HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Betydelsen av frekvenser över 20 kHz ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/06/15 :  21:03:57  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Med "generera undertoner" antar jag att man menar att ex. 25 kHz+10 kHz kommer ge toner vid 15 kHz (hörbart) och 35 kHz om de adderas via något ickelinjärt element (mixning) och det kan som sagt var kanske stämma.
Men 15 kHz tonen i det här exemplet kommer ju med vid inspelningen; det finns ingen anledning att "generera" den igen, och dessutom skulle det ju kräva att man har ett icke-linjärt system för uppspelning (vilket man förhoppningsvia inte har), om alla är linjärt kommer tonerna inte mixas och allt som återsåtr är en icke hörbar 25 kHz ton.

Eller är det någon mekanism jag missar?



Ja, du har missat att den här mixen eller interferensen som den kallas uppstår vid en tonmix i våra öron och kan alltså inte spelas in.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/06/15 21:07:54
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/06/15 :  22:32:31  Show Profile Send krippe a Private Message
Jorma: att interferensen skulle ske i våra öron och ingen annanstans låter väldigt märkligt. Hur har man då kunnat mäta och påvisa det?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:09:21  Show Profile Send Adagio a Private Message
Eftersom våra vänner på ett annat icke namngivet forum väljer att ignorera att tex kablar gör skilnader i ljudet som inte kan förbises, väljer jag att ta mig friheten att göra detsamma, jag deklarerar(tillsv.) att de nya högfrekvenssystemen är onödiga, jag tänker inte lyssna och tänker inte ligga sömnlös.... jag har inte råd, inte lust heller om jag ska vara ärlig.
Det finns gott om exempel på att kvaliteten på cdformatet räcker gott och väl, skulle bara folk(musikproducenterna) utnytja formatets fulla potensial lite oftare skulle det nog inte vara någon ide med de nya formaten. Risken är väl att trots de nya formaten så finns inte förmågan/engagemanget och då låter det lika dåligt som det kan göra nu, vad har vi då vunnit?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:16:26  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
krippe,


det är Tartini-toner. Sök på Google.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:19:33  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Ex.

http://physicsweb.org/article/world/15/5/8
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:27:23  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message


Detta är tungt...ett litet exempel bara för att se om jag fattat rätt....om övertoner interfererar med varandra vid en liveinspelning av en violinist och skapar "nya" toner i det hörbara området, så borde väl då de hörbara tonerna finnas med i inspelningen?? men om man då spelat in med typ SACD, och har både övertonerna och de "nya" hörbara tonerna med...finns det inte då en risk att fler "nya" toner s.a.s "skapas" som inte fanns vid "liveuppförandet" ?? och då har ju faktiskt musiken förändrats från orginalet....eller har jag fattat helt fel ??

EDIT: läste lite på länken T.A edison bifogade, orkade inte med allt, men om jag fattat rätt nu så skapas alltså dessa "nya" toner i själva örat precis som Jorma skrev har jag fattat rätt nu ?

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

Edited by - Thomas_Ö on 2004/06/15 23:37:09
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:38:09  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Över- och undertonerna skapas i örat (Tartini). De finns alltså inte med i inspelningen om inte mikrofonen distar betänkligt. Dock för höga f behövs höga nivåer; tror inte det har någon betydelse för >20 kHz i normal musik.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:42:08  Show Profile Send krippe a Private Message
alltså om två signaler med olika frekvens och lika/olika amplitud interfererar (i luften) så får vi en annan signal med annan frekvens och annan amplitud.

Hittade följande länk:
http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/beats.html#Tartini

"Consider, for example, what happens when we play two tones with frequencies 400 Hz (approximately the note G4) and 500 Hz (approximately the note B4). The resultant waveform will look rather like a wave of 450 Hz whose amplitude varies at a rate of 100 times per second. But that is not what we hear: we hear the chord G4 plus B4 (and perhaps also the note G2, which is an auditory illusion: see below)."

Denna nya signal (med all den nya informationen) borde väl gå att spela in och återskapa mha hifi-utrustning? D v s om en person lyssnar på signalen direkt från instrumenten eller från en inspelning borde inte göra någon skillnad. I det förra fallet sker interferensen medan ljudet går från instrumenten till lyssnarens öron, i det andra mellan instrument och mikrofon. Således att det finns ett fenomen som kallas Tartini toner är klart, men frågan varför deras uppkomst skulle ske genom interferens i öronen och inte i luften (och därmed vara inspelningsbart) förstår jag inte.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:49:32  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
krippe,

visst finns det andra olinjäriteter (ex. rummet) som ger effekter. Tartini är dock en speciell variant som orsakas i örat. Vad vi pratade om är om toner >22 kHz (som skulle saknas i CD inspelningar) skulle kunda bilda "tartini toner" med andra frekvenser i våra öron som ligger i det hörbara området.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:49:46  Show Profile Send krippe a Private Message
"A number of perceived or psychoacoustic effects may be directly associated with these nonlinearities. For example, the 18th-century violinist and composer Giuseppe Tartini was the first to remark that the pitch 2f1 - f2 could be heard when two notes are played simultaneously, even though that frequency is absent in the sound waves. This auditory illusion is probably caused by the most prominent of the distortion products that the cochlear amplifier generates."

fascinerande minst sagt
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:51:00  Show Profile Send krippe a Private Message
Kände inte till detta med tartini tidigare Edison. Nu vet jag bättre
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:51:47  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Fenomenet är lätt att demonstrera för dem som spelar gitarr.

Edited by - T.A. Edison on 2004/06/15 23:54:26
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:53:49  Show Profile Send krippe a Private Message
Själv spelar jag trumma, inte lika lätt att exemplifiera där kanske
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/15 :  23:55:39  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Nä..inte lätt. Inte lätt att demonstrera (om det överhuvudtaget går) med frekv över 22 khz heller.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/06/16 :  02:00:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nog hade jag för mig att övertoner är ett fysikkt fenomen, medan just undertoner inte existerar utan är ett fenomen som uppstår genom hjärnans ihopkoppling av olika toner och hos individen generarar en tredje ton. Vissa förmår skapa detta fenomen, andra inte.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000