Author |
Topic |
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2004/06/06 : 13:25:02
|
Jag har kikat lite på det här med delningsfilter. Finns en himla massa namn och varianter osv. Det jag till slut fastnade för var 4:e ordningens L/R, blir svindyrt med tanke på spolarna, men jag har fått för mig att det är bättre att ha en spole i signalvägen än ett motstånd. Rätta mig om jag har fel. Dessutom tycker jag vi kan använda den här tråden till att diskutera filter, lösningar, komponenter vs komponenter osv. Låter det ok? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/06/06 : 18:54:14
|
mayday: Filter ja...det är inte det lättaste! Jag förstår inte vad du menar med "bättre att ha en spole i signalvägen än ett motstånd"!?? Vad har det med L/R att göra?
Själv bygger jag filter enligt en grundregeln "så låg ordning som möjligt". Jag ser med andra ord ingen nytta i att har 4'e ordningens filter om det nu räcker med 3'e ordningens, så att säga.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2004/06/06 : 19:01:02
|
Det var bara nåt jag snappade upp en gång, att det skulle vara bättre med en spole än ett motstånd. När jag gjorde ett 4:e ordningens L/R, så fanns där inte ett enda motstånd med, men däremot spolar(4) med ganska höga värden varav det högsta 9mH |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2004/06/06 : 19:08:31
|
Det här med delningsfilter är den svåraste biten. Med rätt värden på de olika kompnenterna blir filtret bra, annars inte. Ett korrekt 4:e ordningens L/R filter kan se ut som ett andra ordninens + ett tredjeordningens. Har man inte tillgång till mätutrustning så är 4:e ordningens L/R i tuffaste laget. Komponenterna enligt min mening: Spolar, om möjligt använd inte spolar med kärna, foliespolar är lyxigast (trådlindade med lämplig resistans kan vara praktiskt). Kondensatorer, om möjligt använd inte elektrolyter, polypropylenkondensatorer kan rekommenderas. Motstånd, kvittar i princip, eftersom induktans fria motstånd inte är så dyra kan man köra med dessa. Jag brukar köpa lite för stora spolar och linda av tills rätt värde erhålls därför föredrar jag vanliga luftlindade spolar. |
Hellre ledlös än lödless |
|
|
|
Topic |
|