HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 *grr* Nerkladdade Pulse moduler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/25 :  00:25:34  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Jahapp då har man äntligen fått hem prylarna från GA.

Det första man lägger märke till är att Pulse modulerna är ner kladdade med någon svart kladdig sörja...liggger lite här o var på båda korten... humm ni andra som har pulsar, har ni detta på era också? (visserligen ligger de rätt jämt fördelade på de båda)

Powertrend burken med kylflänsar var då inte såå stor... detta kan bli tight värre...attans.. men vi får väl se... tur jag inte valde Elfas XL traffo med sjuttielva kondingar (!)

Sedan fick jag 2 st gate drivers höhö

NO85: spolarna har den röda färgen, båda 2

t-rex

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/25 :  00:28:59  Show Profile Send T-ReX a Private Message

det kladd som mina har på sig är inte det minsta synligt på bilderna lc audio har tagit humma

t-rex

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/09/25 :  08:07:32  Show Profile Send Lash a Private Message
Mina har det också, det är förmodligen till för att skydda vissa komponenter. Jag har sett det använts på elektronik förr så det är nog inget ovanligt.

Är ditt kladd stelnat som mitt eller är det kladdit?

Edited by - Lash on 2002/09/25 08:08:40
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2002/09/25 :  08:13:14  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Det skulle kunna vara lim eller liknande för att fästa en del komponenter lite extra och för att dämpa eventuella resonanser som kan uppkomma i switchtekniska applikationer. Beror på var det sitter...

/Marcus

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/09/25 :  09:45:56  Show Profile Send no_85 a Private Message
T-R;
Jag hade inte lagt märke till det tidigare, men även jag har lite "kladd" varstans.

Vad är det för Powertrend-burk (länk?) du pratar om och hur många "U" ligger det på (höjd)?
Äsch! Ge mig alla måtten, om du orkar .

En sak som jag börjat grubbla på är;
Hur Gate Driver'n egentligen skall kopplas in.
Den gamla verkar till synes ha 2st ingångar och 2st utgångar men den nya, som jag fått, har totalt bara 2st in/(el.)utg?
Är Gate Driver'n "7812" i Eng.-PDF'en, el.? Hur kopplar man isf in GND?

T-R, skulle du vänligen försöka förklara för mig hur det ligger till? Om du själv vet dvs.

Mvh

// #85
..::Prylarna::..
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/09/25 :  10:01:54  Show Profile Send Lash a Private Message
Om ni kollat i pdf.en på lcaudios hemsida så står det att man ska byta plats på plus och minus på högtalarutgången, vet ni något om det?

Gatedrivern har förutom dom två skruvkontakterna även en gnd-lödpunkt.

Edited by - Lash on 2002/09/25 12:29:09
Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/09/25 :  10:04:32  Show Profile Send no_85 a Private Message
Och T-R; Vilken tjocklek är botten av på din burk?

Mvh

// #85
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/25 :  11:15:05  Show Profile Send P.P a Private Message
7812 låter som om det skulle vara en fast spänningsregulator av positiv typ med utspänningen 12V...

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/25 :  12:51:14  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Aha det kan nog stämma! jo det är ganska stelt men lite små kladdigt fortfarande.

Powertrend burken är det kabinett som lc audio säljer. Den är väl en halv meter djup åtminstone men själva utrymmet på sidorna blir mindre än 35cm då man räknat bort den plats kylflänsarna tar upp. Ca 13cm hög. Jag ställde upp alla prylar som skall sitta där i och det blir TRÅNGT som sa**n

De missade att skicka med nån slags plastskiva (som synes på alla deras burkar)för att täcka igen det stora "hålet" på framsidan, nu ser man rakt in till traffos och kondingar! *hög skrytfaktor*

Det stämmer som Lash säger att det är 3 anslutningspunkter på gate drivern och jag kommer installera den med separat liten nätdel som i ENG PDF'n. GND

mvh t-rex

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/25 :  12:53:41  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Ja just det, både Bottnen och tak är ynka 2mm tjocka! Bottenplattan väger dock ca 4ggr mer (!) Gissar att det är någon tyngre metall än alumium i den!

t-rex

Edited by - T-ReX on 2002/09/25 12:55:07
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/09/25 :  12:55:03  Show Profile Send Lash a Private Message
Vad är det för krav på den separata nätdelen på 12V ? Jag kommer ju att ha 12V till reläerna så jag kanske kan ha det till gatedrivarna också? Eller kommer reläerna att störa gatedrivern när reläerna växlar?
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/25 :  15:39:47  Show Profile Send T-ReX a Private Message
En sak till, fick med en liten nätbrunn som innehåller en liten säkring, är denna inbyggda säkring till för att användas som säkring för traffo?

