HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vinyl! Min allra första skivspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/06/05 :  12:23:57  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hej hifi-vänner! Jag har precis skaffat mig min första skivspelare, en Hitachi HT-35. Jo jag vet, den "platsar" väl inte hififorum.nu men man måste ju börja nånstans

Jag är iallafall ganska nöjd med spelaren, spelar nästan bara vinyl numer... Men det är en sak jag undrar över. När jag krämar på volymen något börjar baskonerna på högtalarna vibrera okontrollerat. Det är tydligt att det är en väldigt låg frekvens som de vibrerar med eftersom man kan se rörelsen så tydligt. Basen i ljudet verkar "försvinna" när detta händer, men det blir bättre när jag sänker ljudet igen. Vad är det som händer egentligen?? Fenomenet uppträder aldrig när jag spelar CD.

Oj, nu måste jag vända på skivan

En teori jag har är att vibrationer i rummet går in i pickupen igen.. Jag har nämligen märkt samma fenomen när jag promenerar förbi stereobänken, att konerna börjar hoppa.

...music is the best...

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2004/06/05 :  12:50:12  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Hej!

Dette problem var en mycket vanlig fråge tilbake i 70-tallet!

Det du beskriver er resonans i det svingende systemet - allså arm och pick-up. Om disse to er optimalt tipassat (mycket själdent) opstår resonansen unner de 20 Hz och over den frekvens som skabes av pladens varver (ujävnheter). Opitmalt omkring 10-12 Hz.

Du bör anvenne et såkallt "sub-filter", som skärer brant omkring de 20-30 Hz og filtrere bort de subsoniske output från pladespilleren.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/06/05 :  13:07:35  Show Profile Send Resonans a Private Message
Tack för svaret! Ska jag sätta sub-filtret mellan skivspelaren och RIIA?

...music is the best...
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/06/05 :  13:21:13  Show Profile Send Belker a Private Message
Testa att ställa spelaren på olika undelag. Kuddar, häftamassa, koner, cykelslang etc. Bara att prova sig fram. Det kan hjälpa.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/06/05 :  13:29:16  Show Profile Send Gus a Private Message
Jo,det verkar nog vara tonarmens resonans som ställer till det och då får man tänka sig för lite.Om högtalarkonen p.g.a.detta fenomen redan har ett nära nog maximalt utslag när bastrumman drämmer till---ja då kan elementet bottna och stuka till magneten och sen är det inget kul längre
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/06/05 :  13:45:59  Show Profile Send Resonans a Private Message
Spelaren har någon form av fjäderben, påminner lite om bilens dämpare faktiskt. Jag testade precis att pressa lite på spelaren och samma sak händer igen. Det märks ocksån om jag spelar en "skev" skiva, när tonarmen hopar till gör även konerna det..

...music is the best...
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/06/05 :  15:14:05  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jag hade stora problem med självsvängningar i min spelare.

Minskade det drastiskt igenom att bygga små fötter av några lager liggunderlag.

Fast jag vet ju inte om det hjälper här iof

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/06/05 :  15:25:28  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jag ska nog prova lite olika underlag, kanske sånt som sitter på ergonomiska musmattor..? Golvet här hemma är ju lite svajigt också och det kan ju inte göra saken bättre..

De där fjäderbenen som sitter på spelaren verkar inte så kanon faktiskt. De flesta vibrationernar verkar gå igenom dessa ändå.

...music is the best...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/06/05 :  18:23:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jaha nu har du löst dina fritidsproblem Resonans för börjar man modda skivspelaren så slutar man aldrig. För varje steg du upptäcker förbättringar så gör man fler och fler både bra och dåliga kanske de där gelefyllda musmatts kuddarna som du menar kan vara bra, har inte själv provat men det verkar vara något. Förresten välkommen i v-gänget.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/06/06 :  11:08:10  Show Profile Send Resonans a Private Message
Tack Bubbel! Ja det verkar aldrig ta slut, men det är kul! Om man bortser från själva knastret (som jag iof tycker e lite charmigt) så tycker jag att ljudet, framförallt basen, är naturligare än från cd.

Just nu använder jag den inbyggda RIIAn i en integrerad förstärkare. Man kanske skulle fixa en separat (bättre) RIIA? Är det någon som har någon erfarenhet av det?

