HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med Superclock!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2004/06/21 :  00:13:46  Show Profile Send Peter A a Private Message
Under rubriken "friskt kopplat, hälften brunnet" kommer här nästa kapitel. Jag har en Cambridge Audio CD6 som jag håller på och moddar.
Har genom Ebay köpt en begagnad Audiocom Superclock till skapligt pris. Klockan anlände utan monteringsinstruktioner och jag har spenderat en hel del tid med att söka på nätet efter detta. Hittade en del tips på LC Audios hemsida och lite annat på Audiocoms dito och tyckte att jag hade tillräckligt på fötterna för att ge mig på det men har fått ge mig efter en del rykande motstånd och dylikt.

Nu undrar jag om det finns någon här (Pac kanske) som kan hjälpa mig med detta. Klockor byts ju i tid och otid så detta borde ju inte vara så svårt men, men...
Klockutgången och klockjorden ska enligt LC Audio hemsidan sitta helt rätt. Återstår spänningen. Var är det bästa stället att hämta denna samt jorden.
Kanske någon rentav sitter på fullständig instruktion för Superclock på cd6.
Men sådan tur har man väl inte...?

Peter Afzelius

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/06/21 :  14:49:42  Show Profile Send nelsson a Private Message
Det absolut bästa är att bygga en separat strömförsörjning till klockmodulen, en lagom trafo (tex. 9v 4,5 VA elfa nr. 56-177-25 på rea för 27,50) + schottkydioder + en lagom konding (1000-2200µF).
Om du vill använda någon befintlig strömförsörjning kan du mäta dig fram till ett lämpligt ställe att plocka den, förslagsvis i närheten av några stabilisatorer och helst inte någonting som har direkt med analogdelan att göra. Jord finn säkerligen att tillgå i närheten.
Vad har du försökt med och var satt de rykande motstånden btw?

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Peter A
Member

73 Posts

Posted - 2004/06/21 :  18:13:54  Show Profile Send Peter A a Private Message
Tackar för svaret, Nelson

Lyckades faktiskt få igång det idag, de rykande motstånden till trots. Drog väl troligen ur sladden tillräckligt fort innan de förstördes. Hämtade till slut spänningen från en stabb som satt i direkt anslutning till den gamla klockoscillatorn, en 7805(är det okej, trots att den sitter i analogdelen?). Satte +v på inbenet och jorden på jorden naturligtvis och lo and behold, det funkade.
Vad jag gjorde från början när det rök lite var att använda en 7912 som satt i den digitala delen. Tyvärr så läste jag fel och tyckte att det stod 7812 på den, därav rykandet från ett motstånd som satt bredvid. Motståndet höll tydligen för det låter bra.
Men du rekommenderar alltså separat strömförsörjning till klockan? Har du något schema till ditt förslag? Jag är inte så väldigt avancerad på detta så det kunde behövas.

Peter A

Peter Afzelius
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/06/21 :  19:20:54  Show Profile Send esl a Private Message
Sitter det några kondingar på Superclocken?
Ytmonterade keramiska i kombination med tantaler samt en större lyt på ca 2200uF kan det sitta på andra klockors kretskort.
Se till att jordanslutningen sitter så nära som klocktråden som möjligt.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2004/06/21 :  21:16:57  Show Profile Send A8 a Private Message
Hur du jordar och vilken strömförsörjning du använder är extremt viktigt i klocksammanhang, ska det bli bättre och inte bara annorlunda måste du ha örnkoll på vad du gör.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000