HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mår ni verkligen bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/06/11 :  19:11:34  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Jag förstår vad du menar DonMega även om jag inte tror att det finns någon egentlig sanning i det du skriver. Att göra den typen av kopplingar känns väldigt förhastat.
Alla människor har olika typer av intressen. Att lägga hela sitt liv i sitt intresse betyder också att det är någonting man gillar, visst är det inte något fel på det.
Men din grundfråga handlar egentligen bara om materialsmen är genvägen till lycka. Jag anser inte det även om det är en bit på vägen till lycka.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2004/06/11 :  19:21:50  Show Profile Send Terratec a Private Message
quote:
Men fiskar man mycket mer än vad som anses är normalt så kanske det finns något som "stör".

Men så är det väl med allt? Överdrivet nyttjande av månne vara det alkohol, hifi, sex eller "you name it" så är det något som inte stämmer. Men att vissa köper Krell har nog mer att att göra med hur tjock plånboken är (i de allra flesta fall) än att det skulle föreligga något skadligt hifi-intresse. Däremot finns det säkert några hifi-narkomaner här på forumet med det finns det inom alla hobbies.
Go to Top of Page

Laan
Member

90 Posts

Posted - 2004/06/11 :  19:22:45  Show Profile Send Laan a Private Message
Jag tror att det antagligen finns fall där du har rätt, och att de är så i alla andra hobbyer också, men att det inte gäller den stora allmänheten...

//Laan
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/06/11 :  19:23:29  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Jag tycker nog inte att det är ett direkt sammanhang till alla, men kanske ett fåtal, Tänker inte på någon speciell alls här i världen men jag kan nog hålla med dej om att det finns säkert folk som köper saker och uppgraderar helatiden, för att få folk att komma och titta o lyssna..han får ut lite närhet av det och han känner sej bättre kanske?
Allt detta kan ju vara undermedvetet också, sen måste man vara ganska rik för att kunna handla vilt hit och dit.

Sen behöver ju inte det vara det enda som en människa försöker nå andra människor med, gäller väl massor av andra saker och inte bara hifi?

Allt för att få ut lite kontakt och närhet av andra människor.

Nu e ju inte jag någon expert eller något men det är vad ja tycker o tror just nu om denna topic
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/06/11 :  19:23:50  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Mår ni verkligen bra?"

Nej, just idag är det faktiskt inget vidare. Jag får prova att spela en skiva, det brukar hjälpa.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/06/11 :  19:32:22  Show Profile Send oliver a Private Message
Kära hifi vänner gå inte i den här fällan DonMega är ingen annan än "Dr Phil" som hittat hit till vårt forum och analyserar oss under pseudonym.
////////////////// Sven-Åke//////////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/06/11 :  19:47:04  Show Profile Send buffy a Private Message
haha,, oliver.. sköning... Vart kan man beställa boken ?
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/06/11 :  19:47:13  Show Profile Send DonMega a Private Message
hmmmmmmm..... Oliver vem har pseudonym Sven-Åke eller Oliver?
Go to Top of Page

Olsson
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/06/11 :  19:52:03  Show Profile Send Olsson a Private Message
Provokativt och kul inlägg tycker jag.

Som någon sa tidigare så krävs det oavsett vad man har för hobby/intresse att man har distans. När det gäller Hifi så anser inte jag att köpet i sig får bli viktigare än användandet av anläggningen för då går mycket av glädjen förlorad. Du måste kunna glädjas åt det du har trots att det finns (vilket det alltid kommer finnas) anläggningar som är ännu bättre.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/11 :  19:54:00  Show Profile Send FBK a Private Message
DonMega!!
Du har fortfarande inte svarat på min fråga, vad gör du när du inte är på jobbet
quote:
pgmj hmmmmm..... jag påstår inte att hifimänniskor är sämre än andra. eller att hifi som intressere är kass. Men att vara ute och fiska som du skriver är ju kanske "friskare" med tanke på all frisk luft och naturupplevelser.

Så man ska välja hobby efter vad som är friskast
quote:
När man sitter och tittar extra mycket på någon "härlig" hifipryl i en tidning så kanske det borde ringa en varningsklocka och titta på sitt liv utifrån eller uppifrån om man nu har den förmågan. Hur ser realtionen till sin partner ut egentligen eller familj,vänner. Trivs man på jobbet eller finns det något gammalt inom sig som gnager? Kanske är det som gör att man vill fly in i föreställningen att hifin är livet eller gör en lycklig.

Så har man en hobby, så borde det ringa en varningsklocka stackars alla som läser biltidningar,fisketidningar,båttidningar, golftidningar,fotbollstidningar osv.

Och en gång till, vad gör du på din fritid
/Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/06/11 :  20:04:13  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det viktiga är väl att man trivs, varför skall det analyseras,
vill man hålla på med hifi, lofi, fiska, älska eller köra bil
så bestämmer väl var och en det själv , man skall väl inte behöva
motivera- försvara varför man har ett intresse man gillar, det gäller givetvis inte olagligheter och andra suspekta verksamheter.



Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/06/11 :  20:14:03  Show Profile Send nurfen a Private Message
DonMega,
Dagens ros till dig! Du skämtar va? Jag ramlade av stolen iallafall!

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/06/11 :  20:16:11  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
quote:
Det viktiga är väl att man trivs, varför skall det analyseras,
vill man hålla på med hifi, lofi, fiska, älska eller köra bil
så bestämmer väl var och en det själv , man skall väl inte behöva
motivera- försvara varför man har ett intresse man gillar, det gäller givetvis inte olagligheter och andra suspekta verksamheter.