Jag hade ju tänkt att använda separata säkringar för vardera traffo...

mvh t-rex

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/25 :  15:43:16  Show Profile Send P.P a Private Message
Den är nog med största säkerhet till för att använda till att avsäkra trafon. Det brukar inte vara lätt att förbikoppla den säkringen med mindre att man blir en liten våldsverkare eller monterar in kopparspik istället. Har inget bra tips men sätt en något större säkring där..

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:08:42  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Är det så smart att använda enbart en styck säkring istället för en för vardera 500va traffo?

De säkringar jag fick med är inte av glasvariant utan är helt vita, värdet är 4AT hum

t-rex

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:19:13  Show Profile Send P.P a Private Message
...sätt en större säkring där och behåll de vanliga före respektive trafo. Har du 4AT till varje trafo så kan du kanske använda 10AT i nätbrunnen.

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/25 :  16:38:41  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Enklast blir nog att löda på kabeln på nätbrunnen innan den går in till säkringshållaren (finns en liten metallbit att löda på, inget våld här inte)

En annan fråga, tåtarna på nätbrunnen är märkte med N och L, spelar det någon som hellst roll vilken av dem man kopplar via strömbrytaren? (L är då den som går via nätbrunnens egna säkringshållare)

mvh t-rex

Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/09/25 :  19:02:40  Show Profile Send no_85 a Private Message
T-R;
"Sviktar" botten ngn. ting när du ställer dit alla "grejer"?

Vad är det för nätbrunn du snackar om att du fick med? Jag har inte fått ngn. sådan. Lash, du?

Ang. Gate Driver'n;
Jo, jag hittade när jag kollade GND anslutningen, men jag är fundersam ang. hur Gate Driver'n ansluts.

T-R, om du tittar på slutet på sid. 5 och början på sid. 6 i Danska PDF'en så hittar du 2st helt olika beskrivningar att koppla Gate Driver'n till modulerna. Sid. 14 i Dan. PDF'en har samma koppling som sid. 6 men mer detaljerad.
När du sedan tittar på själva Gate Driver'n så står det -60V, Gate Drive & GND!

Hur skall man koppla?!
Jag tror jag gör som på sid. 6 och 14 i ENG. PDF'en.

Tittar du sedan på sid. 5 & 6 i Eng. PDF'en så har du ytterligare 2st olika sätt att koppla!
Fast jag tror att dom på sid. 5 & 6 i Eng. är om man inte har en Gate Driver supply.

T-R; Dvs, du behöver alltså inte ha separat transfo och dyl. om du har en Gate Driver! Det till höger på sid. 5 & 6 i Eng. PDF'en är alternativa kopplingar!
Gate Driver'n är hela kopplingen till höger på sid. 6 i Eng. PDF'en!!
Lash, läs även du detta.

T-R; Jag såg att du bor i Huddinge. Själv bor jag i Farsta
Det verkar som att du kommer bli klar tidigare,
då kanske jag skulle kunna komma över och lyssna/titta .
Vad tycks?

Mvh

// #85
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/25 :  19:34:42  Show Profile Send T-ReX a Private Message

På botten plattan som är tung som ett as sviktar det inte ett dugg.
Men på takdelen vilken jag gissar är gjord av aluminium skulle det nog svikta en hel del!

Ja det finns nog flera sätt att koppla in gate drivern på, att köra med separat traffo tycker jag låter bäst om det nu är möjligt, står det -60v hmm ser inte på mina, anslutningsgrejen är över dem. Kanske man skall kolla upp! Det skulle ju kunna vara så att 12v är för den gamla gate drivern... lurigt

I den danska PDFen på sid 5, står det ju 12v efter kondingen... det talar ju för att det skall gå bra att använda en separat traffo på 12v

Nätbrunnen kom i paketet med powertrend kabienettet.

