HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Var hitta billiga drosslar till rörkonstruktioner?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/06/11 :  19:17:14  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej

Sitter och planerar för mitt nästa rörprojekt och tänkte denna gången köra med lite drosslar i nätdelen.

Dock så har jag inte hittat någonstans där man kan köpa billiga å bra drosslar i storleken runt 10-15H 200-300mA

Kollade igenom edgaraudios sortiment på okapslade drosslar men dom hade inga så kraftiga okapslade. Och att köpa kapslade trafosar för 500kr styck är med min nutida ekonomi tyvärr uteslutet.

så någon som vet något ställe där dom säljer billiga drosslar?
eller någon som vet vad man kan använda istället?


I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/06/11 :  21:14:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kolla www.audes.com
Dom gör på beställning...
mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/06/12 :  00:30:43  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag har länge tänkt mig att använda en mindre nättrafo med dubbel utspänning som common mode drossel, bara använda sekundärerna. På det sättet slipper man oroa sig för likströmsmagnetiseringen av kärnan ,nättrafo har ju inte luftgap. Men det har aldrig blivit av att jag testat. Ja hade tänkt använda det till mitt hörlurssteg med halvledare så spänningen där är ju inte så hög, jag vet inte vad trafona brukar tåla mellen sekundärerna, ibland är dom bifilärlindade och då kanske man inte skall fläska på med 500V.

Jag har ingen aning om vad man kan förvänta sig för induktans på det sättet eller vad man skall göra av primären, bara en idé.

För övrigt tycker jag priserna på drosslar är lite väl saftiga, är dom sektionslindade på nåt vis? har svår att förstå varför dom är många gånger dyrare än en vanlig nättrafo i motsvarande storlek, dom bore ju vara lätta att linda och luftgapet kan ju inte vara så besvärligt.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/12 :  11:14:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Gammal EI nättrafo, ta ur kärnorna och sätt i dom igen så de hamnar åt samma håll, seriekoppla
alla lindningar. Vips har du en drossel! Frågan är vad det blir för data.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000