HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spela in DAB på laptopen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/06/24 :  09:55:23  Show Profile Send remote a Private Message
Inhandlade äntligen en PURE DRX-702ES DAB/FM receiver igår (passar finfint till Rotel RA2/RCD). Den har en "optisk och coaxial 48 kHz S/PDIF-utgång" som skall kunna användas för att ansluta t ex Minidiskspelare. Jag har en laptop med CD-brännare som har de sedvanliga ingångarna på baksidan. Vet nån om jag kan ansluta PC'n och spela in/bränna DAB-sändningar till CD? Om det funkar, vad för kabel behöver jag?

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/24 :  11:01:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Om du ska bränna ner ett radioprogram i datorn så behöver du först spelain programmet på hårddisken. Eftersom brännaren kör med 24X hastigheten eller högre så går det bara att bränna från HD´n eller från en annan CD-skiva.
Go to Top of Page

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/06/24 :  11:21:11  Show Profile Send remote a Private Message
Aha! Men det verkar ju rätt OK ändå för då kan man ju redigera lite innan CD'n bränns. Nån aning om vad för sorts kabel jag behöver? Sommarjobbarna på Claes Ohlson kanske inte alltid vet...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/24 :  12:36:53  Show Profile Send gcs a Private Message
Rimligen borde du ju kunna spelain digitalt från DAB:en och då är det ju bara att välja...optiskt eller coaxialt. Du får väl kolla vad du har för ljudingångar på din dator.
Go to Top of Page

remote
Starting Member

41 Posts

Posted - 2004/06/24 :  13:17:38  Show Profile Send remote a Private Message
Tvärnit. Var och kollade på lunchen. För att kunna ta in ljudet i PCn hade det krävts ett ljudkort med S/PDIF-ingång, och det finns inte på bärbara, eller några konsumentdatorer överhuvudtaget. Thats life!
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/06/24 :  13:38:59  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Kolla upp om du hittar något extern ljudkort som har SPDIF-ingång och som kör USB mot datorn. M_audio har en sån tror jag och säljs lite varstans.
typ: http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e558001
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/24 :  19:32:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Du kan få ett Protool LE program med ingångskort i en låda. Lådan(Mbox) har mickingång/linje och S/pdif. Kostar med ljudprogram under 4000:-.
Kolla den här: http://www.digidesign.com

Edited by - gcs on 2004/06/24 19:38:11
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/06/24 :  19:43:47  Show Profile Send dajz a Private Message
En... http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010054266 skulle lösa dina problem
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/24 :  20:00:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Det finns säkert många andra som också skulle fungera men det är bara det att jag själv har säkert tioårs erfarenhet av just Protool. Jag har självklart tittat tittat på Mbox och tycker att den fungerar bra och dessutom fungerar det utmärkt att skicka sessionerna via nätverk eller CDR skiva till andra Protool riggar. Men det här är ju en annan sak som naturligtvis inte är aktuellt i hemmiljö men det visar ändå något om dess driftsäkerheten till en ganska låg kostnad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000