HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Int. förstärkare till Audiovector?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/06/14 :  11:33:04  Show Profile Send pewe a Private Message
Ja,

ni som vet och har lyssnat på lite olika kombinationer...Vilken integrerad förstärkare passar särdeles bra till Audivector M3 Super högtalare (som förmodligen skall uppgraderas till Avantgarde)? "Alla" Audivectorhandlare rekommenderar Arcam FMJ serien, men för ett lite mer opartiskt utlåtande skulle det vara intressant att höra vad ni tycker! Min budget är ca. 20 K. Thor verkar vara intressant, är det någon som testat Audiovector och Thoren?

Tacakr på förhand!

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/14 :  12:47:29  Show Profile Send FBK a Private Message
pewe!
Ställ även denna fråga på detta forum, där har du några riktiga Audiovector fan
http://www.component.se/
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/14 :  13:14:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog testa nått annat än Arcam till Audiovector, de gånger jag hört dom med det verkar dom inte riktigt trivas ihop... Däremot med en Naim Nait 5 så blev det ok.....

Tror nog många går på det faktum att det är samma importör av Audiovector och Arcam och kör dessa ihop..

/Martin
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/14 :  13:25:51  Show Profile Send FBK a Private Message
Håller bitvis med Martin, alla upplever inte denna kombi som omptimal. Jag lyssnade nyligen på Audiovector Mi3Super med Arcams receiver 200 och Dv78 och det lät mycket bra, men jag saknade lite värme i ljudet om jag ska vara ärlig.
Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/06/14 :  13:44:38  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Håller med om att Arcam inte alltid är det optimala för just Audiovector då det kan bli lite väl ljust och tamt. Föredrar själv (och också varför jag köpt det) Primare till Audiovectors M3 Avantgarde som gör det lite varmare och fylligare i ljudet. Arcam dyker alltid upp med Audiovector på demo eftersom det är samma agentur bakom och visa gillar även denna kombination vilket jag själv kan inte ser som den optimalaste. Dock så gillar jag mycket av det som ARcam tillverka och inte minst deras senaste dvdspelare som DV27, 78 etc.

Skulle kunna tänka mig att Copland ihop med Audiovector skulle kunna bli en trevlig kombiantion. Myryad funkar absolut ihop också. Sen är också smaken väldigt delad så ta en tur och lyssna på hur mycket du bara hinner med...

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2004/06/14 :  14:02:08  Show Profile Send keefan a Private Message
Primare A30.1 kör jag med till mina M1 Signature och det är jag extremt nöjd med.
Tror det kan fungera bra för dig också.

Audiovector kräver en del krut för att för att få den där "värmen" i ljudet. Men de skall tydligen inte vara så svårdrivna så rör kan nog vara en mycket trevlig variant också.

Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2004/06/14 :  14:24:09  Show Profile Send Twilighter a Private Message
äger själv audiovector M3
har lyssnat på M3 super och nu senast Mi3 Sig
Blandannat på fmj förstärkaren cd

det blev betydligt bättre på nästan alla punkter med meridion g08 och mf förstärkeri



Arcam tycker jag låter vasst rivigt och tråkigt
Jag favoriserar synth och hårdrock som musikstil

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/06/14 :  14:58:10  Show Profile Send yudansha a Private Message
Huvudorsaken till varför Arcam och Audiovector paras ihop så ofta är att Audiovector utvecklas med Arcam-elektronik.

Att det är samma generalagent i Sverige gör att detta samband förstärks, men grunden finns alltså redan i utvecklingsledet!

/Henrik

Edited by - yudansha on 2004/06/14 14:58:44
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/14 :  15:27:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr så verkar det inte ha gjort att dom låter bra ihop dock...
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/06/14 :  15:40:54  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Håller helt med Martin i denna fråga.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/14 :  15:43:23  Show Profile Send FBK a Private Message
Vad du än köper, så försök att få låna hem och testa hemma, det låter oftast annorlunda hemma än vad det gör i olika butiker, men det vet du säkert redan

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/06/14 :  17:06:38  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag kör med rör till mina Audiovector, Copland CTA-402.
Fungerar alldeles utmärkt
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/14 :  17:47:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

alla sånhär trådar där man söker rekommendationer av produkt till en annan given produkt borde egentligen innehålla vad man har för möjligheter till hemlån. Hemlån kommer alltid upp som givet och nästan ett självklart råd - låna hem och testa i ditt rum, heter det ju.

