HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tankeväckande om digital rumskorrigering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/06/12 :  13:03:00  Show Profile Send MatsT a Private Message
Rumskorrigering med hjälp av digitala hjälpmedel och/eller parametrisk EQ har varit uppe till debatt ett flertal gånger och den här artikeln som jag stötte på för ett tag sedan fick mig att tänka efter lite.
http://www.audioperfectionist.com/PDF%20files/journal1rl.pdf

Ett litet citat:



Artikeln finns på:
http://www.audioperfectionist.com/

Avslutningsvis kan jag väl tillägga att jag redan innan var skeptisk till digital rumskorrigering eftersom man förändrar direktljudet för att kompensera det reflekterade.

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/12 :  13:11:32  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Stämmer det då? Spelar man in samma källa från olika normalmöblerade rum, är det ingen som kommer höra skillnad på ljudet...??? Tveksamheten är stor...
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/06/12 :  13:26:13  Show Profile Send iffe a Private Message
Frågan är ju att man vill att det ska låta som på inspelningen eller ifall man vill att det ska låta som om man hade ett piano mitt i rummet. Jag skulle inte vilja ha en orkester spelande i mitt rum iallafall, skulle knappast vara lyssningsbart.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2004/06/12 :  13:29:00  Show Profile Send Rebo a Private Message
Rumskorrigering gör sin största nytta i basen. Varken ett piano eller hans fru, lär producera spec. djupa bas toner. Sen kan ju korrigeringen också kompensera för krokig frekvensgång hoss högtalare och användas som en vanlig eq för att göra för ljusa/mörka skivor uthärdliga.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/06/12 :  13:32:32  Show Profile Send dekengren a Private Message
Haha, om du nöjer dig med att *känna igen* din favoritartist så föreslår jag att du köper en siba-radio - du hör ju forfarande helt tydligt vem det är som sjunger!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/06/12 :  13:36:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tycker det finns flera tankefel med artikeln.
För det första tror jag exempelet med rösterna ganska irrelevant. Våra hjärnor är "hårdvarumässigt" gjorda för att känna igen röster i de mest varierande omgivningar och det har inte så mycket med hur det låter att göra. Du kan känna igen rösten på en person över en dålig telefonlinje, det betyder ju inte att personen ifråga låter på samma sätt när du träffar honom/henne i verkligheten.

"igenkänning" är ett ganska subtilt begrepp och är inte enbart relaterat till "toppar" och "dalar" i frekvensspektrat.

Ett annat problem är det säkert stämmer att hans piano låter lika i "normalmöblerade" rum, men å andra sidan låter ju faktiskt
hifianläggningar också ungerfär lika i "normala" vardagsrum, de tenderar ju att ha ungefär samma storlek och samma möblering; det som främst skiljer är ofta väggmaterialet. Det betyder ju inte att ljudet är optimalt i ett sådant rum.

Dessutom är ju oftast inte tanken med hifi att få det att låta som om ett piano som står i ditt vardagrum, utan att få det att låta som om DU satt i en konsertlokal.

Slutligen kan man inte jämföra ett piano med en högtalare, ett piano är väl gissningsvis nästan rundstrålande (även om det säkert varierar med konstruktionen), så spektrat är nog inte fullt lika beroende av akustiken, det är nog mer efterklangen som påverkas.


Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/06/12 :  14:05:18  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Dessutom är ju oftast inte tanken med hifi att få det att låta som om ett piano som står i ditt vardagrum, utan att få det att låta som om DU satt i en konsertlokal."

Viktig poäng. Detta beror ju på att inspelningar i allmänhet även innehåller inspelningslokalens (eller ljudprocessorns) efterklang.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/06/12 :  15:03:17  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Detta är ju samma gamla vers, vill man få det att låta som det är tänkt,
eller vill man fixa ljudet efter personlig smak..

Mats, köper du exempelvis en TacT, så kan du köra bypass när du ska spela
dina pianoskivor ;)

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/06/12 :  15:34:50  Show Profile Send MatsT a Private Message
Tänk efter lite, det var det som var syftet med tråden!

