HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rengöring av stereon...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/25 :  17:53:00  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
...eller i alla fall alla kontaktytor, dvs högtalaranslutningar, rca-kontakter, ingångar, utgångar, strömkablar, rubbet?? Hur ofta gör ni det? Jag brukar göra det ungefär var 6-9 månad, gör susen!

Jag kör med Supra-kablar, biwire, 3.4 till basen och 2.0 till diskanten. Jag skaffade "strumpan" som Jenving säljer och gjorde en lite snyggare kabeldragning (första inköpet till anläggningen som BARA är estetiskt!) och fick då även skala fram lite färsk kabel. Resultat? Ungefär som att gå upp ett snäpp i kabelkvalitet... Rappare, öppnare ljud... Mer distinkt... Nu har jag kvar att gå igenom resten, puh!

Hur gör jag? Det finns dyra medel att köpa men eftersom jag - ibland i alla fall - är snål av mig gör jag så här:

Rengör först med Isopropanol
Smörj sen in med ett TUNT (film) lager vaselin.

That's it! Och glöm inte att ta ALLA kontaktytor, dvs inte bara hankontakterna utan även honorna...

En bekant till mig har en anläggning som har några år på nacken... Han hade planer på att byta CD-spelaren, tyckte inte att det lät bra längre, "bettet" var borta. Jag åkte hem till honom, gjorde rent alla kontakter, slutade med att det lät som det skulle igen... Blev inget byte...

En liten reflektion, jag tillhör dem som hör skillnad på kablar, undrar dock ibland hur mycket av skillnaden som beror på oxid och annan smuts? Ofta räcker det bara med att dra kontakten ut och in några gånger så hörs det skillnad.

Synpunkter?

Ursäkta om jag har haft uppe detta tidigare, brukar "missionera" om ämnet ganska flitigt, tror att jag nån gång skrev om det på HifiMagasinet men blir lika chockad varje gång jag tar mig tid och gör jobbet.

/P

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2002/09/25 :  18:26:24  Show Profile Send lindvall a Private Message
Isopropanol, köper man sånt på apoteket? (Tror jag frågat om det tidigare, men i skivrengöringssammanhang...) Tar du på grejorna med tops, eller hur går du tillväga? Vaselin, är det bra det?

________________________
No bull!

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/25 :  18:32:42  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Isopropanol finns på apoteket... Annars, i nödfall, kemiskt ren bensin... (eller?)

Jag använder tops som jag plattar till/formar för att komma åt...

Vaselin=TUNN film, den ska inte kännas/synas, det är bara till för att förhindra/bromsa oxidationen. Så... lite, lite...

Känner du dig osäker, gå till din lokala Hifisnubbe och köp nåt färdigt medel, de brukar både rengöra och smörja... Kostar dock lite mer...

Läste en artikel för några år sen i Stereophile om det här, ska se om jag hittar den igen, i så fall lägger jag ut länken här...

/P

Edited by - Per Berger on 2002/09/25 18:34:25
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/25 :  21:32:36  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Hallå där, vaselin?! Sedan när är fett en god elektrisk ledare? Oxid torde inte uppkomma särskilt ofta; om och när det gör det kan man rucka lite på kontakterna för att återskapa metall mot metall. Med de allra flesta apparater i dag har väl guldpläterade kontakter, och de oxiderar ju inte över huvud taget. I en extremt smutsig miljö skulle man kunna tänka sig försiktig rengöring, men inte gärna insmörjning. Säkrast är alltså att i hifi-sammanhang hoppa över olika smörjmedel och alkohollösningar. De används i stället med större framgång till bilen respektive den egna kroppen...
Mvh

Pekka Johansson
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/09/25 :  21:56:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Visst bildas det oxider i rumstemperatur och med den fuktigheten som finns i luften men det går långsamt. Om du däremot haft en RCA kontakt på stekpannan, ja då snackar vi nog lite kvickare oxidationsförlopp pga av värmen....

Men, menar du allvar med att du kan "tvätta bort" metall-oxider med isopropanol?? Är inte isopropanol en alkohol?? Och som påpekats ovan borde man kunna bortse från oxidationen av guldet men det behövs nog en fullfjädrad kemist för att ge oss råd i denna fråga.

Vaselinet däremot skulle jag inte använda. Jag hade hellre använt rent silikonfett eftersom det inte reagerar med metallen överhuvudtaget. Det fettet gör när man använder det i kontakteringar är att stänga syret ute från kontaktpunkterna. Så egentligen skall man fläska på lite med fettet. I fordonsindustrin använder man tekniken med fettfyllning om inget annat hjälper och då fyller man hela donet, inte bara lite på själva kontaktytan. Denna "fläska på" mentalitet kan ju bli lite jobbig i en stereo anläggning dock, vem vill ha en fettdrypande rörförstärkare....


