HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinylsvarv på G - tacksam för råd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/06/20 :  20:01:18  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Hej!

Jag har börjat få ett sug efter att återigen lyssna på vinylskivor. Har för tillfället en gammal Marantz (TT-120) som skall bytas ut. Som förstärkare använder jag en flerkanalsreceiver, Onkyo TX-DS797. Denna funkar för det mesta helt ok, men det inbyggd RIAA:t är uselt, och därför kommer jag snart att sätta igång med att bygga en RIAA-klon av LC Audio's RIAA. (Komponenter redan inköpta).

Utöver de LP som jag äger har jag även en hel del 12:or som jag vill kunna fortsätta lyssna på. Eftersom dessa varierar i varvtal mellan 33 och 45 vill jag ha en spelare där man enkelt kan byta hastighet på svarven och där det inte sliter oerhört på spelaren vid flitiga byten av hastighet.

Jag har förstått att t.ex. flera av de billigaste Pro-ject modellerna skall vara lite besvärliga att använda om man vill byta hastighet(?). Annars skulle RPM4 ha kunna vara intressant för mig.

Jag har idag kollat runt på nätet och letat reda på några olika modeller som kanske skulle kunna vara intressanta. Jag listar dessa nedan, uppdelat i två grupper eftersom det är skillnad i pris. Den dyraste spelaren på listan är Clearaudio modellen som ligger på 7300 inklusive tonarm (och PU?). Detta är definitivt max vad jag kan tänka mig att lägga. Kommentera gärna de spelare som listats (för- resp. nackdelar) samt ge förslag på spelare med pris under 7300:-

Billigare gruppen:
* Nad 533
* Rega P2
* Thorens TD-190

Dyrare gruppen:
* Clearaudio Emotion
* Pro-ject RPM6
* Pro-ject 6.9
* Rega P3
* Rega P25 (är egentligen dyrare, men har sett ett ex. för 7000)
* Thorens TD-295

Tack på förhand!

Mvh
Dr_drövel



"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/20 :  20:10:08  Show Profile Send Ayn a Private Message
Linn LP12 brukar gå att få tag på för 7000 på t.ex. ebay. Det är nog det enda tips jag har tror jag Har själv en Rega Planar 3 än så länge, den är bra med tanke på vad jag gav för den men en LP12 spelar i en helt annan liga tycker jag.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/06/20 :  20:17:37  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Rega spelarna är väl också krångliga och byta hastighet på...
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/06/20 :  20:32:27  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Köp en Technics 1200 och bonka på en juste ortofon pick-up. Folk bjäbbar om att det är en DJ-spelare som inte duger till Hifi, men dom pratar strunt.
Du får:

- Mycket bra ljud!
- En stabil spelare
- Kvalitet som håller livet ut
- Bra handhavande
- Snygg design
- Oslagbart bar andrahandsvärde om du mot förmodan skulle vilja sälja den
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/06/20 :  23:22:45  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tack för kommentarerna!

Jaså det är även krångligt att byta hastighet även på Rega-spelarna?! Någon som kan bekräfta detta?

Har förstått att LP12 är en verklig klassiker som fortfarande håller måttet. 7000 låter som ett riktigt bra pris.

Jaså, 1210:an (1200) håller även måttet för Hifi?! Det är ju en verklig DJ-klassiker som definivt inte tappar mycket i värde när den blir äldre (vilket ju inte skadar).

Tar tacksamt emot fler kommentarer!

Mvh
Dr_drövel


"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/20 :  23:39:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
På min Planar 3 måste man plocka av tallriken och byta 'spår' som drivremmen kör i för att byta mellan 33 och 45 rpm.

Vidare angående LP12 så var ju 7000 mest ett prisexempel Det går att hitta både billigare och dyrare. Man får ofta precis vad man betalar för - de billigare tolvorna som går är ofta något tidigare modeller med ganska enkel tonarm och pickup.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/20 :  23:44:17  Show Profile Send Larsho a Private Message
Ayn

Håller med dig, en begagnad LP12:a slår allt, ångrar djupt att jag
sålde min, fick den förstås billigt (5.000) men då saknades locket, som jag fick köpa nytt men så blev den också som ny

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/06/21 :  10:51:55  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Lp12 ja ! Finfin spelare, men ville inte Dr.D spela en massa singlar ...

