HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Scan Speak 10" Woofer - Portad eller Sluten låda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/06/27 :  18:09:51  Show Profile Send LageB a Private Message

Jag ska bygga ett par basmoduler med Scan Speak 25W/8565-01 element. Det finns två alternativ som jag ser det.

Alt.1: Slutna lådor ca 65L
Alt.2: Portade, ca 100L

Basmodulerna ska ha aktiv Lågpassdelning ca 100Hz med viss möjlighet av Eq (Behringer digitalt filter)

Vad skulle ni välja, Sluten eller Portad? Fördelar/Nackdelar ?


Alla synpunkter uppskattas.

Mvh
LageB



AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/06/27 :  19:23:19  Show Profile Send AndersP a Private Message
Hehe.. Delikat problemställning.

För musik: Slutna eftersom du har möjlighet till eq. Räcker inte dom eq-möjligheter du har kan du ju enkelt bygga dig en Linkwitz Transform. Förmodligen klarar du dig utan om du inte har ett jätterum. Däremot skulle jag satsa på större låda, minst 100 l. För Q 0,5 blir lådan 160 l i WinISD. Ju lägre Q du har från början ju mindre basboost behövs för kompenseringen.

För bio: Hemma hos mig skulle det börja bottna ganska tidigt med eq och allt. Jag har en 12" isobaricsub med basreflex nu och den klarar inte precis allt.....Basreflex altså.

Fördelar/Nackdelar?

Själv gillar jag det tajta torra ljudet från slutna lådor. Alternativet är kanske öppen baffel, men till och med Linkwitz har ju problem att få upp nivån i lägsta oktaven med sina aktiva dipoler. Fördelen med basreflex är ju att man får fin nivå i lägsta oktaven, men på bekostnad av kvaliteten enligt mitt sätt att se på det hela.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2004/06/28 14:13:28
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/06/27 :  20:43:43  Show Profile Send LageB a Private Message

Tack AndersP,

Jo, jag har alltid också trott/tyckt att Slutna lådor ger ett tajtare ljud och skulle vara bättre för musik. Det kanske är på det sättet..?

Men, jag har numera några frågeställningar därvidlag:

(1)
Med Scan Speak 25W/8565 kan med portat system få mycket lågt fs, runt 22Hz vilket medger små konrörelser runt 20-30Hz --> bör leda till mindre dist vid högre volum vilket också skulle medföra lättnad för de högre frekevenserna.

(2)
Med slutet system så får elementet arbeta väldigt hårt, dvs stora konrörelser vid de lägre frekvenserna trots lägre spl.

(3)
Om man inte har Eq så är det helt klart för mig att ett slutet system borde ge mycket jämnare Spl, pga rumsförstärkning. När jag simulerar den portade varainten med LspCad ock tar med Rumsförstärkning, så får jag en stor puckel runt 30-60Hz dvs det borde definitivt bli en "boom box".

(4)
Därför, om jag nu använder Eq till att REDUCERA basen i det portade systemet för att ta bort puckeln och därmed försöka "imitera" det spl som skulle ges med den slutna lådan. I så fall, uppnår jag:

a) Jämnare Spl i rummet, "a la´sluten låda"
b) Reducering av konrörelser och ytterligare avlastning av basen

a+b borde ge en tajt dist-fri bas...? I alla fall är det en önskedröm jag har...Vad tror du..?


Mvh
LageB











Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/06/27 :  21:29:30  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det sägs ofta att en avrullning med Q 0,5 vid 20 Hz ger en rak frekvenskurva i rum. För att nå dit krävs typ 6 dB förstärkning vid 20 Hz för din slutna låda. Det ser du ju om du simulerar.

Basreflexlådan har alltid en flera magnituder längre grupplöptid vilket gör att de låga frekvenserna kommer fram till lyssnaren senare än de höga. Det kan man inte korrigera med eq. Det faktum att elementen får jobba hårdare i en sluten låda och potentiellt kräks upp mer dist tycker jag är ett mycket billigt pris för den optimala tidsresponsen.

Man kan inte både äta kakan och ha kvar den dessvärre. Det hela beror ju på vad man ska ha den till.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/06/27 :  23:14:11  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag har lilleborn till 25W8565, 20W8555 och har provat den både i sluten och basreflex. Dessa går för lågt för att få vättig lågbas i rum, dvs man får för mycket rumsförstärkning, för mycket ljupbas. Fungerar bra som sub men ska de spela en bit upp så behövs någon form av eq. Detta gäller även sluten men natuligt inte lika mycket som för basreflex. Jag använder de slutna. Det finns ofta inte mycket energi under 40hz i musik så den redusering i konutslag du får vid avstämning lågt är knapt märkbar. Mycket bra element för övrigt, som subbas..

/Jesper
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/06/28 :  10:01:46  Show Profile Send LageB a Private Message

Tack ska ni ha för bra kommentarer.

Till AndersP:
Min applikation är endast Musik (2-kanalig sådan) och därför lutar det mot en sluten låda. Tycker dock att ämnet: "Dist vs. Tidsrespons" är intressant. Hur viktigt det verkligen är med minimal grupplöptid vid mycket låga frekvenser? Efterklangstid beror ju så mycket på rummet.

Till Jesper:
Hmm, om det är som du säger, att (för musik) så är reducering av konutslag man får vid låg avstämning knappt märkbar - ja då faller hela mitt resonemang....

Trevligt att du tycker om S-S basarna.

LageB










Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/28 :  11:27:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag tror att Lynn Ohlsson (hur det nu stavas) har byggt några subbor till Ariel-högtalarna (som verkligen behöver basstöd). Sök lite efter mer information där.

Men ta babysteg - välj det du känner för mest och bygg enkel (men funktionsduglig) testlåda. Kostar ju inte hela världen...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/06/28 :  14:17:06  Show Profile Send AndersP a Private Message
Testlåda i spånskiva låter klokt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2004/07/01 :  09:49:50  Show Profile Send mongo a Private Message
Varför inte köra på basreflex, och fixa skumgummipluggar att sätta i röret/rören? kör så själv.
Går att justera basen rätt friskt då....

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000