HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya Audio Analogue Primo - En förklädd Samsung?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/06/08 :  21:54:41  Show Profile Send Poe a Private Message
Läste i senaste Hi-Fi Choice där de testade Audio Analogues Primo-serie. CD-spelaren får fin kritik och vad som förvånade med denna var att den inte är så mycket annat än en Samsung CD-ROM i ett snyggt skal. Visserligen med en vettig strömförsörjning och analogt utgångssteg, men D/A-omvandligen sker av CD-ROM:ens interna DAC (tom anslutningarna är med ordinära datakablar).
Nu återstår ju bara frågan, vad är det för DAC och är den lika bra som allt "annat i prisklassen"? (CD:n kostar £400 i UK)
(Jag ser redan möjligheter för alla DIY-freaks....)
http://www.audioanalogue.net/eng/primocd.php

eof
Min anläggning

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/08 :  23:58:23  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Tacka vet jag när Federico Paoletti drog i trådarna på AA. Sunda, snygga konstruktioner och lite "egna" lösningar. Bla byggde de om drivenhenten i CD spelaren med aluminiumdelar ist för plast.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/09 :  00:02:49  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Vackert...*suckar*

Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/06/09 :  00:34:56  Show Profile Send Uniper a Private Message
Dac:en i cdrom-spelare är ofta nånting som sitter inbyggt i servo-chippet. En (vild?) gissning är att det inte är något överdrivet spännande där sitter. Då tror jag mer på att använda s/pdif:en och slänga på en egen dac av nåt slag.
Men just den cdrom:en kanske är byggd på nåt annat sätt?
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/06/09 :  06:52:47  Show Profile Send Poe a Private Message
Vet inte så mycket om DAC:en "..standard 16-bit/44.1kHz.." säger man själva om den. AA säger också "The CD-ROM drive is very good for audio-CD's, at any level, although high-end players sound better if used with a DAC.."
Ganska intressant ändå och jag tror inte bara att man kan avfärda CD-ROM:ens DAC som skräp.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/09 :  07:24:36  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
LTS har ju rek. samsung spelare pga deras högkvalitativa AKM omvandlare...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000