Man tar av tallriken på LP12'an och sätter på en adapter på remhjulet (och ber till högre makter att lagret klarar det den här gången också) byter till en rem som är van att bli lite längre, sätter tillbaka tallriken försiktigt och känner hur motorn seeeeegar sig igång, väntar en halv minut tills det verkar stabilt OCH DÅ kan man snabbt släppa ned sin 12'a, lyssna i lika många minuter som det tog att få igång det hela ...

Jag brukar alltid tänka "Aldrig Mer, Nu Ska Jag Spela Över Till CD"

Sa jag hur fint det låter? Har bara hört en annan spelare plocka fram så mycket musik ur EP/LP (förövrigt värd att dregla lite över) http://www.smartdev.com/LT/laserturntable.html

Kan man inte hitta en beg LP12 för LP och en rega eller nå't för 12' ?(eller omvänt)

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/06/21 :  11:40:55  Show Profile Send MikaF a Private Message
En begagnad Michell Gyrodec .. kan vara svår att hitta begagnad... men läckrare spelare får man leta efter...


Driver Top HiFi
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/06/21 :  12:00:28  Show Profile Send Per a Private Message
@ dr drövel
Du bör först och främst leta efter något begagnat, då får du mest för pengarna.
Projects grammofoner är alltid prisvärda. Oftast faktiskt mest musik/krona. Nad och Rega p2 är samma men jag tycker att regan har finare finish.

@Johnny Fiasco
Visst duger sl 1200/1210 till hifi. Den preserar förvisso något litet sämre än andra mer hifiorienterade spelare om man jämför krona mot krona men handhavandet och andrahandsvärdet är nåstintill oslagbart. Nu kan man dessutom få bättre tonarm till sl1200/1210 genom origin live. Om man känner för uppgradering. Det brukar vi ju göra på det här forumet. :)

Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/06/21 :  12:56:45  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
JockeWe: Jo du, den såg ju intressant ut. Har för mig att jag sett någon på detta forum som har en liknande maskin. Men, den känns nog inte så aktuellt eftersom den var bara en aniiing för dyr!

Verkar som om LP12 också går bort ifall det ska vara så osäkert med byte av hastighet.

Börjar kännas som om SL1210 blir mer och mer aktuell. Men, jag undrar vad man bör se upp med en sådan spelare, som nog ofta använts av en DJ, dvs. som säkert slits rätt hårt?

Annars så tycker jag att Pro-ject RPM6 verkar intressant. Av vad jag läst verkar det inte vara samma problem på denna att byta hastighet som det är med RPM4. Dessutom är den i mitt tycke ganska läcker. Såg att t.ex. Hifichoice gav den full pott (dvs. 5 av 5), så den borde väl vara en riktigt bra spelare?

Edit: Läste vidare i recensionen, och såg att även denna spelare lider av att det är besvärligt att ändra hastighet.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2004/06/21 13:10:59
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/06/21 :  13:10:09  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Dr_drövel: Det finns gott om SL1210 som bara stått hemma hos folk och gått ganska lite.
Fast jag har i och för sig aldrig hört talats om någon som lyckats slita ut en. Det som sliter mest på DJ-grjjor är nog diverse transporter med upppackningar och sånt. Se till att få på en vettig pick-up bara.

Kolla anonser. Eller sätt ut en egen.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/21 :  15:00:42  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hur krångligt det är att byta hastighet med LP12 beror såvitt jag vet helt på vilken strömförsörjningen. Strömförsörjjningen Lingo kan byta mellan 33 och 45 med endast en knapptryckning.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/06/21 :  15:23:58  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Ayn: med Lingo kommer ju hans budget på 7300:- att spricka även om han köper begagnat tyvärr.

Själv tycker jag det inte känns så osäkert att byta hastighet med hjälp av adaptern på LP12an och sedan kan man ju rekomendera att hjälpa spelaren på traven när man startar upp den oavsett 33 eller 45 varv genom att snurra fart på tallriken lite manuellt så slipper remen slira upp hastigheten och remen slits mindre.

