HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudbärare - spelar det någon roll?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huge
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/06/09 :  16:02:25  Show Profile Send huge a Private Message
Hej, jag har en fråga. En del har ju musik på sin pc, och där handlar det ofta om mp3, ljudkortskvalitet etc.
Men min fråga handlar inte om det utan följande:
Jag har allvarlig funderat på att bygga en helt fläktlös pc, en minilåda med Via mini-itx-kort, samt tyst hårddisk 200 gb, som rymmer 300 cd.. jag tänkte lägga in mina cd i wave-fullformat, och därefter låta ljudsignalen gå ut via moderkortets inbyggda koaxiala digitalutgång, till min Sony preamp som har digitala ingångar och därefter vidare till slutsteget och högtalarna. Datorn kopplas via den inbyggda tv-outkontakten till min tv. Sen väljer jag låtar från hårddisken med t ex winamp eller annan mjukvaruspelare via tv:n och trådlös mus/tb. Någon som har erfarenhet av detta? Jag har en känsla av att ljudkvaliteten blir helt i klass med att spela av en cd, eftersom det är okomprimerat format, och det finns inget ljudkort som kan degradera signalen eftersom musiken "tappas av digitalt" dvs i sitt originalformat. Vad tror ni?

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/09 :  16:06:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ptja, se till att ha en digitalutgång av bra kvalitet bara. Jag är lite skeptisk till att moderkortets inbyggda är nån höjdare (iaf ur audiofil-synpunkt sett )

Ett annat alternativ är t.ex. en sån här. http://www.slimdevices.com/

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/06/09 :  16:10:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Funkar säkert utmärkt.
Jag har en jittermumsare med galvanisk avskiljning som säkert skulle funka perfekt för att ta bort jitter och störningar i sådana sammanhang. Tyvärr vill jag inte sälja den.
Men kan du få tag på en sådan så kan du nog lyfta ljudkvalitén en hel del.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/06/09 :  20:29:32  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det finns ljudkort med tos-link (optisk) utgång, kan du använda det så slipper du ju problem med brummande jordslingor och skiftande potentialer, statisk elektricitet eller överförande av hf-störningar.

(Iofs eftersom du skall koppla TV till datorn så förmodar jag att även TVn är ikopplad i stereon och därmed har du redan galvanisk kontakt mellan dator-TV-stereo och då kommer en Tos-link troligtvis inte hjälpa.)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

huge
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/06/10 :  07:47:56  Show Profile Send huge a Private Message
Tack för synpunkterna, även om jag hade förväntat mig andra svar. Tack även för tipset med nätverksspelaren, den hade ju digital utgång och jag blev faktiskt lite sugen på en sådan. Vad kan en sådan kosta tro? Sen var ju frågan om pc:n med mjukvaruspelare och digitalt ut kan prestera lika bra som en cd-spelare med digital utgång, dvs om det har någon betydelse vilket digitalt medium man använder. När man testar t ex cd-spelare i hifitidningar så är det ju såvitt jag förstår d/a-omvandlingen som står för en stor del av ljudskillnaderna. Det borde betyda att om man exkluderar d/a-omvandlingen så borde de ljudmässiga skillnaderna minska drastiskt även mellan dyra och billiga spelare.... nån som har kommentar? Jag har aldrig hört talas om att en digital utgång skulle kunna var "dålig" ur audiofil vinkel, den ska ju bara leverera ut en bitström och jag kan inte förstå hur en sådan kontakt kan ha någon ljudlig påverkan. Kan någon förklara? På sikt kanske en sådan kan bli sämre (slitage, korrosion eller om man kopplar ihop förnicklat och guldpläterat etc) Vad gäller jittermumsare så har jag aldrig lyckats höra "jitter", det kanske finns där eftersom jag idag kör digitalt ut från min cd-spelare, men eventuellt jitter är nog det minsta jag oroar mig för. Sen har jag idag inte heller hört något ljudmässigt degraderande avseende problem med brum, statisk elektricitet eller galvanism, trots att jag har en dvd-spelare där jag tar ut 5.1-signal koaxialt (digitalt) när jag kör film eller konserter på dvd och där har jag tv:n inkopplad.

Min undran var om någon har erfarenhet av att spela musik hårddiskbaserat, vad som eventuellt kan vara nackdel, kan man höra någon skillnad mellan cd och hd, tjusningen med en sån lösning är ju att man slipper hålla på med cd-skivor som ligger och skräpar i drivor, och det går snabbt att välja musik

Tack på förhand
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/06/10 :  08:43:37  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Jag har inte testat själv men jag kan - som det har sagts tidigare - tänka mig att hårddisklagringen i sig inte är ngt problem utan det hänger nog snarare på att kringutrustningen inte blir en flaskhals.

Det är väl också så att det är mycket vanligt idag med inspelning till hårddisk i studion? Duger det där så duger det nog hemma också... Min kompis som jobbar på SR sitter hela dagarna med ett stort hårddisksystem, låter kanon... Fast då kostar varje ljudkort mer än en riktigt bra stereo...

/P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000