Klart intressant frågeställning, bra tråd!

Mvh, P

Edited by - Pac on 2002/09/25 22:05:34
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/25 :  22:33:49  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Angående vaselinet... jag kan ha fel... men om jag inte minns helt fel så fick jag tipset via Hifi News (den gode Ken Kessler) för ett antal år sedan... men som sagt, jag kan ha fel...

Hittade förexten artikeln i Stereophile... Länk: http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?186. I artikeln står att han använder "99% anhydrous isopropyl alcohol", vad är det? Har jag missförstått? Eller har ni bättre förslag på vätska?

Ni "vetenskapsmän" som vi har på forumet, vad säger ni?

quote:
Denna "fläska på" mentalitet kan ju bli lite jobbig i en stereo anläggning dock, vem vill ha en fettdrypande rörförstärkare....


Nytt tillbehör: dropplåt!

quote:
Klart intressant frågeställning, bra tråd!



Tack! Och tack för senast! (mässan, vi pratade Marantz)

/P (som INTE är nån vetenskapsman, bara glad entusiast! )

Edited by - Per Berger on 2002/09/25 22:36:09
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/09/25 :  22:44:47  Show Profile Send Niclas a Private Message
Det andra sprayet Stereophile rekomenderade, Triklorethan, är numera förbjudet i Sverige.
Dock står det en burk i garaget
Mvh
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/09/25 :  22:46:18  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Skall man ta Ken Kessler på allvar jag bara undrar?

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/09/25 :  23:07:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Nytt tillbehör: dropplåt!

ASG!!!!
"Fettdrypande förstärkare" Oj, oj, oj, den kan vi ha mycket roligt med!

Ytterligare ett försäljningsargument för rör och klass A??? Man kanske skulle beställa en Pass Labs med nonstick behandling??? Då skulle man kunna använda den för att "Samtidigt som jag lyssnar på min morgon musik så förbereder jag äggen på kylflänsarna, hur praktiskt som helst och det blir ett jättefint mönster på dem!"
He, he, he, hmmmmm.

Ok, åter till ordningen. Nu har jag läst lite och han är nog inte helt off. Han
snackar om en Tri-blandning som är "Aja, baja" i Sverige och om sin "anhydrous" isopropanol(vilket är en isopropanol(alkohol) utan vatten inblandning).
Du har nog hittat rätt om du går till apoteket och ber om ren isopropanol.

Enl. Artikeln så tvättar han bort luftföroreningar som kan ansamlas på kontakterna och det kan man nog göra med isopropanol. Framför allt om man har rökare i huset alt. bor vid en hårt trafikerad väg blir det en del "gucka" i luften.

Som jag ser det så är isopropanol/alkohol tvätten ofarlig för kontaktytorna så även om man inte får de översvallande resultat som han får så skadar man inget med att prova.

Vad det gäller vaselinet så har jag inget hemma och kan inte kolla innehållsförteckningen, men jag har bestämt för mig att det innehåller syra, INTE bra......

Mvh,


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/09/25 :  23:12:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Skall man ta Ken Kessler på allvar jag bara undrar?


Allvar? Nej, det skall man nog inte göra men det kan vara intressant att testa hans idee'r. Han kom tyvärr inte fram till vad han skulle ha six-packet till, synd.
Mvh

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/25 :  23:30:22  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Ok, verkar som om vaselinet var ett felsteg, vi får glida åt ett annat håll...

Ursäkta, det är sent...

/P
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/09/26 :  01:45:04  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Originally posted by Niclas

Det andra sprayet Stereophile rekomenderade, Triklorethan, är numera förbjudet i Sverige.
Dock står det en burk i garaget
Mvh



Försiktighet tillrådes vad det gäller Tri och andra väldoftande ämnen,jag har erfarenheter av deformerad plast efter att ha blaskat på lite för mycket av något kolvätesbaserat som var mycket effektivt.
Alldeles för bra blev det---

Gus

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:42:55  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
vad kostar Iospropanol då?