www.selleri.de
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/21 :  16:05:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har svårt att förstå varför man ska välja en skivspelare där man måste flytta på gummibandet när man vill byta hastighet. Det är på något vis så att ju enklare maskin dess dyrare maskin. Det här med rumble på en skivspelare kan ju inte heller vara något problem idag. Vad jag förstår så hänger det på tonarmen, pickupen och RIAA förstärkaren. Jag kom just att tänka på min gamla Sony spelare som står några decimeter från mina stora JBL-högtalar. Jag kan köra järnet utan att få någon som helst rundgång. Spelaren heter TTS 3000 och har två hastigheter och tonarmen som jag kört med tills idag är en Rabco SL8 med MC-puppa. Det finns säkert en heldel jättebra skivspelare som folk slänger ut eller som vi kan köpa för en billig penning.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/06/21 :  17:08:59  Show Profile Send Per a Private Message
min erfarenhet är att verket påverkar ljudet mer än både tonarm och pickup. fast det är ett tveeggat påstående eftersom man måste ha en hyfsad pickup för att höra hur verk och arm påverkar ljudet.
akustisk återkoppling är det minsta av vibrationsproblem när det gäller skivspelare eftersom det är enkelt att få bukt med. plintkonstruktion, eventuell fjädring lagertyper etc påverkar mycket mer än man tror.
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/06/21 :  17:12:08  Show Profile Send Babar a Private Message
Risken finns ju att du till slut inte orkar spela 45-varvare om det är för krångligt, jag skulle nog försöka hitta en som byter mellan 33/45 varv med en knapptryckning eller en där du kan flytta gummibandet utan att behöva ta bort skivtallrik/montera adapters mm.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/21 :  17:32:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Man kanske skulle köpa sig en beggad Neumann Cutter med tillhörande SME3012. Kan det bli bättre?
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2004/06/21 :  19:13:44  Show Profile Send cebo a Private Message
Dr_drövel:

Vad jag har förstått, så har denna Project RPM6 elektronisk hastighetväljare. Kika på deras hemsida.

http://www.project-audio.com/en/rpm6.html

Har själv sneglat lite på denna modell, men vill gärna lyssna på den först

/cebo

/cebo
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/06/21 :  20:41:45  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tack för alla kommentarer!

Efter jobbet stack jag iväg till Lefflers för att kolla in RPM4. Det visade sig vara synnerligen enkelt att byta hastighet (tog inte mer än 10 sekunder), så av den anledningen kan den inte väljas bort. Enligt säljarna skulle det inte slita särskilt mycket heller även om man byter hastighet flitigt.

Fast, visst skulle detvara trevligt om man skulle kunna byta hastighet genom en enkel knapptryckning, som det verkar som om man skulle kunna göra med RPM6 SB.

Får nog ta mig en funderare på hur mycket jag vill lägga. Fortsätt gärna ge förslag eller kommentarer.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/06/21 :  21:08:10  Show Profile Send Per a Private Message
handen på hjärtat dr drövel, hur ofta spelar man 45or? inte så ofta va? jag hade en planar3 tidigare och jag besvärades inte nämnvärt av att lyfta av tallriken och flytta remmen, även om jag lyssnade en hel del på mina 7tummare.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/06/21 :  22:03:19  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Skojar du? Jag skulle aldrig klara mig utan 45 varv. 12" är vinylskivornas nirvana, hur kan du vara utan? Jag spelar säkert minst lika mycket tolvor som LP, och skulle aldrig i hela världen välja en skivspelare som man var tvungen att lyfta på tallriken på för att ändra hastighet.

Men såklart om man bara spelar på 33 varv spelar det ingen roll. Men då missar man det som låter bäst, och är det inte därför vi har våra skivspelare?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2004/06/21 :  22:18:56  Show Profile Send cebo a Private Message
Jag har kollat upp lite mer ang. Project och "Speedbox", på Rpm6 är denna inbyggd, sen kan man köpa en extern speedbox som man kan ha till vissa modeller, det finns 2 st modeller av speedbox, varav den enklare modellen kanske kostar runt 500 kr, vet ej priset i Sverige.
Så om du Dr_drövel vill ha en RPM4, så kan du köpa till eller kanske förhandla fram en sådan speedbox til denna. För mer info kolla på Projects hemsida.

/cebo

/cebo
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/06/21 :  23:49:05  Show Profile Send Per a Private Message
Jag tycker mycket av vinylen är 33varvare idag, även 12tums singlarna. Har ett par, få fullängdsalbum på 45varv men jag upplever dem inte som så mkt bättre faktiskt. Inte prisvärda alternativ ivarjefall. Och självklart kör jag med knappkontroll idag för hastighetsval, man kör ju likström.
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/06/22 :  08:21:53  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Hej igen!

@Per: Ärligt talat kommer jag nog lyssna ganska mycket på 12:orna. Har fler 12:or än LP-skivor (men det kommer säkert ändras eftersom den utmärkta butiken Back to Plastic lämnat Lkpg).

@cebo: Tack för tipset om speedboxen til Pro-ject!

/Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/06/22 :  09:50:02  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Dr_drövel, du får börja handla på nätet! Eller flytta till en stad där det fortfarande säljs tolvor.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000