HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Priser på akustikpanel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/06/21 :  19:48:28  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Vet någon vad akustikpaneler kostar? Vad har ni själva köpt för paneler och dämpning?

MVH

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/06/21 :  21:10:56  Show Profile Send Per a Private Message
på specialplastbutiken på odengatan finns massa tjocklekar av sån där mörkgrå äggkartongslik skumplast. bra för att dämpa högre frekvenser en smula och i viss mån även ekon. har för mig att de tar 8-900kr för 210x200x8cm. inte så farligt mao.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/06/22 :  12:20:17  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
http://www.diffusor.com Svanå miljöteknik. Avancerade typer av diffusorer och absorbenter. Priserna är humana tycker jag. För mer inspiration om att gå HELA VÄGEN http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29637

Är du i DIY-tagen finns ju vanlig markskiva av mineralull som du klär med snygget eller neutralt tyg. En bal med några skivor kostar under 3-400 kr, tyg från 30 (till +500?) kr/m. Lite reglar och skruv och brickor, några hundra kronor till.
MYCKET BRA INSPIRATION: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29402 och http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29601

Själv är jag helt klart sugen på både Svanås prylar och också lite mer DIY enligt exemplen.

Lite enkla åtgärder kommer i ett normalt rum att lyfta din anläggning motsvande tiotusentals kronor i hårdvara! Kolla även in Mickes HIFI kokbok del 3 – Rummet (scrolla ner) http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/06/22 12:24:58
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/06/22 :  13:40:43  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Appropå markskivor, någon som vet vilka frekvenser dessa skivor absorberar?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/06/22 :  14:04:35  Show Profile Send Micke Y a Private Message
De beror lite på hur man monterar dom men med luftspalt så går de ner till 125 (eller om det var 250 Hz?) i enkelutförande. Dubbla eller tredubbla lager med lite större luftspalt ger större dämpning. Kolla även här för olika sorters montage och dess effekter: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29601


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2004/06/22 14:08:19
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/06/22 :  14:54:40  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tack :)

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Laan
Member

90 Posts

Posted - 2004/06/22 :  21:38:26  Show Profile Send Laan a Private Message
Är det någon som har handlat av svanå, och vill dela med sig av lite priser?

//Laan
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/06/22 :  23:01:22  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
trevligt. PM:a gärna lite mer länkar för DIY-inspiration. bytte precis ut soffan mot fotöljer här hemma. blev påtagligt mer ekon. bah! :-P
Go to Top of Page

Peter G
Member

91 Posts

Posted - 2004/06/23 :  00:30:02  Show Profile Send Peter G a Private Message
Jag har handlat av Matts på Svanå, det har ni kanske sett i trådarna här på forumet. Här kommer lite priser:
APD 40 panel____________________ 650kr/m2
APD 80 panel____________________1000kr/m2
APD 80 DM med basabsorbtion______ 3000kr/m2
APD 80 2D_______________________2000kr/m2
Takbågar TP 120_________________ 900kr/m2
TQ 45 1m hög____________________1200kr/st
Alla priser ex moms

Hoppas att detta är till hjälp för er som går i byggnationstankar

Peter G
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/23 :  01:28:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Hoppas att detta är till hjälp för er som går i byggnationstankar


Jupp,,, Inser att det är FÖR dyrt. Det är nackdelen med att ha ett stort rum. 25000:- för APD 80 panel i HALVA rummet.

Får nog satsa på nåt eget...
Dock blir det nog att ta hem nån som kan mäta upp rummet.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/06/23 :  02:58:47  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Vad ligger priset för golden horn light ?.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless

Edited by - Mattias S on 2004/06/23 02:59:22
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/06/23 :  07:05:39  Show Profile Send Saro a Private Message
För dyrt?

Rätt rimligt tycker jag.. Jag skulle aldrig tillverka och måla dem för samma pris
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/06/23 :  07:55:28  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Golden horn light kostar 600 kr + moms per panel och de är 550 x 550 x 120 mm i storlek.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/23 :  13:45:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Samuel: Sammanlagda priset som uppgår över 50000:- blir för dyrt för MIG!

