HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RCA-Tweaket
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/06/08 :  21:27:14  Show Profile Send krang a Private Message
Jag har gått och grunnat ett tag vad det gäller det beryktade RCA-Tweaket. D.v.s att man, i syftet att förbättra ljudet något, antingen kortsluter eller delvis kortsluter(ca: 75 Ohm) ingånngar på stärkaren. En variant är även att 75 Ohm:A digitalutgången på Cdspelare om man inte använder den. Det verkar dock råda viss oenighet i fallet med ingångar, kortslute eller inte kortsluta.
När jag då talar om att kortsluta en kontakt menar jag givetvis kontaktens Pol mot jord hos densamma, och inget annat.

Läste om detta i frågelådan i HighFidelity men det var endast en mans erfarenhet och ingen fakta om förutsättningarna.

Det var ett tag sedan det här togs upp och jag minns inte hur det slutade men frågorna lyder.

Är detta beprövat, erfarenheter?
Vilket sätt är bäst i vilket fall och vad utgör skillnaden?
Är det värt att göra eller har det mindre betydelse?

//Tack Mina VÄnner

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/06/08 :  21:43:46  Show Profile Send Poe a Private Message
Vad jag vet finns det färdiga RCA-pluggar att köpa. Ska enligt en del vara ett "bortglömt" tweak som funkar bra. Har dock aldrig prövat själv.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/06/08 :  21:49:21  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Självklart ska du testa det! Vissa tillverkare har sådana pluggar till vissa modeller (tror att KRELL har det) eller så kan man göra som Mark Levinson och koppla ifrån ingångar som inte används. Att använda kortslutna pluggar låter som det billigaste och enklaste alternativet om än inte det snyggaste.

Musiclover!
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/06/08 :  23:27:08  Show Profile Send crion a Private Message
Cardas har snygga caps för både RCA och XLR..

Edited by - crion on 2004/06/08 23:27:37
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/06/12 :  11:55:55  Show Profile Send krang a Private Message
Cardas grejen var väl bara ett lock. Påverkar väl inte det elektriska i den meningen att man vill ta in mindre strålning. Kortslutningen borde ge antenneffekten på samma sätt som att inte göra något. Men motståndet borde ju släcka ut det hela. Kommer helt klart att pröva det. Nu finns ju inte 75 Ohms så det blir väl 82 istället
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2004/06/12 :  12:37:39  Show Profile Send krang a Private Message
Visserligen så hittade jag kortslutna pluggar på en gammal Yamaha Receiver från 78.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/06/12 :  13:50:51  Show Profile Send pak a Private Message
är det bara att löda ett motstånd mellan pol och jord och sen trycka dit kontakten då eller?råkade också läsa just om det tweaket i förrgår.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2004/06/12 :  15:09:09  Show Profile Send allbinn a Private Message
Blir det skillnad så är förstärkaren inte rätt konstruerad. Om "öppna" ingångar stör övrig signalväg så skulle jag byta förstärkare.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/06/13 :  00:05:18  Show Profile Send pak a Private Message
nu har jag testat med 2st 150 ohm paralellt på digitalutgången på cdspelaren-75 ohm.
vad ska hända egentligen?
jag kan inte påstå att jag hör nån väldans skillnad i alla fall,möjligen lite mera luft-antagligen inbillning.
har dock bara spelat en låt hittils,får väl testa mer i morron.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000