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:53:41  Show Profile Send Niclas a Private Message
Quote:
Försiktighet tillrådes vad det gäller Tri och andra väldoftande ämnen,jag har erfarenheter av deformerad plast efter att ha blaskat på lite för mycket av något kolvätesbaserat som var mycket effektivt.
Alldeles för bra blev det---


Givetvis bara på kontaktytor, samt med släckt cigarrett ;-)
Det är inte speciellt brandfarligt men upphettade ångor är livshotande.
Mvh
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/26 :  10:58:19  Show Profile Send dole a Private Message
Det enklaste tricket vad det gäller oxidation är nog att skala av en centimeter vartanat år eller så. Att men skulle använda sig av fett låter mystiskt det har ju inte direkt några lysande ledaregenskaper.

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/26 :  11:00:24  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
blir ju svårt att skala av om man har bananer/gafflar, då är väll rengörningsmedel bra..

skulle inte smärgelduk funka på terminalerna på sladdarna?

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/26 :  11:05:50  Show Profile Send niklass a Private Message
vaselin är väl inte några syror i? har iofs inte kollat ph:t på substansen, är det ingen som pluggar kemi som kan ta med en klick o kolla ph:t...

det är ju en ren petroleumprodukt som är helt vattenfri (ska vara om den e riktig iaf)

man kanske skulle testa med sånt där glafs som sydkraft har när de skarvar alu--högspännings kabel... det är alltså ett speciellt fett som är framtaget för att förhindra oxidation, alu-oxid är ju extremt ickeledande (nästan isolator fast inte riktigt)
tror dock inte att detta fett går att köpa i handeln... (fettet är ledande)

/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage

Edited by - niklass on 2002/09/26 11:07:35
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/26 :  11:10:14  Show Profile Send niklass a Private Message
hrmm kopparoxid är väl bättre ledare än koppar?
jg har för mig det från konduktivitets tabellerna i beta (formelsamling) jag kan ju såklrat ha fel eftersom det var ett tag sen jag läste boken ifråga

/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/26 :  11:21:17  Show Profile Send dole a Private Message
Leder oxid bättre än metall? Silver leder bäst så mycket vet jag.
Om man räknar bort supraledare.

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/09/26 :  11:23:40  Show Profile Send niklass a Private Message
jag är inte 100% säker och vågar inte lova ngnting och det kan mkt väl vara fel... bara en såndär känsla jag har ngnstans..

ingen som har en formelsamling till hands och kan kolla upp mina spekulationer? jag skulle vara tacksam...

/n

despite all the rage, I'm still just a rat in a cage
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2002/09/26 :  11:32:30  Show Profile Send Rollo a Private Message
Silveroxid leder bättre än silver. Observera dock att den mörka missfärgningen som uppstår på silver som utsatts för luft inte är silveroxid utan en svavelförening.

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/09/26 :  12:19:26  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag håller absolut med om att rena kontakter lyfter ljudkvalitén märkbart, andra hifiparametrar (3-d, höjdupplevelse, rumskänsla) förbättras också. De riktigt noggranna (fanatiska ) plockar även isär sin förstärkare och rengör alla "plugga-i-grejer" samt kontaktytorna i volympotten. Dit har jag själv inte kommit än...

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/26 :  12:36:12  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Rollo

Silveroxid leder bättre än silver. Observera dock att den mörka missfärgningen som uppstår på silver som utsatts för luft inte är silveroxid utan en svavelförening.




hittade det här på nätet:
quote:
Skötselråd för silver
Det är ett välkänt faktum att silver gärna missfärgas och det gör det för att svavel finns närvarande. Silver och svavel hör inte ihop, men det är inte alltid så lätt att hålla dem åtskilda. Svavel förekommer i många sammanhang; i luften, på huden, i maträtter, på målade ytor, i tyger, plaster, cigarettrök, fossila bränslen, gummisnoddar osv. I dagligt tal säger man att silvret oxiderar, men det är inte en oxidation som sker utan en sulfidering, dvs en process där svavel förenar sig och bildar en kemisk förening med silver. Har silvret väl kommit i kontakt med svavel uppstår sålunda den svarta kemiska föreningen silversulfid AgS som en tunn film på silverytan.

Missfärgningen
Missfärgningen, som ligger som en tunn hinna eller film på silverytan, men som också kan gå ner i porer och sprickor i materialet, består alltså huvudsakligen av silversulfid. Denna bildas redan i närvaro av låga koncentrationer av svavelväte i luften; 1 ppm räcker. Silverjoner vandrar genom sulfiden upp till ytan, där de kan komma i kontakt med svavel och bygga på filmen. Till att börja med ser den nya tunna filmen gulaktig ut, för att sedan blåna och övergå i svart allt eftersom den växer till med tiden ju mer den utsätts för svavel. En del människor utsöndrar svavel på huden. I vissa fall beror det på att personen medicinerar. Ett färskt exempel är en herre som bar på en silverkedja, efter bara 8 timmars bärande hade den nya silverkedjan blivit helt svart!