...music is the best...
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/06/07 :  00:40:21  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Vad ni bekriver är olika fenomen, och fel. Om felet ökar vid volympådrag så är det akustiskt återkoppling, dvs ljudet leds in i spelaren ifrån högtalarna. Prova olika underlag, gärna lätta typ IKEA's Lack bord med urtagen undersida. Om problemet uppstår vid buckliga skivor betyder det att man har fel nåltryck, fel pickupvikt, fel fjädringsmjukhet på nålarmsrörets upphängning eller alltihopa samtidigt.
Ett vanligt gissel har varit för mjuka pickuper typ Ortofon OM30-40 och för tunga armar.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/06/07 :  09:32:29  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ja, nåltrycket har jag inte kikat på så det kan ju vara nästa steg. Jag vet inte vad för pickup som sitter på, det står DM eller OM i snirklig skrivstil, är det någon som vet nåt om denna?


...music is the best...
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/06/07 :  21:34:59  Show Profile Send Resonans a Private Message
Sisådärja, nu har jag "tweakat" lite. Jag har pallat upp spelaren så att den står plant (lägenheten lutar över 15 cm ) och ställt nåltrycket. Trycket var helt åt h-vete så skillnaden blev enorm!

Jag har dock fortfarande problem med buckliga skivor..
quote:
Om problemet uppstår vid buckliga skivor betyder det att man har fel nåltryck, fel pickupvikt, fel fjädringsmjukhet på nålarmsrörets upphängning eller alltihopa samtidigt.



Om då nåltrycket är rätt, är det ny pickup som krävs för att lösa problemet?

...music is the best...
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/06/07 :  22:45:17  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Skulle kunna tänka mig att du behöver en lite styvare upphängd pickup. Kanske en Goldring skulle kunna funka bra?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/06/19 :  02:48:46  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jodå, Harry. Inget är så bra att det inte borde bytas ut... Det blev en audio-technica. Problemet med buckliga skivor är nu löst Men det var nog inte den gamla pickupen det var fel på. Den förre ägaren hade lagt till en extra vikt på picken, vilket gjorde att armen inte följde skivan lika bra. Men hursomhelst, jag är supernöjd med AT! Jag bytte in min centerhögtalare och fick pickupen, goldrings skivborste och en inställningsmall, det bästa jag gjort på lääänge! Och förresten, vad ska man med fler än två kanaler till...

...music is the best...
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/06/19 :  03:11:15  Show Profile Send Resonans a Private Message
Ursäkta att jag är tjatig ikväll, men jag måste bara få förmedla min glädje för några som förstår! Nu är det så här att jag har en Hitachi HT-353 (vinyl)- alltså inget extravagant alls och en NAD C542 (cd) - inte heller extravagant. Jag har en vanlig lågbudget integrerad förstärkare, en sony DB930. Hursomhelst jag är ny i vinylruset, men det här är helt fantastiskt, vinylen fullkomligt piskar skiten ur cd:n!!! Jag kan inte sluta imponeras av det underbara ljudet som vinylen avger - och ingen förstår mig! De bara hör tanten som steker bacon i bagrunden

Jag har iallafall hittat mitt kall. Jag är helt såld. Klockan är mycket men jag kan inte sluta lyssna. Jag har flyttat stereobänken så jag kan ha lurarna inkopplade medan jag skriver detta

Ikväll har Zappa's Joe´s garage (act 1) och Pink Floyd's The Final Cut gått varma vill jag lova. Detta är höjden av njutning - en absint, en lyckad fotbollsmatch och, såklart, musik - avspelad från dess naturligaste form, från en skiva med ljudvågor graverade i vinyl...

Jag är lycklig Men nu måste jag vända på skivan...

...music is the best...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/06/19 :  20:19:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Stackare får inte sova kul att du känner som vi andra, men vänta bara snart kommer uppgraderingsdjävulen och då finns det inget slut.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/06/19 :  23:16:41  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jomensan, det är något visst med vinyl.
Själv har jag inga möjligheter att utnyttja detta fantastiska medel längre. Nåja, men inte bra i alla fall.
Vilket är en av anledningarna till att jag vill sälja pärlan.

Men s-t-n vad det kan spela vackert.

Vinyl är där man ,jag åtminstone, uppfattar de flesta "tweaksen" på ett mycket konkret sätt. Det blir bättre eller sämre på en gång, när man fixar och trixar.
Härligt är det i alla fall.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/06/19 :  23:38:37  Show Profile Send Resonans a Private Message
akktustakki: Vad är det jag läser??!! Varför i hela friden ska du sälja din pärla??

...music is the best...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000