HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifiljud ur nya högtalare i vilken prisklass..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/06/19 :  18:38:05  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Även om frågan är svår att svara på skulle jag vilja säga att runt 10.000 kronor för högtalarparet börjar ge HiFi-ljud. Sedan beror det naturligtvis på smak och preferenser, men runt den prisklassen börjar man komma ifrån de största kompromisserna.

Absolut lägst pris är 5000 kronor för ett par och då får man titta på stativare.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/06/20 :  19:24:17  Show Profile Send jonta a Private Message
Intressant fråga för en budgetofil. I det senaste numret av hifi & musik skriver man att i nästa nummer med högtalartest av golvare ii prisspannet 5000-7000 kr får man mest för pengarna:"för dessa pengar får man bra högtalare för en rimlig summa pengar". För mig är denna summa också rimligast och därför letar jag också hifiprylar i denna prisklass. Det är subjektivt som alla andra hifiupplevelser! Eller?

Dreams never end!
Go to Top of Page

VA333ES
Member

90 Posts

Posted - 2004/06/20 :  20:19:32  Show Profile Send VA333ES a Private Message
Jag skulle vilja säga generellt att upp till en viss prisnivå är förbättringen stor i förhållande till priset, över en viss nivå ökar priset mer än förbättringen. Var den brytpunkten ligger varierar stort mellan produkttyper, men jag skulle säga att steget mellan 2.000 - 20.000 kronor är bra mycket större ifråga om förbättring än 20.000 - 200.000 kronor.

Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/20 :  21:20:42  Show Profile Send Haakan a Private Message
vore kanske intressant å veta vilken prisklass av högtalare det säljs mest av?

dvs om man räknar seriösa handlare och inte stormarknader och dyl

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/06/20 :  21:51:35  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
quote:
I det senaste numret av hifi & musik skriver man att i nästa nummer med högtalartest av golvare ii prisspannet 5000-7000 kr får man mest för pengarna


Och om du läser inledningen till numret efter detta så står det att man testar stativare för 3-5000 och då får man mest för pengarna. Sedan i numret efter testar man golvare för 10-15000 och då får man så enormt mycket för pengarna, som aldrig förr!

Okej, fullt så illa är det kanske inte, men nästan....

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/20 :  22:51:03  Show Profile Send Haakan a Private Message
enligt mig så går nog gränsen för pris/prestanda vid ca 15000:- sen tycker inte jag det e värt ljudförbättring/krona iaf men smaken e som baken iaf..sen beror det också på storleken på börsen förstås :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/06/20 :  22:58:06  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Min gräns går vid 10 - 15k, och då talar jag stativare. Sådan är jag.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/06/21 :  08:49:52  Show Profile Send qsecofr a Private Message
bygga själv som spöar ???

hmmm om man är en duktig konstruktör ja.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/06/21 :  09:08:27  Show Profile Send mapem a Private Message
Det finns ju byggsatser och beskrivningar på beprövade konstruktioner, så man slipper konstruerandet själv. Men det blir ändå inte helt billigt. Jag har t ex lyssnat hos HiFi-Kit, och de har några som låter riktigt bra, men de ligger på runt 10 tkr för ett par även när man bygger själv.
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/06/21 :  13:17:37  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Vid 10-15k börjar det bli bra (stativare). Med stativ och kablar får man nog räkna med 15-20k. Om man vill ha något under 10 bör man nog titta på begagnat. Om man är ute efter golvare kanske det till och med blir lite dyrare om man inte vill kompromissa med diskant och mellanregister jämfört med stativare i samma prisklass.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/06/21 :  13:46:31  Show Profile Send mapem a Private Message
Det där stämmer nog. Bra stativare i den klassen IMHO är Totem Rainmaker, Amphion Argon, kanske Dynaudio 52SE, möjligen Aurum Cantus Leisure 2 (t o m under 10´, fast sist jag hörde dom blev jag inte så imponerad ändå). A4 monitor kostar i byggsats lite under 10 lakan, och är nog lite bättre än dom ovan nämnda, tror jag.
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2004/06/23 :  21:36:18  Show Profile Send supersonic a Private Message
Hifiljud? High Fidelity=realistisk ljudåtergivning från en apparat. Avsikten är att kunna återge varje musikinstruments och rösters svängningsområde, vilket bl.a åstadkommes genom ett brett frekvensintervall, jämn förstärkning och ett minimum av distorsion och brus.

Hur mkt kostar det att åstadkomma det? Förmodligen är det näst intill omöjligt att återskapa det ursprungliga ljudet som spelats i en studio t.ex. Och förmodligen ännu mer omöjligt att få fram det i en "hifi"anläggning. Är man nöjd med det ljud man har och tycker/tror det återskapar det som var tanken så kan man kalla det hifi. Har för mig att hifi är en term skapad i kommersiellt syfte. Som tur är så är smaken som baken-tvåkanalig-och man hör så länge man lyssnar.