Vad har du för möjligheter att låna hem? Vilka märken kan du låna hem?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2004/06/14 :  18:07:53  Show Profile Send tompa a Private Message
Jag kör precis som Keefan Primare A30.1 till AV M1 Sign, en mkt bra kombination, tycker jag. Lagom varmt ljud och med tillräckligt mycket kraft för att M1-orna ska blomma ut.

tompa
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2004/06/14 :  23:20:07  Show Profile Send Jonas a Private Message
Jag tycker själv det låter riktigt bra hemma hos mig med Roksan Caspian (och Copland cd) till mina M1 sign. Vill man uppgradera finns det ju matchande slutsteg att hänga på, och är det Mi3 det är frågan om kan du ju till och med tri-ampa vad det lider.
Denna kombon låter mycket bättre hemma hos mig än Thule IA60b SE och CD150b som jag hade innan. Mer drag under galoscherna samtidigt som det låter mjukare på nåt vis. Allt blev bättre. Har inte hört AV blomma ut med Arcam grejor.
Kolla även med Naim som MartinH säger, det kan nog bli en hit.

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Dendron
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/06/15 :  08:26:53  Show Profile Send Dendron a Private Message
Hej

Har lyssnat en hel del på AV M3sig och Arcam, har alltid tyckt att det blir för ljust (skirt), basen och även rösterna hamnar lite i bakgrunden medan diskanten tränger sig på. Lyssnade på A32 och CD33. När jag bytte till Meridian G07 så försvann det jag inte gillade vilket resulterade i mycket trevligt ljud. Nu är ju G07 ganska dyr vilket får mig att fundera och överväga andra alternativ, vi får se hur jag gör.

Utan allt annat jag lyssnat på i mitt sökande så är Cyrus6/Rega Jupiter (Radiolagret) och Linn det som tilltalar mest (dessa har jag dock inte hört med AV som högtalare.

/Dendron
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/06/15 :  10:16:12  Show Profile Send pewe a Private Message
Hej,

jag tackar för era förslag. Pär: då jag bor i Malmö skall jag försöka låna hem Thoren men det krävs att jag köper förstärkaren på öppet köp via butiken (Hificenter) då de inte lånar ut endast mot legitimation. HifiSkåne har däremot varit mycket generösa med att låna hem produkter till mig. Tror jag skall testa Primare förstärkaren och kanske en Lavardin från Ljudprodukter
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/06/15 :  10:36:58  Show Profile Send Otto a Private Message
Hej pewe !

Varför inte en beg Accuphase, t.ex en 406v ?
Finns beg i Tyskland, t.ex på Tyska Ebay.
En 406v plockar du hem för dryga 20 000:-
(nypris ca 60 000:-) och dina förstärkarproblem
är lösta för tid och evighet.
Jag gick från Advantage till Accuphase och alla
bitar föll på plats.
Vill du inte ta steget upp till Accuphase, så
håller jag nog på Primare A30.1 före Thor om det
bara handlar om välljud och om kraften är av underordnad
betydelse.

Lycka till / otto(oxå Skåning)

Edited by - Otto on 2004/06/15 10:39:20
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/15 :  10:48:06  Show Profile Send FBK a Private Message
pewe!
quote:
HifiSkåne har däremot varit mycket generösa med att låna hem produkter till mig. Tror jag skall testa Primare förstärkaren och kanske en Lavardin från Ljudprodukter

Tycker att det låter som en bra ide.
/Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2004/06/15 :  13:18:59  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Såg på Hifimagasinet att Ola (Rydberg?) säljer sin Gryphon Callisto. ½ priset. Han bor i Linköping.
vh
Dimitri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000