HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssningsintryck från JAWEN forts..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/06/07 :  17:56:20  Show Profile Send patrikf a Private Message
Tja!
Jag tänkte fortsätta den lite mer tekniska diskussionen om lyssningsintrycken här i hifidelen, eftersom jag tänkte dra iväg lite från ämnet!
Angående infinity igen. Högtalarnas ljud håller MYCKET hög klass enligt mig. Jag tyckte att högtalarna lät stort och maffigt, men lite onaturligt. Mitt ideal när det gäller ljudbild och naturligt ljud är faktiskt envägshögtalare(kanske drivna av rör...)! Det är inte detsamma som att jag kan leva med sådana.
Jag tycker dessutom att högtalare låter naturligare ju enklare delningsfiltrena är. Att konstruera högtalare handlar ju om kompromisser, och vägval. Infinity är ju en fyrvägshögtalare med avancerade delningsfilter. Varje element får bra förutsättningar att spela snyggt, men hur blir det med helheten? Stora fasförskjutningar mellan de olika elementen i lådan blir det. Det tvistas om det är hörbart eller inte. Man kommer hursomhelst ganska långt ifrån att återskapa en ursprungssignal i allafall, även om frekvensresponsen kan vara fin i en viss position. Jag tyckte att det lät onaturligt, men "snyggt"!
Jag antar att det handlar om olika ljudideal. Kan man säga att komplexa och "minimalistiska" högtalarkonstruktioner skiljer sig åt lite som rör och transistorförstärkare?
Edit; stavfel

Edited by - patrikf on 2004/06/07 18:57:41

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/06/07 :  22:06:53  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Tjena Patrik

Du har säkert en poäng i det du skriver, och alla vi hifi-idiotet har ju i alla fall 3 st ljudideal vi gillar.

En del av oss gillar en kraftig bas & stort ljudtryck, sen är det inte lika viktigt med symetri i ljudbilden, eller väldigt rent ljud.

Sen har vi en del som gillar "transparent/kliniskt rätt"ljud, och dom saknar sällan bas, men vill att det ska vara en rak db-kurva genom hela registret.

Sen också skaran som enbart lyssnar till den totala ljudbilden, dom accepterar både korrigeringar av några db på bas-sidan eller mellan/diskant-sidan, bara ljudet passar dom.

Som alla vet, är det problem att med en typ av högtalare spela all typ av musik riktigt bra.

Därför har jag köpt, det jag har köpt, jag vill ha renhet, ljudtryck samt otrolig detaljrikedom utan att tumma för mycket på något .

Mvh Jawen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000