Author |
Topic |
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2004/06/17 : 15:02:58
|
Det pratas ofta om detaljer inom hifi (i dubbel bemärkelse:)). Detaljmyller, att ju fler detaljer ju bättre. Jag gillar detaljer. Jag hittade ett intressant stycke ur en recension av en cd-spelare i Stereophile som jag tycker är tänkvärt i ämnet.
"Get the small things right, and the big ones will take care of themselves Sometimes, when I think of the "D" word—detail—I think of too much of a good thing. I mean false detail. In the video realm, a similar situation occurs when a TV's Sharpness control is turned up too high. What you're seeing is actually distortion, but, still, things look edgier—sharper, but not accurate. A similar effect can be had in audio by jacking up the Treble control, in the mistaken belief that more tizz means more "detail."
But if you get the low-level details truly right—that is, not by exaggerating them, but by extracting them from the signal without distortion or obfuscation—then magic occurs. Instead of a fatiguing "hi-fi" effect, you actually achieve a sound of greater organic wholeness."
|
Never trust someone who claims to be God. |
Edited by - filikoster on 2004/06/19 09:47:07 |
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2004/06/17 : 15:24:31
|
Skriver under på den förklaringen. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/06/18 : 09:37:24
|
När du sitter på en konsert (akustisk) så upplever jag att man egentligen inte lägger märke till detaljerna men om man koncentrerar sig så finns alla där. De ligger lite längre bak i ljudbilden (om man nu kan tala om en sådan) och har ett transientinnehåll som ingen stereo är i närheten att klara. Få system har denna förmåga att presentera detaljer på detta sätt, vet Ni några? Jag hörde en gång ett par Vandersteen högtalare som låg mycket nära detta men annars är det inte så vanlig. Jag tycker mest att antingen så finns de inte där eller så lyfts de fram lite för mycket.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/06/18 : 12:29:56
|
Japp. I många system upplever jag som om ljudet var blixtbelyst, med överdriven skarpskurenhet. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/06/18 : 17:14:36
|
Citatet från Stereophile är väldigt exakt. Precis det man är ute efter - i varje fall jag. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2004/06/18 : 17:56:57
|
Och spelaren som det talas om i recensionen som citatet kommer från - Arcam FMJCD23 - är duktig på just detta...
Mycket bra citat. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Marcus_editor
Ej medlem längre
192 Posts |
Posted - 2004/06/18 : 18:00:52
|
Mycket amerikansk s.k. hi-fi och high-end produkter överbetonar ofta diskant (och bas) till den milda grad att man tror sig ha maxade tonkontroller (även om anläggningen totalt saknar tonkontroller!). Detta gillas även av tyskarna (Europas egna "jänkare") som tycker om att bas och diskant sticker ut lite extra. Gamla Cantonprodukter lider t.ex. lite av detta "fenomen" men de har blivit mycket bättre på senare år. Här i England (och Skandinavien för all del) uppskattas ett naturligare ljud med tydligt men inte överdrivet mellanregister och naturliga röster med både kropp och själ. Just själ är något som amerikansk hi-fi ofta saknar, med vissa undantag naturligtvis! Vandersteen rankar jag t.ex. mycket högt om inte högst av amerikanska högtalartillverkare, de har en mycket fin designfilosofi och prisvärda produkter som har förmågan att återge ljud med inlevelse och inte bara "hi-fi parametrar hopslängda med en grep".
Vi diskuterade "hur vi hör" i en annan tråd och det där överdrivna "badkarskurveljudet" de diggar på andra sidan Atlanten rimmar mycket illa med min hörsel som är känslig för överdrivna höga frekvenser (hatar t.ex. Klipsch mediokra horndiskant).
Detaljer skall upplevas - inte sticka ut! Håller med andra ord med skribenten i Stereophile 100%!
