HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "missljud" från CD-spelaren . . .
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hififredrik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/09/25 :  11:13:41  Show Profile Send hififredrik a Private Message
Chip!

Köpte för några dagar sedan en Cambridge D300SE. Funkar finemang och allt sånt, men... När jag kör lite lugnare musik eller om jag kör på VÄLDIGT låg volym så hör jag CD-spelaren. Den hörs som ett lite gnisslande ljud.

* Ska det gnissla om en CD-spelare som kostar 2.900 svenska kronor?

...eller är det jag som är paranoid och känslig?

Mvh
Fredrik

Edited by - hififredrik on 2002/09/26 07:55:44

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/25 :  11:21:55  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
så hade jag på min gammla Yamaha, så ska det INTE vara tycker jag, det är dåligt..

återvänt till butiken å se vad de kan göra åt saken..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

hififredrik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/09/25 :  11:26:43  Show Profile Send hififredrik a Private Message
Tack!

Jag återvänder till butiken och ser vad de kan göra... :) Om du säger så Robin så måste det ju nästan vara så. För något måste dina FEM stjärnor stå för, eller???

Mvh
Fredrik
Go to Top of Page

hififredrik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/09/25 :  11:28:58  Show Profile Send hififredrik a Private Message
Förresten... Hur får jag massa stjärnor? Jag vill också HA stjärnor! Ha! Ha! Ha!
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/25 :  11:30:18  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
haha=)

naj, så hårt ska man inte lyssna på mig, men att det låter om en cd-spelare på det viset(om det nu är det ljud som jag tror det är) så är det nåt som inte är bra i tillverkningen..

men hör med butiken om fler klagat, eller vad de kan göra..

för missnöjda kunder vill väll varken de eller Cambridge ha..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/25 :  11:32:42  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
man får stjärnor ju mer man sriver..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/09/25 :  11:41:53  Show Profile Send ayayay a Private Message
Hade en HK750, som lät väldigt mycket.
De i butiken sa att den skall låta så, men de hade de inte sagt när de sålde den till mig. Vilket gör att enligt konsumentlagen ger dig rätt som kund att retunera vara, samt att få pengarna tillbaka.

De kan aldrig komma undan...


---...---
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/25 :  11:45:30  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Det är rätt ayayay...

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

hififredrik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/09/25 :  11:50:11  Show Profile Send hififredrik a Private Message
Bra! Då vet jag att det finns den utvägen om det skulle skita sig :)
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/25 :  15:31:06  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Många billigare cd spelare låter ju lite... skivan snurrar ju runt där inne ändå. Men nu vet jag inte hur mycket ljud du menar.... är det så på alla skivor eller bara på en? Den kan ju vara lite skev.




Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/09/25 :  15:35:37  Show Profile Send ayayay a Private Message
Sen så vässnas olika cd-skivor olika mycket. Detta beror på deras ytbeläggning. Vissa har ju motiv o bilder på cd:n, vilket gör att dess vikt ökar, då ökar ju även vibrationerna.


---...---
Go to Top of Page

hififredrik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/09/25 :  15:57:52  Show Profile Send hififredrik a Private Message
quote:
Originally posted by Neodynium

Många billigare cd spelare låter ju lite... skivan snurrar ju runt där inne ändå. Men nu vet jag inte hur mycket ljud du menar.... är det så på alla skivor eller bara på en? Den kan ju vara lite skev.



Alla skivor väsnas lika mycket. Jag var inne i butiken (Lefflers Hifi i Norrköping) och lyssnade på en likadan, Cb D300SE. Vad jag kunde höra då (ligger litt i stan) var att det inte tycktes väsnas lika mycket.

Jag vet inte. Jag fick rådet att vänta ett tag till. Tills den är "inbränd" (eller vad det nu heter). Den har inte gått i mer än kanske 10-15 h.

