HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är din skivsamling på väg att ruttna bort?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/06/29 :  16:20:53  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Från TT:

"Michele Youket, forskare på det amerikanska kongressbiblioteket, har funnit belägg för alla skivsamlares mardröm – cd-skivor ruttnar. Att cd-skivor har en begränsad livstid har varit känt tidigare, men fenomenet har inte studerats närmare, skriver Rolling Stone.

Under fyra år har ett forskarlag på kongressbiblioteket , lett av Michele Youket, undersökt hur lång livstid skivor har. Resultatet är nedslående . Skivor av låg kvalitet tros inte hålla mer än cirka tio år, och även skivor av riktig god kvalitet antas ha en livslängd på maximalt hundra år.

Undersökningen är ännu inte slutförd. Kongressbiblioteket, som i dag har sina arkiv på cd-rom, tänker avgöra om de ska byta lagringsmedium när forskningslaget presenterar sina resultat." TT Spektra

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/29 :  16:26:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Gällde det CDR-skivor?
Det är välkänt att CDR-skivor har en begränsad hållbarhetstid.
Vanliga CD-skivor är pressade och kan inte jämföras med CDR-skivor.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/06/29 :  16:32:45  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag har hört någonstans att cd-skivor kan bli svapmangripna av någon luftburen spor. Någon mer som hört talas om detta?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/06/29 :  16:43:00  Show Profile Send långhåret a Private Message
filikoster: tycker mig ha läst detta för många år sedan. Men denna s.k luftburna spor finns inte i vårt nordiska klimat.

Däremot så är sol, fukt, smuts och repor det största hotet mot skivorna.

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2004/06/29 :  16:47:15  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Var det inte Sveriges Radio som hade problem med just det? Stora delar av deras arkiv var hotat, vet inte vad som hänt sedan dess.

Att CDR-skivor är känsliga visste jag också, men att de skulle kunna se ut såhär efter bara någon månad utomhus visste jag inte:

Den här skivan låg i en vanlig återförslutbar påse som var igentejpad med silvertejp, det enda den blivit utsatt för är fukt (ej regn) och solsken.

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2004/06/29 16:53:32
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/29 :  16:53:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag vet hur en LP som har legat i solen 1-2dagar ser ut. Man kan använda den som Bålskål eller ett fruktfat.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000