HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Blues skivor Vilka ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/06/23 :  11:16:50  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Vill ha ny musik !
Vilka blues artister kan ni rekomendera.
(tycker mycket om när det spelas blues på gitarr)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2004/06/23 :  11:34:02  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hejsan!

Gammal blues?
I sådana fall, Howlin wolf (This is Howlin Wolfs new album), Hound dog Taylor (Hound dog Taylor) samt Muddy waters (Electric mud).
Alla tre ganska hård blues med ruffiga gitarrer.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/06/23 :  11:53:10  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Alla dom är riktiga kanoner.
Men jag har tänkt mej något nytt !

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

hkan
Member

130 Posts

Posted - 2004/06/23 :  12:15:11  Show Profile Send hkan a Private Message
R.L.Burnside kanske kan vara nåt. Gammal snubbe med moderna inslag
och inspelningsteknik gör ett tufft och fräscht sound.
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2004/06/23 :  12:33:15  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message

Scott Henderson - "Tore down house" och "Well to the bone"

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/06/23 :  12:40:57  Show Profile Send palm a Private Message
Muddy Waters Folk singer är en kanonplatta finns nog på Ginza för 59:- köpte min där.

Palm
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/23 :  13:16:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Keb Mo är ett alternativ.
Robert Cray spelar friskt på sin Fender.
Björn Berge är ytterligare en, fast det är en mycket ojämn skiva (stilistiskt sett).
Gamla BB King (billiga skivor dessutom).

Blues är inte dumt. Själv finner jag det mycket givande att spela med i skalorna (på gitarr) och lyssna samtidigt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/06/23 :  17:39:24  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Tackar för alla förslag.
Kommer inom kort att beställa vissa av skivorna som föreslagits.

Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2004/06/23 :  19:10:40  Show Profile Send struts a Private Message
Paul Rogers gjorde en CD som hyllar Muddy Waters och jag tror den heter "Muddy Water Blues" där många gitarrlegender fått stort utrymme.
Cdn är helt igenom kanonbra och medverkande gitarrister är:

Jeff Beck
David Gilmore
Buddy Guy
Brian May
Steve Miller
Gary Moore
Trevor Robin
Richie Sambora
Neal Schon
Brian Setzer
Slash

Att Paul Rogers har en bra bluesröst gör ju inte det hela sämre heller.
Rekommenderas starkt/struts
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/06/23 :  21:27:29  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Stevie ray vaughan är inte att förglömma.Texas flood är väl inte fel att börja med,tror det var hans första cd.Krävs en del gitarr teknik för att kunna följa hans gitarrspelande

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/06/24 :  10:39:15  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Harry Manx, Dog my cat är riktigt bra tycker jag. Ska försöka få tag i nån fler skiva me honom.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/06/24 10:40:05
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/06/24 :  11:45:14  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Okej!
Nu kanske jag trampar på lite ömma bluestår, men ZZ-Top's First Album, Rio Grande Mud och Tres Hombres med Jesus just left Chicago.
Är bra bluesalbum, om man stå ut med lite boogie.
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/06/24 :  12:19:59  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ojoj ! Nu har jag att göra i midsommarhelgen.
Brukar oftast köpa musiken från Ginza, så jag får kolla vad som finns där av alla era förslag.
Pär E : Lirar själv lite gura ibland, men endast för hushållsbehov :-)
Klenkar: ZZ-top var i "ungdomens" dar mina absoluta favoriter, så de så .
Fortsätt gärna komma med förslag, är nämligen sugen värre på att lyssna på något nytt.
Kommer att ta alla era förslag med beaktning.

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/06/24 :  13:52:41  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag håller inte med Struts om att Paul Rodgers "A Tribute To Muddy Waters" är bra. Den är iofs riktigt bra inspelad men Paul & Co lyckas rätt duktigt ta död på "själen" i låtarna enligt min mening. Spelade plattan för en polare som är blues-fantiker och han bad mig stänga av den efter ett par låtar. Tror hans kommentar löd något i stil med att det var de tamaste versioner av Muddys låtar som han någonsinn hade hört... Trist på så rara ärtor skulle man kunna säga

John Lee Hooker är en av mina favoriter. Fast han lär väl inte vara någon nyhet för någon som är det minsta intresserad av blues. Hörde en grym platta med Lightning Hopkins vid ett tillfälle men har tyvärr glömt vad plattan heter. Eric Bibb skulle ju kunna vara något, fast han gör ju "mer" än blues. Blandar lite soul, blues, visa, gospel etc. klart tilltalade enligt mig. Och bra inspelningar... Keb Mo har jag bara lyssnat till från nätet. Men det jag ahr hört låter mycket lovande. Min nästa blues-platta kommer med stor sannolikhet att bli något av honom. Vill du tänja rejält på ramarna finns ju Ali Farka Toure... Urblues från Afrika.

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/06/24 :  13:57:02  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Efter att ha varit inne på "musicplasma" och lyssnat lite så blev följande beställt på direkten.
R.L Burnside och Keb Mo beställde samtliga som fanns tillgängliga på ginza, totalt 5 st.
Så nu är det bara att vänta :-(
Ha en trevlig midsommar alla !

Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2004/06/24 :  16:56:33  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Ytterligare ett tips..... Lyssna på Walter Trout, en härlig gitarrist med känsla och bra gitarrljud. Senaste skivan - "Relentless" är inspelad live med enbart nya låtar. Börja med denna och du är fast.

http://www.waltertroutband.com/

- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/06/24 :  17:15:05  Show Profile Send Otto a Private Message
# Rory Gallagher
# John Campbell

Två vita gossar som tyvärr "satte tofflorna"
alldeles för tidigt.
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2004/06/24 :  19:11:02  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Jepp! Rory Gallagher såg jag på konserthuset i Göteborg någon gång slutet 70-talet början 80-talet. Mycket bra konsert så som jag kommer ihåg den idag.

- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/06/24 :  19:27:41  Show Profile Send Otto a Private Message
Rory Gallagher mkt bra
remastrade CD's med bonus
låtar finns för
79:-/st på CDON.com

Deuce 1971
Rory Gallagher 1971
Blueprint 1973
Tatoo 1973
Against the grain 1975
Calling card 1976
Photo-finish 1978
Top priority 1980
Jinx 1982
Defender 1987

John Campbell's CD's
finns båda hos CDON för
79:-/st

One believer 1991
Howlin mercy 1993

Go to Top of Page

No_Jah
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/06/27 :  17:33:28  Show Profile Send No_Jah a Private Message
Glöm inte att kolla in Taj Mahal
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/06/29 :  14:25:48  Show Profile Send svejk a Private Message
Ett tips är John Mayall Bluesbreakers Lyssna in 60-tals plattorna Bluesbreakers whit Eric Clapton, Hard Road Peter Green, Crusade Mick Taylor. Vill du ha mer kolla vad dessa grymma strängbändare har gjort efter Bluesbreakers. Cream, Fleetvood Mac, Derek &Dominos osv osv.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/06/29 :  14:50:21  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Tja vad ska man säga ? Trodde jag kände till dom flesta bluesartister, men ack vad jag bedrog mej.
Skall nu först insupa lite av dom plattor jag ev kommer att få från ginza idag:-)
Sedan blir det väl att fortsätta i denna digra lista.
Jag är mycket tacksam för er hjälp.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000