HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aktiv bas....konceptuellt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/06/15 :  14:46:24  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Funderar över en konstruktion där en aktiv bas-(del) skall komplettera en två-vägare....(inget nytt kanske?)

Hur borde detta kopplas elektriskt...bäst/enklast sämst.

Förutsättningar

Högnivå = vanlig single wire
Slutsteg finnes = lågnivåingång.
Sluteget lågnivå måste föregås av en aktiv LP...

Är det vettigt att ta högnivån, och göra om denna till lågnivå för att sedan LP-filtrera och mata bas-steget med? Hur gör man det utan att sabba högnivån till två-vägaren?
Ska man LP/HP filtrera i högnivådomänen? och sedan hög->lågnivå omvandling?
Ska man mata med lågnivå direkt från stärkaren?
Ska man HP-dela tvåvägaren överhuvudtaget? Eller låta dess avrullning sköta sig själv?

Frågan är egentligen om de möligheter som finns i kommersiella SW-slutsteg är spexiellt bra/optimala eller om det finns bättre sätt att uppnå samma sak.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/06/15 :  17:25:19  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det bästa är att ta lågnivå direkt från stärkaren. Att filtrera subbar i högnivådomänen är väldigt opraktiskt och blir sällan bra.
Ett LP-filter till basen måste du ha, men sen går meningarna isär om huruvida det ska införas HP-filter på tvåvägarna. Det beror väldigt mycket på vilka högtalare du har. Mitt tips är att prova bägge lösningarna. Delningsfrekvensen blir dock ganska mycket lägre i ett system utan HP på sidohögtalarna.
Filtren i de flesta kommersiella basar är lite sådär i kvalitet. LP delen är ofta inte tillräckligt brant och HP-delen är oftast bara passiv. Man kan bygga bättre grejer själv. Dom köpebasar där allt är i ordning brukar starta på 15000 kr och gå vidare uppåt i pris.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/06/18 :  10:53:13  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vad hur händer vid Hög->låg konvertering, rent teoretiskt låter det som en dålig lösning men, kanske är det vettigt?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/06/18 :  15:44:05  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det är inget konstigt med konverteringen. Man sänker spänningen in till subbens förstärkare med en spänningsdelare bara. Mellan 1 - 2 V brukar behövas för att styra ut en modern förstärkare till 0 dB.
Det är däremot en dårlig lösning, både teoretiskt och praktiskt, när du har lågnivå ut ur förstärkaren redan. Inte det minsta vettigt. Glöm den där konverteringen nu.
Jag börjar misstänka att jag inte förstår vad du är ute efter egentligen. Förklara gärna mer. Vad har du för utrustning tex?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/06/21 :  22:22:05  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Exakt vad jag är ute efter vet jag inte kanske själv. Undrar mest över olika alternativ. Nånstans har jag fått för mig att aktiv delning är överlägset passiv, men att varje element då kräver eget slutsteg. Kompromissen blir då att endast dela basen aktivt pga. förluster och priser på passiva komponenter som skall dela lågt. Men jag ville ändå få lite kunnig input så man inte går i nån fälla.

Utrustningen är en gammal men god Sony VA777ES och en Ph.963SA..men funderar på en HFTA--när den börjar ta
form...

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000