HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalardriven Dressin den går som på räls
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2002/09/24 :  11:41:58  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Hejsan hi-fi vänner, det är med den största respekt för den ofantliga kunskaps banken som detta forum utgör och då nu en lekman som jag ska försöka förstå detta då kan det naturligtvis bli lite galet, jag har med intresse följt med i debatten om vad högtalare bör/skall vara placerade på,förutom kuddar & spikes så framförde någon idén att hänga upp dem i vajer nån annan i gummiband, dessa idér blev raskt sågade av dem som begriper detta, det hade visst nåt att göra med accelerationen på elementen och den mängd luft de pumpar iväg och det är nu det blir intressant, då tänkte jag i min mångfald eller enfald om man så vill, att om jag på detta dressin chassi monterar en baffel med tillhörande sidoväggar och baksida med låt säga 9 st 25 tums hartley basar dessutom med basreflexsporten på framsidan ( fast det blir på ett sätt baksidan för jag kommer ju att sitta framför, men ni fattar nog hur jag menar ),nåväl dessa drivs då lämpligen med bryggkopplade Rotel 1090 heter de väl en för varje element,, strömmen kommer från luftledningen, den ska omvandlas till 220 volt förståss men Consulterna i alingsås är ju hejare på trafos så det kan nog fixas, om jag då förstått rätt av vad jag läst mig till på forumet så kommer min dressin att sätta fart när jag skruvar upp volymen ?? eller är det nåt jag missat. om inte så kanhända kommer jag farandes till nästa upplaga av Arkenmässa med detta vid-dunder.

mvh André



Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/24 :  11:55:32  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by swingpjatt

Hejsan hi-fi vänner, det är med den största respekt för den ofantliga kunskaps banken som detta forum utgör och då nu en lekman som jag ska försöka förstå detta då kan det naturligtvis bli lite galet, jag har med intresse följt med i debatten om vad högtalare bör/skall vara placerade på,förutom kuddar & spikes så framförde någon idén att hänga upp dem i vajer nån annan i gummiband, dessa idér blev raskt sågade av dem som begriper detta, det hade visst nåt att göra med accelerationen på elementen och den mängd luft de pumpar iväg och det är nu det blir intressant, då tänkte jag i min mångfald eller enfald om man så vill, att om jag på detta dressin chassi monterar en baffel med tillhörande sidoväggar och baksida med låt säga 9 st 25 tums hartley basar dessutom med basreflexsporten på framsidan ( fast det blir på ett sätt baksidan för jag kommer ju att sitta framför, men ni fattar nog hur jag menar ),nåväl dessa drivs då lämpligen med bryggkopplade Rotel 1090 heter de väl en för varje element,, strömmen kommer från luftledningen, den ska omvandlas till 220 volt förståss men Consulterna i alingsås är ju hejare på trafos så det kan nog fixas, om jag då förstått rätt av vad jag läst mig till på forumet så kommer min dressin att sätta fart när jag skruvar upp volymen ?? eller är det nåt jag missat. om inte så kanhända kommer jag farandes till nästa upplaga av Arkenmässa med detta vid-dunder.

mvh André







Hej!

Men det pumpar ju lika mycket åt båda håll...
Tror att jag bör rekommendera en gammal dammsugare, där man kan sätta slangen baktill.

Allvarligt talat så måste man ta hänsyn till olika stora massors "förmåga" till acceleration och dessa massors olika pendelfrekvenser (men det är nog ungefär samma sak.)
Med lite extra gegga på elementen, så kanske du kunde få en kofiberdressin att skaka lite!

Mvh
:-)

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/24 :  11:58:35  Show Profile Send P.P a Private Message
Har du två ickelinjära portar som är riktade på rätt sätt så kommer du att få en luftpumpning som även har en DC-komponent och den kan användas för att via den pumpade luftens reaktionskraft driva din dressin framåt om friktionen inte är för stor...
Extremt små pumpar görs på det viset med två dysor och en piezoelektrisk akustisk omvandlare.

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/24 :  12:03:57  Show Profile Send Daniel a Private Message
Ta bilen eller taxi, för guds skull.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000