HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ställa in subbas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per23
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/06/05 :  18:36:10  Show Profile Send Per23 a Private Message
hur ska jag ställa volym o fas kontroll o frekvenskontroll?
finns det några grundregler man bör tänka på?

JM
Member

533 Posts

Posted - 2004/06/05 :  19:27:38  Show Profile Send JM a Private Message
Nej, inte direkt. Du får nog prova dig fram... Däremot så kan det vara bra om ngn annan kan vrida på reglagen medans man själv sitter och lyssnar...

Jag skulle nog börja med att ställa både nivå och delningsfrekvens ganska lågt och sedan jobba mig uppåt sas..

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2004/06/05 :  19:40:02  Show Profile Send MikaF a Private Message
Ja ju lägre delningen är desto mer försvinner riktningsverkan dvs man kan inte identifiera var ljudet kommer ifrån vilket är nödvändigt när en sub används för båda kanaler. Annars lyssna!
Suben får inte dominera!

MVH/M

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/06/06 :  03:56:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Regeln är väl att den skall anas mer än höras, den får absolut inte dominera precis som "MikaF" säger.
Om jag inte minns fel rekommenderar Meridian att lyssna in den till den blir bra och sedan sänka nivån något ytterligare då det är lätt vid ren avlyssning att det blir för högt.

Bravo
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/06/06 :  08:51:13  Show Profile Send mus a Private Message
Om suben har högpassutgång för huvudhögtalarna är ju redan överlappningen mellan sub och huvudhögtalare klar, man behöver då bara ställa värdet på brytfrekvensen. Här får man försöka sig fram, kanske börja så högt som möjligt (för att skona huvudhögtalarna och dess förstärkare så mycket som möjligt från de energirika lågfrekvenstonerna) och sänka tills man inte kan "höra" suben, dvs man kan inte höra var den står och man märker inte att den spelar innan man stänger av den.

För att ställa in fas och relativ nivå kan det vara praktiskt med en ljudtrycksmätare och en skiva med frekvenser runt där man tänkt dela, men det går att lyssna sig fram också.

Fasen är ganska enkel att ställa in: När det låter starkast vid brytfrekvensen ligger suben och huvudhögtalarna i fas. Är de ur fas låter det tunnt och ihåligt.

För att få till subens nivå i förhållande huvudhögtalarna kan man använda pianomusik, då hörs det oftast direkt om man har vridit upp suben för mycket.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/06/06 :  09:15:36  Show Profile Send Poe a Private Message
Det beror ganska mycket på vad du har för sub. Exempelvis RELs subbar ansluts med fördel via högtalarutgångarna och kan justeras med mycket låg delningsfrekvens. Min erfarenhet är att dela så lågt som möjligt (jag delar min vid ca 30 Hz). Även små högtalare kan leverera ganska djup bas pga av rummets egenskaper, betydligt lägre än de ofta är specade (om än inte så kvalitativt och mycket, så är det ofta tillräckligt för att skapa "bumligheter" tillsmmans med subban om de möts vid samma frekvenser (dessutom är det sällan billigare subwoofers har så perfekta filter, ofta "läcker" de även i de högre frekvenserna). Subban skall bara tillföra den där härliga känslan av riktig djupbas, inte någon svullen diskobas.
Lyssna på någon inspelning du känner till väl - gärna någon bra liveinspelning. Många studioinspelningar har onaturlig basåtergivning, både för lite och för mycket.
Lycka till!

..och du, förvänta dig inte att få basen perfekt på en gång. Det tar ganska lång tid av justerande hit och dit. Jag gjorde nyligen "experimentet" att koppla ur mina huvudhögtalare och bara köra på subban. Jag blev förvånad över hur lite subban egentligen lät för sig själv.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/06/06 09:19:16
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/06/06 :  10:42:17  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Fast testa massor med placeringar också. Och låna gärna mätinstrument av nån. Att mäta in basen är att föredra då man kan blanda ihop bra bas med resonansrik bas tills man hört och förståt skillnaden. Riktigt ren bas låter nästans tunnt tills det kommer en kraftig passage. Skulle tro att 98% av alla subbor som lyssnats fram är felinställda endera gällande placering eller volym, förmodligen både och.
Sedan finns ju personlig smak att ta hänsyn till, men vill du ha det rätt återstår bara mätningar.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000