Word.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/06/11 :  20:22:27  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag är helt klart periodare, och intresserar mig mer för hifi när jag inte har någonting bättre för mig. Nu tröstar jag mig med hifi på nätet, för att jag inte har pengar till det verkligheten. Jag trivs inte med att inte ha pengar.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/06/11 :  20:25:56  Show Profile Send DonMega a Private Message
Jag skämtar icke! Kanske en väckarklocka
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/06/11 :  20:28:11  Show Profile Send DonMega a Private Message
Hatoil du trivs inte när du inte har några pengar? Är det för att du riskerar att bli vräkt? eller är det så att du känner ett "knivhugg" i själen när du inte har möjligheten att köpa någon pryl?
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/06/11 :  20:48:40  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
DonMega: Tja, om du inte tycker att pengar kan köpa lycka så handlar du på fel ställe.
Man måste ha för mycket stålar till och börja med, för att överhuvudtaget ens börja tänka den tanke som du framställer här.

Slappna av lite och njut av det faktum att du kan handla musik för dina pengar och om det får dig att må bra så varför inte?

Om det sen handlar om ett sjukdomstillstånd, dvs maniskt beteende, ex. att shoppa för att må bättre, kompensera för det ena eller andra, tja då är det säkert få av oss som kan ställa en sådan diagnos.
Kognitiv psygologi brukar kanske inte i första hand förknippas med ett hififorum. Däremot ett levande intresse för det vi är intresserade av som hobby, och i en del fall för ett yrke.

Jag vet inte om du tillhör den kategorien?

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

kosmoskatten
Member

57 Posts

Posted - 2004/06/11 :  20:49:08  Show Profile Send kosmoskatten a Private Message
Jag köpte mig lycka idag i form av nya WBT kontakter.
Jag tror det beror på att min flickvän är borta i helgen.
Kanske kompenserar jag hennes bortvaro med ett materiellt substitut - eller så är jag hemligt glad och skyndade mig att uppgradera med något smådyrt som hon inte ser, märker och därmed kan gnissla om .

Dessutom så blockerar hon inte högtalarna eller framkallar onödig distorsion.


(Henrik som uppskattar när hon är hemma, faktiskt)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/06/11 :  20:50:26  Show Profile Send FBK a Private Message
DonMega!
Om man ska ta dig på allvar så svara åtminstone på frågan som jag ställt.
Det verkar bara som att du är ute efter att provocera eller har jag fel

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/11 :  20:52:34  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ja, när jag tänker efter så var nog högtalarinköpet trots allt en produkt av komplex grundade i min känsla av att vara otillräcklig i min vardag!

...eller så var det helt enkelt så att det lät bra, och det trivdes jag med.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/06/11 :  21:00:12  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Onekligen ett bra ämne för att hålla ett tämligen banalt ämne vid liv i en tråd som för mig personligen är mest ett tramsigt inlägg från DonMega som själv inte verkar ha grepp om sin egen verklighet.

OOps, personangrepp och annat elände, nåja i min olyckliga och kompenserande tillvaro så återgår jag till jazzplattan som jag köpte därför att jag tror att jag kommer få längre snopp om jag bara har just den. Att det är bra musik som svänger när jag spelar den är väl förmodligen beroende på min olyckliga barndom. Eller kanske för att jag blir tvungen att avsäga mig alla mina dyra hifiapparater hädanefter, för vem vill vara lycklig om det beror på pengarna?
När jag tänker efter så är det därför jag annonserar ut mina prylar.

Tack DonMega för att du fick mig till insikt.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2004/06/11 21:06:49
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/06/11 :  21:08:23  Show Profile Send DonMega a Private Message
Personangrepp!

Nåja det är väl inget ovanligt på detta forumet.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/06/11 :  21:09:51  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Det här tar priset på flummig diskussion...tom värre än alla topics om kablar Det borde väl alla veta att hobies inte är substitut för något utan fyller ut tiden mellan livsnödvändiga aktiviteter som tex sova, äta mm endast för att förgylla våran tillvaro så vi inte blir just grå trista jasägare som följer minsta motståndets lag! Jag har iaf inte fått någon känsla av att forumets medlemmar skulle vara andra än vanliga människor, dessutom med väldigt olika ålder, yrke och bostadsort.

Musiclover!
Go to Top of Page

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/06/11 :  21:26:22  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
quote:
Nåja det är väl inget ovanligt på detta forumet.



I detta fallet är det ju faktiskt du som provocerar fram dem.

Dessutom, en hobby är inte mer sjuk än någon annan.
Köper du hockeyutrustning för ett antal tusenlappar eller ett slutsteg för samma summa, så är andra alternativet inte mer sjukt än det första.
"Yes, imorgon får jag mina nya fotbollsskor!"

"Ja! Imorgon kommer min DAC!"

What's the difference?

Sen att sport är nyttigare än HiFi kan väl ingen neka, men är man ute och joggar, cyklar, eller gör något annat som får dig att svettas mer än om du sitter framför ett Passlabs så håller man kroppen i trim ändå.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/06/11 :  21:27:55  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det här kan vi tjabba om i evigheter, lyssna, njut och var nöjd med
vad du själv tycker är bra, för det kan ingen annan bestämma.

DonMega kan kanske göra likadant själv och inte bry sig så mycket
om vad andra tycker och tror..........halleluja

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000