Det är nog rimliga priser, men 50k på akustikförbättrande åtgärder får man inte igenom hur lätt som helst. Har man anläggning för runt 100k så är det nog VÄL investerade saker,,,

Fast 2 TQ45'or och lite takbeklädnad kanske gåt att argumentera igenom...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/06/23 :  14:22:33  Show Profile Send John a Private Message
Är lite nyfiken på de där tq45:orna. Ska kolla arkiven, men kanske nån har nåt att säga om dem i denna tråd? Hur många behövs? Hur effektiva är de? Hur (och när) ska de tillämpas? (dvs. vilka rum, vilka typer av högtalare/problem etc.)

/en john på väg mot ny lägenhet

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/06/23 :  20:33:21  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Mitt råd om ni har lite problem med mullrande eller odefinerad bas är att prova med några TQ45.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/06/24 :  19:10:27  Show Profile Send esl a Private Message
TQ 45 KLONER???

Någon som är intresserad?

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/06/24 :  22:27:28  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
TQ 45 KLONER???


Undrar just hur dom däringa rackarna är uppbyggda.... nån som har dissekerat en

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2004/06/24 22:28:27
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2004/06/26 :  10:32:32  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jag har fått tag i ett tjugotal plattor Ecophon pressad glasfiber. De är avsedda för att absorbera ned till ca 150Hz om man placerar dem ca 10cm ifrån väggen eller taket. Ena sidan är målad med en vit halvporös yta som man vänder in i rummet. Dessa plattor kommer jag sätta upp på någon meters avstånd på främre väggen, sidoväggarna samt taket fram till lyssningspositionen. Bakom lyssningspositionen skall man inte absorbera utan hellre diffusera. För att dämpa i basområdet håller jag på och ritar på Helmholtzabsorbenter som har ungefär samma funktion som TQ45. De är resonanta med en ganska skarp resonansfrekvens. Jag skall bygga två st för att suga runt 35Hz då jag har stående vågor vid 30Hz och 40Hz. Multiplarna vid 60Hz och 80Hz fick jag bort genom att placera högtalarna korrekt. Jag skall också bygga bredbandiga panelabsorbenter som skall placeras på främre väggen samt sidoväggarna. De skall vara i samma storlek som dem i pressad glasfiber och jag kommer varva dessa längs med väggarna. Panelabsorbenterna skall ha hårda ytor så att de reflekterar höga frekvenser.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/06/26 :  10:34:37  Show Profile Send henricsson a Private Message
Pabo,

vad fick du pynta för dem (Ecophon) ?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/06/26 :  11:40:10  Show Profile Send paradigm a Private Message
-Pabo

Varför menar du att man inte ska ha någon lågbasabsorbtion i "dead-end" bakom lyssnaren?

Spelar det någon roll var någonstans man suger upp stående vågor?

Jag hade tänkt bygga och montera bakom lyssningsplatsen, ett par "DEEP-BASS TRAP" och även sätta upp ett antal absorbenter som jag tänkte göra av s k markskivor som jag på båda sidorna tänkte klä med porösa träfiberskivor, typ mjuk masonit, så att de blir som en slags sandwich paneler som man kan fixera med någon slags ram som håller ihop panelerna, eller fixera med brickor och skruvar och som jag därefter tänkte placera ut på väggar med distanser, i hörn och i taket.

När jag sen är klar över hur många jag behöver och var de ska sitta, tänkte jag ev. måla dem eller klä dem med tyg eller varför inte med tapeter om det funkar.

Nån som har tankar och funderingar kring en sådan lösning, om det nu är en lösning?

Nu har jag varit ute och surfat runt för att titta närmare på markskivor och har inte hittat annat än stenullsskivor med olika densitet av fabrikat Paroc.

Är det någon som vet om det har någon betydelse ifall de är av glasfiber eller stenull?
Sen undrar jag vilken densitet och tjocklek man ska välja om det är frekvenser under 63Hz jag ska dämpa och om det spelar någon roll att vissa markskivor har "vindskydd" av papper på ena sidan? Det borde inte ha någon betydelse för dessa frekvenser, men jag frågar iaf för säkerhets skull. Det skulle nämligen betyda att jag ev kan nöja mig med att klä skivorna med 12mm masonitskivor på ena sidan, såvida inte det kan finnas andra skäl att ha masonitskivor på båda sidorna, t ex för att lättare kunna försegla kortsidorna med något lämpligt tätningsmaterial.

Länk till paroc: http://www.paroc.se/
Länk till bilden med "DEEP-BASS TRAP": http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29601&whichpage=1

/Roland

Edited by - paradigm on 2004/06/26 14:26:31
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000