Mvh, Marcus |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/06/19 : 12:19:39
|
men detta att ingen verkar vilja ha bas tycker jag är knepigt. gå på en konsert och känn bastrycket!ingen specielt bra detaljåtergivning heller,men bra är det!basen ÄR viktig,och djupt ska det va för att bli realistiskt.jag klarar inte av att lyssna på en anläggning som saknar kropp och botten oavsett hur bra det låter uppåt. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Lt Andersson
Member
600 Posts |
Posted - 2004/06/19 : 13:06:31
|
Helt riktigt pak! Många verkar tycka att det går bra att återge musik utan djupbas coh drar man det till sin spets så borde en stereo som ligger -3dB vid 40 hz vara lika dålig som en som ligger -3 dB vid 10 khz, dvs man missar en hel oktav i endera änden av det hörbara området... |
Musiclover! |
|
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"
733 Posts |
Posted - 2004/06/19 : 13:42:34
|
Jag har med mina Audio Physic Yara ca 3dB minus vid 40Hz och jag letade medvetet efter högtalare som inte går väldans djupt. Varför? Alla rum lämpar sig inte för lågbas. |
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/06/19 : 20:02:04
|
jag vet det,men det måste ju på ett eller annat sätt gå att få till. har själv haft virgo3 som också "försvann" under 40hz.de lät väl bra,men när man förväntade sig att vissa goa bastoner skulle komma och de inte gjorde det alls så tröttnade jag-gick inte att lyssna på helt enkelt.nu har jag bra djupbas,men rummet tillåter inte allt så en del rumsinformation går åt pipan,men det får inte hjälpas-jag känner att basstödet väger upp den lite ostabila toppen,så jag får helt enkelt vara utan den översta precisionen tills nån bra (billig)lösning kommit till min kännedom. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2004/06/19 : 21:16:57
|
Jo, det här med bas . Det ÄR viktigt med bas, eftersom det sas. ger resten av musiken stöd. Saken är däremot, enligt mig, att jag vill veta VAD basisten spelar, inta ATT han gör det, det vet jag ändå. Om det sedan är sk. djupbas eller inte är mindre viktigt.
Om man sedan pratar om bas i meningen låga frekvenser, så är det viktigt också. Under förutsättning att det skall finnas låga frekvenser i ett musikstycke, det här med "djupbas" för självändamålet är inte riktigt i min skola. Om en violinkonsert låter Umba Bumpa i 120bpm så är jag inte så säker på att den inspelning är riktigt korrekt.
Jag är ingen basnarkoman när det gäller reproducerad återgivning i hemmamiljö, men blir alldeles upprörd om jag spelar ett rockstycke där jag vet att det skall vara "fjong" i basåtergivningen, och det händer ingenting? Blä!
Lite OT känns det som, men ialla fall.
edit: förtydligande. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
Edited by - akktustakki on 2004/06/19 21:17:32 |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2004/06/19 : 22:32:34
|
Håller med om mycket som sagts redan i denna tråd. Det som är trist ibland i en del Hifi recensioner,är att det blir lite för analytiskt - i synnerhet om skribenten har en särpräglad musiksmak där man själv inte kan känna igen referenserna.
Tror ändå att helhetsbilden är själva grundfundamentet; lyckas man sedan integrera knivskarpa detaljer i ljudbilden utan att ngt dominerar, är det bara att gratulera.
Själv gillar jag PRaT-filosofin; Pace, Rythm and Timing; när ett system engagerar musik- och känslomässigt. Visst, den filosofin är inte alltid idealisk om man är ute efter en klangmässigt exakt neutral upplevelse, men PERSONLIGEN lyssnar jag hellre på ngt som framhäver en musikgenres starka sidor än en korrekt, neutralt återgiven stråke i C-dur. Men som sagt, smaken är ju olika och tur är väl det!
Marcus_editor : Tror du inte att fenomenet med maxad bas och diskant har och göra med kringutrustning? Alla har vi väl bekanta som stolt visar upp sina Klipch, Cerwin Wega eller Canton för ca 15 tkr, men har en yamaha reciever och en samsung dvd som källa? Att det ser ut så här i många hem, det här vet man säkert om på fabrikerna. Man vet säkert också att få personer med mark levinson, krell eller ngt annat i den klassen köper den sortens högtalare. Vad göra? Jo, simulera det som är svårast för billig kringutrustning att återge, bas och diskant! (Konspirationteori) |
- |
|
|
Marcus_editor
Ej medlem längre
192 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 02:04:17
|
Coldcut - du kanske har en poäng i din konspirationsteori?! Hahaha!! Den var kul iallafall!