Jag räknar nog med att det tar minst en månad till innan det skall vara spelklart, sen så.

mvh t-rex

Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/09/25 :  21:17:49  Show Profile Send no_85 a Private Message
Hej!
T-R; Jag hade samma problem som dig, men om du vänder på hela Gate Driver'n och håller denna under en stark belysning så kan du, om du hittar rätt vilkel, se vad det står.

"I den danska PDFen på sid 5, står det ju 12v efter kondingen... det talar ju för att det skall gå bra att använda en separat traffo på 12v"

Jo, men den på Danska sid. 5 är ganska luddig, kolla Danska sid. 6 el. 14 (14 är mer detaljerad).
Om man skall göra som du tänkt med separat transfo, som i Eng. sid. 5 så KAN du INTE använda dig av Gate Driver'n, utan då "konstruerar" du en egen Gate Driver.
Kollar du på din Gate Driver och jämför med schemat till höger på Eng. sid. 5 så ser du att Gate D'n innehar alla komponenter i nämnda schema.
Gate Driver'n regulerar nämligen spänningen till just 12V, därför står det 12V på Danska sid. 5.

Så antingen göra som beskrivs i Danska sid. 6 & 14, el. göra som på Eng. sid. 5 (el. ev. 6). Men i sistnämda fall kan ej medföljande Gate Driver användas!
Då kan du ju alltid skänka el. sälja 1st Gate Driver till 1st #85 (no_85 (Niklas)) för en mindre summa pengar .

Det är iaf vad jag har förstått det hela som.

En sak jag dock undrar över är; Om man gör som på Danska sid. 6 el. 14, var skall jag då koppla Gate Driver'n till -60V (som på PCB'n (Gate Driver'n)) el. till Power GND (som i schemat (Eng. sid. 6 el. 14)). Funderar på att fråga dansken el. GA, då dansken aldrig svara på mina mail.

T-R; Vilka Likriktarbryggor skall du använda dig av? Jag har tänkt att göra som i exemplet på "TNT-audio" (el. vad dom heter), dvs ha 2st likriktarbryggor/kanal.
Och tänkte då använda mig av 70-071-56 på Elfa (700V, 35A), vad tycker du om dessa?

Du har inga bilder på burken, el. ngn. länk till sådana?

Vänligen

// #85

Edited by - no_85 on 2002/09/25 21:20:02
Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/09/25 :  21:24:59  Show Profile Send no_85 a Private Message
T-R;
Grattis till topic #3000 förresten .

Mvh

// #85
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/09/25 :  21:46:24  Show Profile Send Lash a Private Message
Är det någon som kollat hur man ska koppla in högtalarna? Det står ju i pdf.en att man ska vända på dom.
Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/09/25 :  22:03:55  Show Profile Send no_85 a Private Message
L., jo, jag har också funderat på det.
Kan man isf inte bara vända på sladdarna i stärkaren?
Varför skriver dom isf så, det är väl bara byta plats på dom i schemat så blir det inge krångel, förstår inte dansken (i detta tillfälle).

Mvh

// #85
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/26 :  00:33:50  Show Profile Send T-ReX a Private Message

De likriktarbryggorna är fina, jag har samma. Det borde krylla av bilder på powertrend burken på http://www.lcaudio.dk eftersom det är den burk de använder till alla sina stärkare.

Ok det kanske är gate drivern de har skrivit ut (inte särksilt logiskt) i den engelska PDFn sid 6, iofs finns det 3 komponenter på undersidan av kortet också, men de kanske inte fanns på den gamla gate drivern.

Humm diagrammet (sid 14) stämmer inte med det som står på pcbn nej...

o det på sidan 5... hmm hur kopplar man då in den andra pulse modulen?
Sen blir det osymetriskt då man har gatedrivern på den ena kanalen enbart, den andra ser ju likadan ut fast utan GD... hum

Danskens sida 6 kan ju funka men där blir det -60v markeringen på gnd igen.... snurrigt ähh gonatt på er

t-rex

Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/09/26 :  19:23:37  Show Profile Send no_85 a Private Message
T-R;
Jag blir inte (heller?) riktigt klok på allt det dära (Gate Driver'n).

Är det denna (underst), du har?;

Vänligen

// #85
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/09/26 :  20:06:28  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Japp det är den, fast med aluminium frontplatta.

t-rex

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/01 :  19:25:08  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Enligt Lc audio ska man koppla enligt figur 6 i den danska PDFen, efter skissen altså, gatedrivern är tydligen felmärkt.

mvh t-rex

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000