en kompromiss där balansen står mellan: djupbasförmåga, ljudtrycksförmåga, ren- och torrhet samt lättdrivenhet (ens ett svenskt ord?).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/01 :  10:51:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Basen ska vara avgrundsdjup och fast typ JBL 15":are med skumkant + slavbas. Allt ska drivas med separata slutsteg var av basslutsteget bör vara DC kopplat.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/07/01 :  10:54:27  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Frekvensrak ner till 10hz, klangligt rätt, fast/torr och snabb och FYSIK!! Otroligt bra bas kostar dock... massor..
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/07/01 :  11:36:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
CC :

Jag tänkte mer åt hållet QSC Powerlight PFC 9.0. (minst 4kW/Ch) inte 400W som hos DP 5.25hp utan mer än 10ggr så mkt.

Varför ? jo därför de flesta bra 15" och 18" idag kan hantera upp till 2kw vilket kan behövas om man sätter dem i en sluten konstruktion och vräker på med EQ´n för att få bra respons ner till 20hz (exempelvis).

Detta tror jag är receptet för "bra bas", kan verka väl tilltaget kanske, men det är väl aldrig fel med lite kontroll.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/07/01 :  11:39:16  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Har Martinsson räknat på vilket ljudtryck som teoretiskt kan uppnås i ett bostadsrum med dom konstruktionsfilosofierna?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/07/01 :  12:13:30  Show Profile Send Micke Y a Private Message
För mig är riktigt bra bas den som låter som det gör live med akustisk musik eller kör. Hör man en kör i t.ex. en kyrka så hörs basarna tydligt separerade från andra röster och de ligger högt i nivå. Oftast betydligt högre än vad de flesta hifi system brukar återge dom.
Likadant är det med en stor trumma som i de flesta fall hörs mer tydligt än i hemsystem. Ofta saknas den där energikicken som kommer precis efter själv trumpinnens skinnträff.

Är det någon som sett de mätningar som Ultra High fidelty magazine publicerar? De mäter frekvensgången vid 100dB ljudtryck. Gissa om det är avslöjande!! Det är inte många högtalare som har ens halvrak kurva då och inte en enda stativare som inte har tappat 10-20dB i basen.
Här är ett exempel på en mycket bra högtalare:
http://www.uhfmag.com/Issue60/MM.html
http://www.uhfmag.com/Issue56/Forest.html

Det borde väcka en del tankar och samtal.

Men som andra sagt många gånger, bas är svårt och bra bas kommer från en lyckad kombination av rum och system. Vi andra får leva med det vi har.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/07/01 :  16:01:58  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
EngelholmAudio, nix, men för skojs skull låt oss aproximera lite, en typisk ventilerad 218 av idag kan prestera runt 139dB (exempel EAW Sb850zR) -3db för sluten kontruktion, -2db (för det är ju trotts allt en EAW sub) så säg ca 134dB +3dB för 2st, så ungefär 136dB vid 2kW per låda (1kw/element).

MEN även om möjligheten finns där så finns även det sunda förnuftet och eventuella grannar, det skall ju vara behagligt också : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/07/01 :  16:25:17  Show Profile Send molsson a Private Message
filikoster: Ironi, fantastiskt.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Mr Dirkschneider
Member

84 Posts

Posted - 2004/07/02 :  01:20:10  Show Profile Send Mr Dirkschneider a Private Message
Martinsson> Det beror väl såklart på vilken musik man lyssnar på.

The devil is a loser and he's my bitch
Lordi
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/07/02 :  12:41:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Man ska inte glömma att en snygg och bra subas lyfter hela ljudbilden vilket innebär att man får en betydligt bättre dynamik. Att lägga ner lite krut på en snygg avgrundsbas kan göra vem som helst lycklig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000