HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Konsultföretag hifi/hembio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2004/06/20 :  12:03:55  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Någon som känner till företag som arbetar med rådgivning till privatpersoner och/eller företag som vill köpa hifi-/hembioprodukter men som känner att de vill ha oberoende hjälp angående vad man skall köpa etc.? Alltså företag som efter kundens specifikationer plockar fram lösningsförslag?

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/06/20 :  12:28:27  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag känner inte till något sådant företag men du hittar säkert gott om folk här på forumet som kan sälja den tjänsten mer eller mindre billigt. Och ändå med hyfsat hög kompetensprofil. Berätta var du bor så får du säkert mailboxen fylld med affärsförslag.
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/06/20 :  13:48:49  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
I USA finns det väldigt många sådana företag men jag antar att kundkretsen är för liten i Sverige för att det ska gå runt... Eller? Den första som startar ett sådant företag kan nog göra sig en hacka skulle jag tro!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/20 :  15:50:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Min känsla är att detta är en för liten nisch i ett land som Sverige. Min känsla är vidare att många skulle ha svårt för att betala för annat än produkterna, dvs inte för tjänsterna. Idag sker nån form av konsultning vid större delen av hifiproduktsköp, iaf köp via den traditionella vägen.

Jag har också svårt att se ett företag skulle kunna ge obereonde hjälp (i den striktaste meningen). Troligen kan inte ett (litet och nischat) företag hålla alla produkter (/märken) tillgängliga och absolut INTE hålla reda på ljudliga egenskaper och prestanda.

Exakt vilken konsulting är det du söker?

Ps. Jag vet inte hur det är i andra länder men f#229;r för mig att svenskar har lite extra sv#229;rt att g#229; med p#229; att köpa tjänster/kunskap.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/06/20 17:01:20
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/06/20 :  16:58:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Är det inte också så att de amerikanska konsulterna i mångt och mycket är mer inriktade på vad man skulle kunna kalla "inredning"?

De arbetar väl ofta med In-Wall högtalare och liknande och är ofta med när man bygger/bygger om och koordinerar olika hantverkare (kabeldragning i väggar, inbyggnad av högtalare, el, akustik osv).

Det är nog som sagt var en väldigt liten marknad för denna typ av tjänser i Sverige, jag gissar på att konsultarvodet för att planera en hel anläggning skulle kosta betydligt mer än vad de flesta är beredda att betala för all utrustning.

Vill man "bara" ha råd om vilken utrustning man ska köpa så är det nog de traditionella butikerna som gäller.



Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/20 :  17:20:38  Show Profile Send Haakan a Private Message
lär ju mest inrikta sig på inredning, svårt att som konsult kunna säga vilket sorts ljud som folk gillar?

oavsett hur oberoende du är så lär man som konsult föredra ett sorts ljud, ex vis hade jag vart det hade nog alla mina kunder handlat linn-prylar ;)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/06/20 :  20:35:01  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
I USA är HiFi status. Det är det inte här. Dessutom är medelinkomsten i USA mycket högra än här, större del av befolkningen har ganska bra med pengar (sedan finns det dom som har det jäkliigt knackigt också, förhållandevis många det också, tyvärr).

Jag tycker att behovet, och intresse, helt klart finns även i sverige. Men folk har inte råd att betala.
Go to Top of Page

Style
Member

69 Posts

Posted - 2004/06/20 :  22:58:42  Show Profile Send Style a Private Message
det finns en massa firmor som livnär sig på att sätta upp ljudanläggningar åt företag, offentliga miljör och studios. De hanterar väl allt från kravanalys till montering.

Helt märkesoberoende är de nog dock inte då de säker har ett antal leverantörer de har avtal med
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/06/21 :  01:34:01  Show Profile Send Aton a Private Message
Och de ljudanläggningar jag vanligen stöter på i offentliga miljöer är inget jag skulle vilja ha hemma brrr. Varuhusen, gymmet o s v...rena motsatsen till Hifi. Västtrafiks hållplats-anläggningar tar nog kalkon-priset . Undrar vem som rekommenderat det systemet . Man hör knappt vad trafikinformationen säger.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/21 :  01:37:28  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag har för mig att jag faktiskt sett företag i Sverige som pysslar med dylikt. Tror till och med att det var i Uppsala...

Fast det var inte exakt ren rådgivningskonsulting. Det var ett företag som pysslar med att installera multirumssystem hemma hos folk.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2004/06/21 :  11:00:53  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Tack till alla som erbjudit mig hjälp! Nu var emellertid inte min intention att finna någon som kan hjälpa mig utan jag var snarare ute efter att pejla läget och se om någon känner till företag som pysslar med rådgivning inom hifi-/hembioområdet (jag har en affärsidé som jag håller på att prospekterar). Ber om ursäkt för att jag inte var tydligare.
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/06/21 :  19:20:27  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
quote:
Är det inte också så att de amerikanska konsulterna i mångt och mycket är mer inriktade på vad man skulle kunna kalla "inredning"?


Helt klart är det så, titta bara i den mycket inspirerande tidningen "Audio Video Interiors", ofta är det ganska crappy grejjer de slänger in i hus för 10-20 miljoner... Och akustik verkar de inte alltför bekymrade om heller.

Dessa "inrednings/hifi/hembio"-firmors kunder är folk med VÄLDIGT mycket pengar och som oftast inte är de värsta audio/videofilerna.

Din affärside låter spännande Gustaf, hoppas det funkar!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/06/21 :  20:47:23  Show Profile Send svejk a Private Message
Peter Shremer stavning? Han som gör Galaxy kablage samt servar High End prylar har gjort/gör? instalationer.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2004/06/22 :  08:38:58  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Anarkizt: tack! Vi får se vad som händer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000