Det är inte någon annan förresten som har några erfarenheter av just Cambridge. I sådana fall, vad?
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:01:06  Show Profile Send Neodynium a Private Message
quote:
Originally posted by hififredrik

quote:
Originally posted by Neodynium

Många billigare cd spelare låter ju lite... skivan snurrar ju runt där inne ändå. Men nu vet jag inte hur mycket ljud du menar.... är det så på alla skivor eller bara på en? Den kan ju vara lite skev.



Alla skivor väsnas lika mycket. Jag var inne i butiken (Lefflers Hifi i Norrköping) och lyssnade på en likadan, Cb D300SE. Vad jag kunde höra då (ligger litt i stan) var att det inte tycktes väsnas lika mycket.

Jag vet inte. Jag fick rådet att vänta ett tag till. Tills den är "inbränd" (eller vad det nu heter). Den har inte gått i mer än kanske 10-15 h.

Det är inte någon annan förresten som har några erfarenheter av just Cambridge. I sådana fall, vad?




Jag tror inte att den låter mindre när den är inspelad.... Kan ju vara en kass transport i den.



Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2002/09/25 :  18:15:44  Show Profile Send AKA a Private Message
Har själv en D500SE som inte låter ett skvatt när man spelar. (Bara som jämförelse)
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2002/09/25 :  18:55:30  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Mina krav på en CD-spelare är att den ska vara knäpptyst! Jag är allergisk mot det där kvittrandet som de flesta CD-spelare kan ha för sig när de söker på CD-skivan.

Det där med att din drive gnisslar när spelaren spinner tycker jag inte att du ska acceptera. 2900 kr är ju faktiskt, nu för tiden, inte så lite pengar för en CD-spelare. Det finns ju sådanna att köpa nya där du skulle få 3 eller 4 st för samma pengar. På den nivån, dock, ska man nog inte klaga på en drive som väsnas lite.

My 4 stars worth...
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2002/09/25 :  19:46:13  Show Profile Send zorro a Private Message
Jag har en Marantz CD6000 och den gnisslar också. Väldigt störande faktiskt... Funderar på att åka in med den!

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of i
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/09/26 :  08:35:08  Show Profile Send ayayay a Private Message
Om inte handlaren där ni har köpt era cd-spelare har sagt till er vid köpet "Att denna surrar lite, bara så du vet. Hoppas att du kan leva med det" Då har ni rätt att gå tillbaka och häva köpet. Då är det en felaktig vara enligt köpavtalet (muntligt, men dock giltigt enligt lag)

---...---
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2002/09/26 :  09:50:40  Show Profile Send Jadde a Private Message
Har haft en D300SE också, och den väsnades en hel del. Men jag tror det var normalt. Ganska så tunt chassi på de där Cambridge prylarna, som papper ungefär. Ibörjan var lite störande men efter det tag så slutade jag att tänka på det.


Go to Top of Page

hififredrik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/09/27 :  09:06:53  Show Profile Send hififredrik a Private Message
Ville bara säga att det "visslande" missljudet som jag hade nu är borta. Jag stoppade i en gammal bränd Kodak skiva och VIPPS!... så var det bara borta. Fråga mig inte vad det var som lät så, men jag är bara så att det är borta...

Jag kan inget som CD-spelare. Har någon någon tanke om vad det kan ha varit? Enligt Stefan Leffler så låter en CD då han får "kompensera", antingen för skitig skiva eller bara en dålig skiva i allmänhet... Kanske var det nåt sådant som spökade?

Vem vet?

...Best Regards - Fredrik - NORRKÖPING...
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2002/09/27 :  09:30:02  Show Profile Send ayayay a Private Message
Det som låter i en cd-spelare är mekaniken. Någonting annat har jag svårt och tänka mig att det kan vara. Det är vibrationerna som man hör som ett "visslande" eller "surrande". Men har man en "Puck" eller en "stabiliserings mechanism"(typ en gummiplatta som man lägger cd:n uppochner på) och det då av en händelse skulle komma missljud. Då har man problem...


---...---
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000