Bas är enormt viktigt att få till, speciellt en bas som SPELAR och inte bara LÅTER. Jag spelar själv elbas bland annat och har en slinga jag spelat in på en CD som jag använder till att utvärdera subwoofers. Poängen med detta är att jag vet EXAKT hur basen skall återges, och hör snabbt om en subwoofer ändrar ljudkaraktären (attack, renhet och korrekt ton osv.). En uppgift som är mycket svår! Jag fick gå upp en hel del i pris innan jag hittade en subwoofer som ens kom i närheten av originalljudet (det blev en Canton Ergo AS-2 tillslut). När en subwoofer spelar rätt passar den otroligt bra till musik för att ge ett bra fundament. Man får komma ihåg att hålla nere nivån på den - de flesta jag känner och även butiker har skruvat upp sina subwoofers alldeles för högt för "annars hörs de ju inte". Hmm...grrr.
Detaljer över hela frekvensregistret 20 - 20.000Hz skall i en ideal värld återges naturligt, men det är en utopi vi alla jobbar på för att åtminstone komma i närheten av.
Mvh, Marcus |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 03:10:43
|
quote: När du sitter på en konsert (akustisk) så upplever jag att man egentligen inte lägger märke till detaljerna men om man koncentrerar sig så finns alla där. De ligger lite längre bak i ljudbilden (om man nu kan tala om en sådan) och har ett transientinnehåll som ingen stereo är i närheten att klara. Få system har denna förmåga att presentera detaljer på detta sätt, vet Ni några? Jag hörde en gång ett par Vandersteen högtalare som låg mycket nära detta men annars är det inte så vanlig. Jag tycker mest att antingen så finns de inte där eller så lyfts de fram lite för mycket.
Micke
Jag håller med Micke Y i detta. Om anläggningen spelar bra så ska man inte sitta och höra detaljer. Man ska kunna slappna av till ett komplett musikstycke och inget ska sticka ut. En del som hör mitt system tycker kanske till att börja med att basen är återhållen. Men det är den inte. Allt finns med, men utan att sticka ut. Och det är ju det som menas med High Fidelity. Naturtrogem återgivning. Om man hör en omickad kontrabas så spelar den inte så att revbenen sjunger med. Den spelar i jämförelse med dom flesta anläggningar ganska lågmält i bakgrunden och ger ett fundament till musiken. Lågbasen ger också en rumsinfortmation utan att man egentligen skall lägga märka till att det det är den som ger rummet. Hög upplösning skall inte betyda att som i liknelsen med bild, att man ser varenda por i ansiktet på folk. Det skall vara så naturligt att man inte lägger märke till detaljerna.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2004/06/20 : 12:41:30
|
Min mening rent allmänt om HIFI problem hemma är att basåtergivning inte går att få rätt utan elektroniska hjälpmedel. Rummen är för små helt enkelt. När man väljer högtalare och kanske väljer bort en för att den har bumlig bas så är det rumsproblem man hör. Långsam, entonig etc är resonanser. En högtalare som kanske inte är så pontent i nedre registren låter helt enkelt bättre även om den är sämre som högtalare för att den inte går så djupt så dom värsta problemen hörs. Törs tom påstå att utan eq på en sub har man ingen aning om hur den egentligen kan låta. För mycket detaljer uppåt är många gånger också rummet med för dåligt dämpade tidiga reflexer. Och österländska grejor har alltid låtit väl ljust utom några få undantag (Luxman, Accuphase) Så när balans finns lyssnar man på musik annars på en stereoanläggning. Engelsmänn har någonstans historiskt kommit på att systemet för att få balans skall spela enligt undre*övrefrekven=400000 ex 20*20000=400000 40*10000=400000 Och det ligger en del i det tycker jag. Många distorsionsprodukter och reflexer får diskanten att låta hemsk om inte basen finns. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/06/21 : 09:34:36
|
Jag har tanke som gnagt i huvudet och som vill testa på Er: kan det vara så att när ett system lyfter fram detaljer på ett så där strålkastarbelyst sätt att det kan bero på någon slags dynamisk komprimering. Lite på samma sätt som komprimering av musik, det låter mer detaljerat först tills man upptäcker att det inte är naturligt.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
|
Topic |
|