HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det susar i....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rysk
Starting Member

30 Posts

Posted - 2004/06/10 :  08:31:09  Show Profile Send Rysk a Private Message
Jag har en liten fråga... Som nybliven pappa till ett mid-fi system så förundras jag av mändgen sus som produceras när jag lyssnar på skivor. T.ex. när jag spelar Norah Jones -Come away with me- så susar det ganska rejält på vissa låtar. Nu är det så att systemet inte susar när ingen skiva är igång, även på hög volym. Är detta fenomen att förväntas av vissa dåliga inspelningar eller kan det vara något som är fel i systemet? För övrigt har jag följande grejor:

NAD C160
NAD C270
NAD C521 BEE
B&W 603 S3
TaraLabs Prism 1100
Analysis Plus Clear Oval

NAD: C270, C160
Ah!: Njoe Tjoeb +AD825
Taralabs: PrisM1100i
Analysis Plus: Clear Oval
B&W: 603 S3

Mathias_J
Member

214 Posts

Posted - 2004/06/10 :  08:44:01  Show Profile Send Mathias_J a Private Message
Sus eller brus har för det mesta med dåliga inspelningar att göra.
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/06/10 :  08:46:56  Show Profile Send Skiier a Private Message
Fast i exemplet ovan är jag dock tveksam till om det är skivan.
Är du säker på att det inte är "vispen" du hör?

Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/06/10 :  12:22:31  Show Profile Send Lurman a Private Message
Nej, det är inte skivan/anläggningen, utan "vispen" på trummorna som Skiier mycket riktigt påpekar (någon som vet vad verktyget i fråga heter får gärna fylla i... :-)

Om jag spelar skivan (Norah Jones - come away with me - spår 5) i mid-fi/hembio-riggen i vardagsrummet så låter det mycket riktigt som en "susning i bakgrunden". Värmer jag sedan upp rören i Hi-Fi anläggningen, sätter mig till rätta i lyssningsfotöljen och trycker igång samma spår här framträder plötsligt en helt annan textur på suset, och man kan föreställa sig hur trummisen "smeker" trumskinnet med "vispen" istället...

Denna "upptäckt" var det som gjorde att jag bestämde mig för att det här med ljudanläggningar var nog något att faktiskt lägga pengar på... Skillnaden är liten, dyr att fixa, men betyder så mycket för upplevelsen...
Go to Top of Page

Rysk
Starting Member

30 Posts

Posted - 2004/06/10 :  12:35:12  Show Profile Send Rysk a Private Message
Ahaa! Kan du inte vara snäll och lyssna på spår 11 och se om du upplever samma fenomen där? Kan det vara ide att kolla på en ny cd eller är det hela systemet som falerar?

NAD: C270, C160
Ah!: Njoe Tjoeb +AD825
Taralabs: PrisM1100i
Analysis Plus: Clear Oval
B&W: 603 S3
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/06/11 :  12:27:33  Show Profile Send Lurman a Private Message
Jo, det är inte helt oväntat samma "fenomen"...

Om du skall kolla på en ny cd/anläggning kan bara du själv svara på... På ditt första inlägg verkar det som om anläggningen är ganska ny, och jag tycker den verkar vara ganska balanserat sammansatt (på papperet iaf, jag kan väldigt lite om NAD i allmänhet...). Om du är nöjd i övrigt tycker jag inte att du skall uppgradera, men naturligt gnager ju känslan av att man kanske kan få ut mer av sin anläggning om man bytte lite prylar. (Denna känsla har för övrigt ett namn - sjukdomen upgradeitis). Frågan är ju om du kan njuta av musiken nu som det är, eller om det är värt pengarna att uppgradera.

Kanske kan det vara värt en tripp till hifiklubben och lyssna lite. Be dom koppla upp din anläggning (eller något snarliknande om inte alla prylar finns som demo), och byt ut CD-spelaren och se vad som händer... Pröva en C542 eller kanske en Thule... Ingen anläggning kan spela bättre än sin källa (även om förstärkare/högtalare också sätter sina begränsningar), och jag tror att det är i den ändan jag skulle börja uppgradera. Om det sedan inte känns tillräckligt bra, så se över förstärkeriet (förförstärkaren kanske...). Sist skulle jag bry mig om högtalare och kablar. 603:orna är bra och kan göra rättvisa åt bra mycket bättre elektronik än du har idag...

Hittar du sedan inte det ljud du söker på hifiklubben kan du ju alltid se dig om efter andra butiker att provlyssna i/låna hem prylar från. Ett annat tips kan vara att köpa begagnade prylar. Ger oftast bra mycket mer ljud för pengarna...

Hoppas det hjälpte lite..

/L
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000