HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 inspelningstid på högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ulf Lilja
Starting Member

36 Posts

Posted - 2002/09/25 :  15:13:45  Show Profile Send Ulf Lilja a Private Message
Mitt 1:a inlägg på forumet: Har precis flyttat till större lägenhet, v-rum 5x6m. Har en Linn Classik som jag i min mindre lägenhet körde med KEF q15markII. Fungerade ok i ett rum på 15-kvm. Nu stÖRRe rum 30 kvm, köpt ett par JM LAB Cobalt 816. Hur lång inkörningstid, placeringstips ??

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/25 :  15:24:57  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by Ulf Lilja

Mitt 1:a inlägg på forumet: Har precis flyttat till större lägenhet, v-rum 5x6m. Har en Linn Classik som jag i min mindre lägenhet körde med KEF q15markII. Fungerade ok i ett rum på 15-kvm. Nu stÖRRe rum 30 kvm, köpt ett par JM LAB Cobalt 816. Hur lång inkörningstid, placeringstips ??





Välkommen!..

Jag skulle säga minst 3 månader.. dock är det inte lätt att veta hur lång tid det tar. Tar väl iaf 1månad innan de låter något så där. Placeringen vete tusan... Svårt att säga något.. måste man lyssna sig till.. kanske finns någon annan här som kan guida dig lite.




Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2002/09/25 :  15:34:24  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Ulf Lilja

Mitt 1:a inlägg på forumet: Har precis flyttat till större lägenhet, v-rum 5x6m. Har en Linn Classik som jag i min mindre lägenhet körde med KEF q15markII. Fungerade ok i ett rum på 15-kvm. Nu stÖRRe rum 30 kvm, köpt ett par JM LAB Cobalt 816. Hur lång inkörningstid, placeringstips ??




Ett par hundra timmar borde göra susen.

//dole\\
"Form follows function-that has been misunderstood. Form and function should be one, joined in a spiritual union"Frank Lloyd wright
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/25 :  15:52:37  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Ulf Lilja

Mitt 1:a inlägg på forumet: Har precis flyttat till större lägenhet, v-rum 5x6m. Har en Linn Classik som jag i min mindre lägenhet körde med KEF q15markII. Fungerade ok i ett rum på 15-kvm. Nu stÖRRe rum 30 kvm, köpt ett par JM LAB Cobalt 816. Hur lång inkörningstid, placeringstips ??





Hej!

Egentligen handlar det väl inte om tid... (?)
Fast det beror ju på hur man menar.
Spelar man en timme eller två om dagen så tar det naturligtvis längre tid innan det är "klart", än om man spelar fyra timmar om dagen.

En variant - som du nog känner till - är att låta burkarna spela i motfas med bafflarna vända mot varandra. Ställer man högtalarna nästan intill varandra på detta vis, så trycker ena elementet samtidigt som det andra drar. Då bör tillspelningen bli effektivare för varje "satsad" timme. Man eliminerar med denna uppställning luftens bromsverkan på konerna och därmed kan konerna röra sej lättare.

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:43:07  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Ett tips jag fick av Hificonsult är att när du inte är hemma så sätter du på tunern på brus, dels ska det innehålla hela frekvensbandet, dels så stör det inte grannarna som ren musik gör. Om lägenheten står tom på dagarna så kan du låta bruset gå hela da'n på hyfsat hög volym, då går det lite fortare. Komplettera gärna med Strmbrgs tips så blir det riktigt bra!

Mina QRS Callisto började låta hyfsat bra efter 14 dagar á 8-10 timmar på brus, dock utan nån "Strmbrg:are"...

/P

Edited by - Per Berger on 2002/09/25 16:45:15
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/25 :  20:43:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Tja Ulf!

Så det blev Jm-Lab... aha! Jm-lab har jag alltid gillat... men främst Utopia serien... och det är lite utav en overkill till Linn Classik!

Rega Jura är ju kul... men inte 100% hifi kanske...

//X-ray



"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."


-Voltaire

Edited by - n/a on 2002/09/25 20:46:29
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2002/09/25 :  21:57:50  Show Profile Send JMlab a Private Message
Ulf Lilja!!
Jag harm haft många omgångar med JMlab högtalare.
Det är högtalare som ändrar sig VÄLDIGT MYCKET under inspelningstiden
Jag skulle tro att 3-6 mån inkörningstid är nog vad du kan räkna med,men det beror ju på hur mycket du spelar på dem.
Tex mina Mezzo Utopia behövde mer än 8 mån.
Betr placering akta hörnorna samt gärna ut =,5-1 m från väggen
quote:
Originally posted by Ulf Lilja

Mitt 1:a inlägg på forumet: Har precis flyttat till större lägenhet, v-rum 5x6m. Har en Linn Classik som jag i min mindre lägenhet körde med KEF q15markII. Fungerade ok i ett rum på 15-kvm. Nu stÖRRe rum 30 kvm, köpt ett par JM LAB Cobalt 816. Hur lång inkörningstid, placeringstips ??



Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2002/09/25 :  22:21:13  Show Profile Send aaight a Private Message
****!! tog det 8 månader att spela in dina mezzo? jag har bara haft mina i en månad :(

some play hard to get, i play hard to want
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/25 :  22:53:38  Show Profile Send Neodynium a Private Message
De är sega ja... en kompis har haft sina i ett år.. och det händer saker fortfarande med dem. Dock så låter de ju bra rätt snabbt iof.. så det är ju bara skoj att det händer saker längre fram med. Mina mini utopior är inte inspelade ännu.. och de har gått cirka 3månader nonstop (förrutom nätterna).




Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2002/09/26 :  19:14:27  Show Profile Send n/a a Private Message
JMLAB: Har du lust att skriva en schyst recension på Mezzo Utopia? Är lite intresserad av dom nämlich... :-D

//X-ray



"Jag håller inte med dig om det du säger, men jag skulle med
mitt liv försvara din rätt att säga det."


-Voltaire
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000