Är det troligt att det låter mer riktigt om man justerar efterklang med direktljud?
Mitt svar är:
Kanske i vissa fall om man inskränker behandlingen till låga frekvenser.

Är det optimalt?
Mitt svar här:
Nä, det är bättre att angripa rummets fel och brister direkt.

Om ni läser hela artikeln så går han in på detaljerna och hjärnans förmåga att tolka information.

Ett fel man gör vid inmätning av rummets frekvensgång och korrigering på digital väg är att endast EN mikrofon används. Vi har TVÅ öron och hjärnan använder löptidsskillnader och skillnader i frekvensgång för att tolka signalerna och avgöra varifrån de kommer t.ex.

Ett annat fel är att rumsresonanser behöver tid för att byggas upp men direktljudet frekvenskorrigeras från första början.

Det finns en hel del fallgropar med digital rumskorrigering. Jag är definitivt anhängare av korrekt ljudåtergivning och minimal rumspåverkan men anser att bästa sättet är att göra rummet så bra som möjligt och inte korrigera ett dåligt rum efteråt.

Det finns en form av aktiv rumskorrigering som är intressant och den avhandlas i en annan tråd för närvarande.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29949

Edited by - MatsT on 2004/06/12 15:44:36
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/12 :  15:45:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett kasst rum kan ju inte rättas till med digital rumskorrigering. Rummet måste med andra ord fixas till också.
Jag tycker att digital rumskorrigering är mycket bra, men saker ska göras i rätt ordning och med varsamhet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/12 :  16:37:46  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
MatsT,

det ämnet har också diskuterats tidigare. Se ex Meridians tankar runt "rumskorrektion".

http://www.meridian-audio.com/w_paper/Room_Correction_scr.pdf
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/06/12 :  16:54:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har mätt in ett antal rum med Canton digital , o det Bernt skriver stämmer bra. är rummet totalt kasst för hifi så märks det även efter korrigering. Men det blir bättre.

Glöm inte bara att digital rumskorrigering inte bara rätar ut frekvenssvar , det rätar även upp impulssvar o tidsfel. Men man måste i vilket fall som helst sätta upp stereon på ett ok sätt annars blir det bara pannkaka. Bara för att man korrigerar betyder det inte att det ALLTID blir bra. Mycket Trial and error blir det.

Nu jobba dom olika systemen som finns på marknaden efter olika logaritmer men konstigt nog så mäter man bara på ett ställe med dagens olika system. Med Cantons "gamla" system så mäter man på 7 ställen.
Dessa 7 punket är inom en kvadratisk kub på 60 cm. Det gör att man fångar upp mer av rummet för man får helt enkelt info.
O viist är det rejäla skillnader bara man flyttar sig 30 cm till höger eller vänster.

Ha det bäst
J









>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2004/06/12 :  17:49:18  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag anser att musik bör ha en viss rumspåverkan. Att lyssna på en studio inspelning i hörlurar kan vara jobbigt i längden. Men om man lyssnar på en liveinspelning i ett vardagsrum så blir det för mycket färgning av ljudet.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

marcuscables
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/06/13 :  01:14:36  Show Profile  Visit marcuscables's Homepage Send marcuscables a Private Message
Jag hörde nyligen någon på TV säga att alla ljud kan ge upphov till eko (t.ex. mot en bergvägg om förhållandena tillåter) utom en ankas kvackande. Forskarna har ingen förklaring till varför kvackandet inte ekar. Skumt.

Mvh,
Marcus

Welcome to www.marcuscables.com
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/06/13 :  02:30:26  Show Profile Send CC a Private Message
Någon som har en bra inspelning på en anka?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/06/13 :  12:56:03  Show Profile Send oliver a Private Message
Precis allt ljud man hör färgas av omgivningen så varför blir det nödvändigtvis bättre att tidskompa ljudet?Är det inte bara så att det låter annorlunda och därför tycker man att det låter bättre.Använde själv Behringers båda Ultra Curve och rättade till lite toppar och dippar tyckte att det lät jättebra ända tills jag bytte cd spelare som gav bättre ljud utan eq.