Matså:Om du är nöjd med dina högtalare så tycker jag att du kan kalla det som kommer ur dom för hifiljud.

supersonic

Edited by - supersonic on 2004/06/23 22:56:46
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/06/23 :  23:27:33  Show Profile Send matså a Private Message
Supersonic jag vet inte om du gör narr åt mig med ditt(jag tror de andra tror jag är en tönt) Men jag kan säga så här att jag skulle vilja ge konstruktören som konstruerade Ego 515 och Ego 414 ett glas champagne för maken till bra högtalare i så lågt pris är ofattbart. Som jag har njutit i fulla muggar

Så för mig är det hifi i högklass sen får de andra finmänniskorna säga vad de vill. Leve Audio pro

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2004/06/23 :  23:44:55  Show Profile Send supersonic a Private Message
Gör absolut inte narr av dig matså. Tvärtom. Jag har själv haft Ego 515 och tycker att det är hifi, sen vilken grad av hifi det är det kan ju diskuteras. Givetvis/förhoppningsvis så blir det bättre hifi ju dyrare högtalarna är.

supersonic
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/06/24 :  00:15:00  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Om jag ska föra min egen åsikt till tråden tycker jag nog att högtalare i prisklassen 10.ooo kr, kan spela HiFi till en viss ljudnivå.
Bara för att försöka förklara min tankebana säger vi att en högtalare för 10.000 kr kan spela mycket bra & dynamisk hifi upp till ca 80 db
Att sedan behålla en riktigt bra ljudkvalite till 90 db kräver oftast mer pengar.

Att sedan spela lika perfekt & dynamiskt upp till ca 100 db, kräver sin högtalare och då börjar priset bli dyrt, då högre & högre krav ställs på samtliga komponenter i högtalaren.

Och pratar vi rent dynamiskt ljud, med superb ljudbild och symmetri från strax över 20 hz upp till det hz vi människor hör & vill spela i 115 db och högre, då finns det inget utrymme för kompromisser från högtalar-tillverkaren.
Samtliga element som används är nästan alltid special, delningsfiltren brukar vara grymt avancerade, många timmar för ingenjörerna att räkna ut allt & pröva sig fram till ett så perfekt slutresultat som möjligt.

Dessa högtalare ligger nog inte under prisklassen 200.000 kr.

Så mitt svar på frågan är nog att priset är från ca 10.000 kr & uppåt, beroende på om man är en normal-lyssnare eller en lyssnare som lyssnar riktigt högt.


Mvh Jawen
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/06/24 :  08:21:51  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Runt 10000 för stativare, men eftersom dessa i allmänhet saknar bas så behövs en musikalisk sub och det kostar +5-6000 eller mer. Golvare låter okej runt 10 men har fortfarande rätt mycket kompromisser. Vid 15000 börjar det låta riktigt bra, och för 30000 kan nog nästan alla hitta någon golvare som ligger väldigt nära deras personliga ljudideal. En gissning är att en topmodern bra golvare för 30000 i princip spöar det mesta som är äldre än 10-15 år i konstruktion och elementval.

För mig känns det som om man får ganska precis vad man betalar för under 50-60000 kronor vad gäller högtalare, därefter blir förbättringarna inte fullt så tydliga längre.


Eftersom "billigare" högtalare kräver fler kompromisser hos konstruktör och tillverkare så kommer karaktärerna skifta mycket och därmed även folks personliga omdömen om respektive högtalare beroende på hur vi själva upplever och värderar dessa kompromisser.

Ytterligare en VIKTIG faktor för budgethögtalare är att dessa ofta byggs i större serier och därför blir "billigare" per styck. Stora tillverkare har råd med en högre grad av robotisering i tillverkningen. Många tycker iofs att robotisering är sämre än rent hantverk, jag håller inte med. Det finns ingen människa som kan jobba med samma precission som en modern NC-fräs tex även om det givetvis finns områden där maskinerna inte kan tävla med erfarna hantverkare.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/24 :  09:30:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hade jag ont om pengar och ändå ville maxa ljudet skulle jag byggt såna högtalare som Dahlberg har. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28414
Men nu snackar vi köpehögtalare och då vet jag inte så noga. Thiel CS6? Lite dyrt kanske...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2004/06/24 :  10:46:59  Show Profile Send Klenkar a Private Message
go no further than ProAc!
http://www.hifichoice.co.uk/review_read.asp?ID=2793
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/06/24 :  10:50:02  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Bara för att försöka förklara min tankebana säger vi att en högtalare för 10.000 kr kan spela mycket bra & dynamisk hifi upp till ca 80 db
Att sedan behålla en riktigt bra ljudkvalite till 90 db kräver oftast mer pengar.


