HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fett i tallrikslager.Micro Seiki
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/06/07 :  11:45:59  Show Profile Send cittroman a Private Message
Rev en Micro Seiki och plockade isär tallrikslagret.
Det verkar vara ngn typ av fett i det lagret, ingen olja då lagret är öppet i botten.
Såg ut att vara ngn typ av grafitfett.

Finns det någon som vet vad det skall vara för typ av fett.

Micro Seiki Per kanske?
Bostrowski?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/06/07 :  14:02:35  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag använder Castrol MS3. Det är en mineraloljabaserat fett på lithiumbas med molybdendisulfid står det på patronen, kolsvart. Inköpt på Mekonomen. Det funkar bra i Thorens-lager
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/06/07 :  14:08:46  Show Profile Send cittroman a Private Message
Då testar vi det, mot mekonomen.
Tack Peter S

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2004/06/07 :  14:57:25  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Den här killen kan kanske hjälpa till? http://www.my-micro.de/my-micro_produkte_e.htm
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/06/07 :  15:35:27  Show Profile Send jonsson a Private Message
Castrol MS 3 ska vara ett "bärnstensfärgat" fett enligt deras produktfakta?? Texaco har ett fett som heter MOLYTEX EP2 som har snarlika egenskaper, det som verkar skilja nåt är basoljeviskositeten på de två. (tänkte om du inte hittar MS3 eller om de är dyra..) Vad är det för egenskaper man vill åt med fettet?? vad är det för typ av lager?? inte speciellt högvarvigt va!? (33rpm typ va?) nedan har du iaf. två länkar; en till CASTROL fettet och en till Texaco´s motsvarighet... Håll till godo.


http://ipreem.preem.se/SM/Prod3.nsf/(sokalla)/62384B2E7ACB2A76C1256EAB006E7E1F?openDocument

http://se.servicebooking.net/pdfdocs/ds/1644_ds_se.pdf

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/06/07 :  20:27:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Värt att tänka på är att alla lager inte är gjorda för fett, om det skulle vara så att just ditt lager inte är fyllt med fett utan olja istället.Man kan man använda vanlig motorolja men jag föredrar mineralolja som har en bättre funktion vid låg temp än syntetoljan men det är upp till var och en att prova vilket som passa just din spelare. Molbydenfett fungerar utmärkt till Thorens, jag provade i samband med ett drivaxelbyte där en tub molbydenfett medföljde och upplevde ett mer sammanhållen ljudbild.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/06/07 :  22:15:37  Show Profile Send cittroman a Private Message
Kul med alla svar, tack.
Olja är uteslutet till detta lager då det är "öppet" i botten.
Det fanns även fett kvar i lagret när jag gjorde rent det, så fett skulle det vara.

Testade med föreslaget fett Castrol MS3 och det fungerade utmärkt.
För info är fettet grå/svart ej bärnstensfärgat

Jag har mailat micro.de men det har tagit lång tid så jag frågade här istället, här händer det saker snabbt.

Spelaren är en Micro MR-222 och verkar vara en välbyggd enkel budget spelare.
Med den pickup som satt på, Shure Me 95 ED så låter den faktiskt riktigt trevligt, ingenting mot min Thorens 125 men med bättre pickup och ny rem kan den nog bli riktigt bra.

Tack för snabba svar

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/06/09 :  19:29:27  Show Profile Send esl a Private Message
bubbel:
hur provar man en olja som passar just "min" spelare med avseende på livslängd etc?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/06/10 :  02:28:13  Show Profile Send Peter S a Private Message
Esl: En skivspelareproducent jag känner hade en skylt på sin demo-spelare där det stod:

"Denna spelare har kört xxx millioner varv i ett försök på urtröttning.
Ägaren trött!"

Edited by - Peter S on 2004/06/10 02:29:46
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000