Skeptiker
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/06/13 :  17:06:13  Show Profile Send Bravo a Private Message
Skillnaden är väl att frun och pianot är originalljud () i sin normala miljö, medan stereon reproducerar en inspelad signal.

Bravo
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2004/06/13 :  18:00:57  Show Profile Send Pabo a Private Message
Min DSP8024 förbättrar stereoperspektivet i främsta hand, speciellt i röstområdet. En röst som är stor som en badboll fokuseras ihop till naturlig storlek. Inspelningar som låter som om de är gjorda i ett badrum får en mer naturlig klang. Jag skall dock informera om att mitt eget lilla lyssningsrum är omgivet av betong så det är skolexemplet på hur man inte skall göra ett lyssningsrum. Basen kan man tyvärr inte säga att den förbättrar nämnvärt eftersom en stående våg har förmågan att hånga sig kvar i tiden vilket inte korrigeras för. Jag har dock för länge sedan konstaterat att rummet måste få en god grundakustik vilket jag har som projekt just nu. Därefter skall jag testa att koppla in DSP8024an igen så får vi se vad som händer.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/06/13 :  22:25:13  Show Profile Send crion a Private Message
EQ är inte samma sak som rumskorrigering. Det viktiga är att korrigera efterklangstiden. Ta en titt i Meridians Whitepaper för mer info varför EQ inte är effektiv rumskorrigering.

http://www.meridian-audio.com/w_paper/Room_Correction_scr.pdf
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/06/13 :  23:40:04  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Nu finns det ju ett antal läror när det gäller dämpning av rumsproblem och tolkningar av hur dom bäst skall lösas.
Att tidsdomänen är viktigt är självklart men det är resonanstoppar och stående vågor också. Så en del löser det med att planlöst ställa in egenhändigt tillverkade absorbenter som dämpar vad som helst och ser kasst ut. Sedan gör andra det bättre och mäter och dämpar, och får ett hyggligare resultat.
Sen har en del lyckligt lottade som har möjligheten att köpa en apparat som antigen med inbyggd mätning eller med lös mätenhet och som verkligen har haft möjlighet att testa hemma. Själv har jag elektroniskt delningsfilter med alla möjliga inställningsmöjligheter. Och om man pratar om att dyra nätkablar gör stor skillnad så är det bara en krusning mot vad som kan åstadskommas för samma pengar om man lägger dom på ett annat ställe. Jag anser att kablar spelar roll men med måtta.
Så jag förmodar att dom största kritikerna eller dom som är mest negativa har som vanligt inte testat hemma och märkt vilket antiklimax det är om man kopplar ut en rätt injusterad elektronisk mojäng av något frekvens/tids-kompencerade slag.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2004/06/14 :  09:57:17  Show Profile Send Rollo a Private Message
CC: Trevor Cox verkar ha en bra inspelning av en anka: http://www.snopes.com/critters/wild/duckecho.htm
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/06/14 :  23:21:12  Show Profile Send Margaux a Private Message
Som Crion och några här skriver.

Digital(rums)korrigering kan hantera olika saker olika bra.

1 - Stående vågor. För detta är digital rumskorrigering fullständigt lysande. I och för sig bara i en punkt men tack vare att våglängden är stor kan man täcka in en hel soffa m.m.

2 - Reflektioner av högre frekvenser. Dessa kan också korrigeras men även här endast i en punkt. Problemet är att punkten på grund av våglängden är några centimeter stor vilket gör det väldigt svårt att få ut något vettigt ur korrigeringen.

3 - En tredje korrigering (dock ej rum) är digital korrigering av högtalaremembran och filter. Denna typ av korrigering kan vara mycket effektiv. Denna teknik är dock ovanlig (Canton är ett bra undantag) idag.

samt säkert fler som inte jag känner till.

Jag är stor anhängare av digital korrigering av basresonanser. Jag rekommenderar det varmt.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000