Ja kanske en sanning med viss modifikation. Ino Audios stativare piP kostar 7850:- och tål ljudtryck upp till 108 dB.
Givetvis finns det ju fysikaliska gränser för en liten låda men rätt imponerande för en så pass billig högtalare tycker jag.
För övrigt har denna högtalare vid ett antal oberoende tillfällen jämförts vara en bättre återgivare än mångdubbelt så dyra konkurrenter.

Pris och prestanda går sällan hand i hand skulle jag misstänka...
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/06/24 :  13:25:55  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Ja hifirocker, jag vet inte om du läste hela inlägget, men jag försökte på ett enkelt vis förklara vad jag tycker skilljer högtalare från 10.000 kr upp till dyrare prisklasser.

Sedan att PiP kostar 7850, & spelar upp till 108 db kanske inte var så intressant om vi pratar om riktigt bra hifi, då den börjar spela först vid 34 hz.
Om du kallar det riktigt bra hifiljud har du missat det otroliga ljudtillägg som kommer i lägre frekvenser, även om vi för den delen inte behöver gå ända ned till 18-20 hz.
Och dom 108 db är mätt runt 140 hz, så det kanske var en sanning med modifikation, runt 104 db är nog närmare sanningen ,-).

Och med min vetenskap, så får man nog vad man betalar för, även om det självklart finns undantag.

Mvh jawen
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/06/25 :  00:05:23  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
JAWEN:

Självklart ligger det en del i det du säger.
Men säg en vanlig stativare i 10-30kkr klassen som verkligen kan gå ner ända till 34hz? Det blir ganska svårt att hitta något vettig konkurrent på den punkten även om den självklart inte täcker hela frekvensomfånget, men säg mig, vilken stativare gör det?

Att man oftast får vad man betalar för är JAG något ställer mig skeptisk till med tanke på de flesta bedömningar hos vanliga konsumenter och hifitidningar oftast bygger på enbart subjektiva omdömen och sällan är seriöst utvärderade (med t.ex. F/E-lyssning och kanske mätningar) som verkligen konstaterar med noggrann riktighet hur testobjektet i fråga verkligen påverkar ljudet.
Sådana utvärderingar har ofta visat att pris och prestanda sällan går hand i hand (om det är hög trohet man söker).


Edited by - hifirocker on 2004/06/25 00:06:51
Go to Top of Page

Mr Dirkschneider
Member

84 Posts

Posted - 2004/06/25 :  02:22:30  Show Profile Send Mr Dirkschneider a Private Message
mapem> "A4 monitor kostar i byggsats lite under 10 lakan"

Vad är A4 monitor för byggsats?

The devil is a loser and he's my bitch
Lordi
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/26 :  00:26:07  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag själv är ett bra exempel i denna tråd. Jag hade satt min budgett till max 15.000kr när jag skulle handla nya frontar. Har lyssnat på en massa olika högtalare ifrån 5000kr och upp till 23.000kr. Ja varför lyssnade jag på högtalare upp till 23.000kr när budgeten var satt till 15.000kr.
Svaret är att de högtalare som tilltalade mig mest var golvare, saknar botten som stativare inte har. Den enda golvaren under 15000kr som lät riktigt bra var en Elac modell, men nu har jag ett litet rum och med denna modell så skulle det bli en massa bas kräver helt enkelt större rum. Om man bortser ifrån den djupare basen som en stativare inte klarar av så annser jag att det finns fynd under 10.000kr. Tex. Quad 12L 4900kr den är en riktigt bra Hifi högtalare. Så där börjar min tröskel, men sen var det där med basen

Sen är det ju så också att desto mer man betalar desto mindre blir skillnaderna. Mellan ett par för 10.000kr och ett par för 20.000kr så är skillnaderna rejäla, men när man kommer upp i prisklasserna 40.000 till 50.000kr så suddas de ut tydligt

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2004/06/26 00:28:18
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/06/26 :  04:38:51  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Enligt mig så kan man egentligen inte säga att man kan få Hifiljud ur ett par billiga högtalare.
Låt mig göra en liknelse:

Det går inte att vara lite död. Man kan vara döende.
Det går inte att säga lite Hifi (Lite hög naturtrogenhet). Dock kan en högtalare vara på god väg till HiFi.

Hoppas jag inte irriterar någon alltför mycket.
Go to Top of Page

Mr Dirkschneider
Member

84 Posts

Posted - 2004/06/28 :  13:46:12  Show Profile Send Mr Dirkschneider a Private Message
mapem> "A4 monitor kostar i byggsats lite under 10 lakan"

Vad är A4 monitor för byggsats?

The devil is a loser and he's my bitch
Lordi
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000