Author |
Topic |
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2004/06/07 : 11:45:59
|
Rev en Micro Seiki och plockade isär tallrikslagret. Det verkar vara ngn typ av fett i det lagret, ingen olja då lagret är öppet i botten. Såg ut att vara ngn typ av grafitfett.
Finns det någon som vet vad det skall vara för typ av fett.
Micro Seiki Per kanske? Bostrowski? |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2004/06/07 : 14:02:35
|
Jag använder Castrol MS3. Det är en mineraloljabaserat fett på lithiumbas med molybdendisulfid står det på patronen, kolsvart. Inköpt på Mekonomen. Det funkar bra i Thorens-lager |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2004/06/07 : 14:08:46
|
Då testar vi det, mot mekonomen. Tack Peter S |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
|
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
|
jonsson
Member
574 Posts |
Posted - 2004/06/07 : 15:35:27
|
Castrol MS 3 ska vara ett "bärnstensfärgat" fett enligt deras produktfakta?? Texaco har ett fett som heter MOLYTEX EP2 som har snarlika egenskaper, det som verkar skilja nåt är basoljeviskositeten på de två. (tänkte om du inte hittar MS3 eller om de är dyra..) Vad är det för egenskaper man vill åt med fettet?? vad är det för typ av lager?? inte speciellt högvarvigt va!? (33rpm typ va?) nedan har du iaf. två länkar; en till CASTROL fettet och en till Texaco´s motsvarighet... Håll till godo.
http://ipreem.preem.se/SM/Prod3.nsf/(sokalla)/62384B2E7ACB2A76C1256EAB006E7E1F?openDocument
http://se.servicebooking.net/pdfdocs/ds/1644_ds_se.pdf
Mvh Magnus Jonsson |
När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2004/06/07 : 20:27:51
|
Värt att tänka på är att alla lager inte är gjorda för fett, om det skulle vara så att just ditt lager inte är fyllt med fett utan olja istället.Man kan man använda vanlig motorolja men jag föredrar mineralolja som har en bättre funktion vid låg temp än syntetoljan men det är upp till var och en att prova vilket som passa just din spelare. Molbydenfett fungerar utmärkt till Thorens, jag provade i samband med ett drivaxelbyte där en tub molbydenfett medföljde och upplevde ett mer sammanhållen ljudbild.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2004/06/07 : 22:15:37
|
Kul med alla svar, tack. Olja är uteslutet till detta lager då det är "öppet" i botten. Det fanns även fett kvar i lagret när jag gjorde rent det, så fett skulle det vara.
Testade med föreslaget fett Castrol MS3 och det fungerade utmärkt. För info är fettet grå/svart ej bärnstensfärgat
Jag har mailat micro.de men det har tagit lång tid så jag frågade här istället, här händer det saker snabbt.
Spelaren är en Micro MR-222 och verkar vara en välbyggd enkel budget spelare. Med den pickup som satt på, Shure Me 95 ED så låter den faktiskt riktigt trevligt, ingenting mot min Thorens 125 men med bättre pickup och ny rem kan den nog bli riktigt bra.
Tack för snabba svar |
|
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/06/09 : 19:29:27
|
bubbel: hur provar man en olja som passar just "min" spelare med avseende på livslängd etc?
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2004/06/10 : 02:28:13
|
Esl: En skivspelareproducent jag känner hade en skylt på sin demo-spelare där det stod:
"Denna spelare har kört xxx millioner varv i ett försök på urtröttning. Ägaren trött!" |
Edited by - Peter S on 2004/06/10 02:29:46 |
|
|
|
Topic |
|