Även silversulfat kan bildas i närvaro av svaveldioxid. Mindre mängder av silveroxid förekommer säkert också, eftersom syre absorberas av de flesta metaller. Luftfuktigheten har stor betydelse för hur snabbt silversulfiden tillväxer. Ju högre relativ fuktighet i luften desto fortare bildas sulfiden. Högre temperatur påskyndar också bildandet av den svarta hinnan.




//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/26 :  12:44:50  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Per Berger

...eller i alla fall alla kontaktytor, dvs högtalaranslutningar, rca-kontakter, ingångar, utgångar, strömkablar, rubbet?? Hur ofta gör ni det? Jag brukar göra det ungefär var 6-9 månad, gör susen!

Jag kör med Supra-kablar, biwire, 3.4 till basen och 2.0 till diskanten. Jag skaffade "strumpan" som Jenving säljer och gjorde en lite snyggare kabeldragning (första inköpet till anläggningen som BARA är estetiskt!) och fick då även skala fram lite färsk kabel. Resultat? Ungefär som att gå upp ett snäpp i kabelkvalitet... Rappare, öppnare ljud... Mer distinkt... Nu har jag kvar att gå igenom resten, puh!

Hur gör jag? Det finns dyra medel att köpa men eftersom jag - ibland i alla fall - är snål av mig gör jag så här:

Rengör först med Isopropanol
Smörj sen in med ett TUNT (film) lager vaselin.

That's it! Och glöm inte att ta ALLA kontaktytor, dvs inte bara hankontakterna utan även honorna...

En bekant till mig har en anläggning som har några år på nacken... Han hade planer på att byta CD-spelaren, tyckte inte att det lät bra längre, "bettet" var borta. Jag åkte hem till honom, gjorde rent alla kontakter, slutade med att det lät som det skulle igen... Blev inget byte...

En liten reflektion, jag tillhör dem som hör skillnad på kablar, undrar dock ibland hur mycket av skillnaden som beror på oxid och annan smuts? Ofta räcker det bara med att dra kontakten ut och in några gånger så hörs det skillnad.

Synpunkter?

Ursäkta om jag har haft uppe detta tidigare, brukar "missionera" om ämnet ganska flitigt, tror att jag nån gång skrev om det på HifiMagasinet men blir lika chockad varje gång jag tar mig tid och gör jobbet.

/P




Jag läste en gång i MoLT att kontaktdistorsion bör betraktas som ett gravare problem än många av de andra distorsionstyperna.
Sannolikt bör man vara restriktiv till diverse smeter som skall appliceras å kontakterna. Jag använder aceton, tops och nån lämplig trasa.
Men jag vore mycket lyckligare om jag finge tag på trikloretylen!
Tri är ett bra medel om man vill få bort vissa typer av fläckar från textilier, nämligen.

Apotheket?

Strmbrg,

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/26 :  12:46:30  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Per Berger

Isopropanol finns på apoteket... Annars, i nödfall, kemiskt ren bensin... (eller?)

Jag använder tops som jag plattar till/formar för att komma åt...

Vaselin=TUNN film, den ska inte kännas/synas, det är bara till för att förhindra/bromsa oxidationen. Så... lite, lite...

Känner du dig osäker, gå till din lokala Hifisnubbe och köp nåt färdigt medel, de brukar både rengöra och smörja... Kostar dock lite mer...

Läste en artikel för några år sen i Stereophile om det här, ska se om jag hittar den igen, i så fall lägger jag ut länken här...

/P




Va? -selin? Är det bra?
Min spontanassociation leder mej till kondensatorverkan...

Strmbrg,

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/26 :  12:58:06  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by Per Berger

Isopropanol finns på apoteket... Annars, i nödfall, kemiskt ren bensin... (eller?)

Jag använder tops som jag plattar till/formar för att komma åt...

Vaselin=TUNN film, den ska inte kännas/synas, det är bara till för att förhindra/bromsa oxidationen. Så... lite, lite...

Känner du dig osäker, gå till din lokala Hifisnubbe och köp nåt färdigt medel, de brukar både rengöra och smörja... Kostar dock lite mer...

Läste en artikel för några år sen i Stereophile om det här, ska se om jag hittar den igen, i så fall lägger jag ut länken här...

/P




Va? -selin? Är det bra?
Min spontanassociation leder mej till kondensatorverkan...

Strmbrg,



selin va e de för ämne???

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000