HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hörlurar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/06/05 :  01:52:59  Show Profile Send krorre a Private Message
Tjena!

Är det någon som hunnit få sig en ordentlig genomlyssning på Beyerdynamics dt880? Jag är också intresserad av era erfarenheter av Beyerdynamics dt990. Just nu har jag Philips hp890, men uppfattar det som att de lätt distar. Kanske för att jag kör utan hörlursförstärkare vilket de kanske skulle behöva.
Annars har jag hört att Sennheisers HD 580 ska vara prisvärda även om de har ett par år på nacken, men de gör inte bort sig i prisklassen, eller?

Vad har ni att säga?

Edit: Grado sr80 har kommit upp som ett nytt alternativ.

Med vänliga hälsningar...


Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:06:12

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/05 :  01:54:50  Show Profile Send Ayn a Private Message
Lyssnade på DT880 när jag var ute efter ett par vettiga lurar. De lät i mina öron ganska skrikigt och saknade en hel del homogenitet (typ pga ett mellanregister som lämnade lite övrigt att önska tror jag). Jag fick med mig ett par Sennheiser HD600 till slut istället.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2004/06/05 :  02:00:18  Show Profile Send Twilighter a Private Message
de erfarenheter jag har så är beyerdynamics lurar mindre trevliga än både sennheiser och grado

Lyssna på beyers 3 bästa lurar sennheiser 650 600

sitter just nu med grado Sr 325 på huvudet

Hd 650 är en bättre lur men jag fick 325orna för 50%

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/06/05 :  02:03:43  Show Profile Send krorre a Private Message
Det var som fan. Snabba svar och allt. Det kanske kan stämma som du säger. Två intressanta "reviews" om dt880: http://members.cox.net/yrogerg/headphones/DT880%20review%20rev0.pdf

http://www4.head-fi.org/forums/showthread.php?t=51777

Speciellt den andra "reviewn" gör att jag får det intrycket som du säger (under frequency response, mood... lite mindre bas än de andra hörlurarna, och mer diskant) även om snubben ganska tydligt hyllar sonyn och väl är mindre förtjust i Sennheisern, men då snackar vi prisskillnad. Lyssnade du via hörlursförstärkare vid tillfället och är du säker på att den var inspelad?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/05 :  02:21:49  Show Profile Send Ayn a Private Message
Hej, ursäkta det långsamma svaret här men jag tittar på lite film samtidigt

Jag lyssnade på lurarna på Ljudmakarn med tre olika hörlursförstärkare som jag alternerade mellan, och ptja, jag har för mig att jag frågade om lurarna var väl inspelade. Om inte annat så vore det väl närmast tjänstefel av dem att ha oinspelade lurar som demo-ex. Kombon X-Can v3 + Sennheiser HD-650 var i mina öron roligast, med X-Can+HD600 som god tvåa. Rega Ear var ingen höjdare alls.

Precis som det står i recensionen skulle DT880 möjligen funka om man lyssnar på electronica och dylikt. Personligen föredrar jag lurar som jag kan lyssna på vad som helst med dock

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/05 :  02:27:33  Show Profile Send Ayn a Private Message
När jag läser vidare i recensionen märker jag att utlåtandet om DT880 verkar vara det enda jag och recensenten är överens om. Han verkar dissa HD600 hårt i stycke efter stycke, på grunder som jag aldrig varken upplevt själv eller hört någon annan nämna

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/06/05 :  02:32:12  Show Profile Send krorre a Private Message
Ok. Tack för svaret. Ytterliggare notiser:

Grado sr80... Minus: Dålig passform - jobbig att ha på sig. Kanske lite basfattig. Kan låta hårt(kan ju bero på kringutrustning)

Sennheiser hd580... Minus: Basfattig. Kan låta oengagerad. Kan låta hårt(kan ju bero på kringutrustning)

Detta ska man nog ta med en nypa salt, men det är det jag kom fram till när jag skummade igenom lite reviews. Ni som hört sr80 och hd580, vad är deras styrka enligt er?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/05 :  02:44:30  Show Profile Send Ayn a Private Message
Kan uttrycka mig lite kortfattat även om dessa antar jag.

Alla Grado-lurar som jag testat lider av den dåliga passformen tycker jag. Har testat SR-80 lite snabbt och SR-125 en lite längre stund, och själva ljudet är riktigt trevligt. Det svänger bra om dem, men som du läst kan ljudet uppfattas som lite 'hårt' (både för SR80 och SR125). Men som sagt, komforten lämnar ganska mycket övrigt att önska.

HD580 är en mycket bra lur i mitt tycke. Mer prisvärd än HD600 egentligen, HD600 är bättre men det är inga milsvida skillnader (trots att det är lite olika konstruktioner). HD580 är möjligen aningen basfattig om man jämför med HD600, men det beror snarare på att HD600 är en rätt svår lur att slå ur den aspekten Såvitt jag minns rätt är HD580 betydligt mer lättdriven än HD600 också. Absolut en lur du bör kolla upp

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/06/05 :  02:53:02  Show Profile Send krorre a Private Message
Ok. Jag tackar så mycket för svaren. Jag får väl invänta lite fler svar angående dt990 för det kanske är en trevlig lur(som jag dock i så fall får köpa ohörd). Kanske den är trevligare än dt880(det är kanske möjligt att denna nya modell fått en något för optimistisk/energisk diskant som inte dt990 hade). Dessa två trådarna får mig att fundera vidare:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=12816&SearchTerms=dt990

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=26418&SearchTerms=dt990

Det var en tråd till, som jag dock inte hittade, där "Knoppen" nämnde något om att dt990 kanske är bättre än dt880(utan att han hade hört den dock). Jag vet att han inte längre är på forumet, synd!

Edited by - krorre on 2004/06/05 03:17:08
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2004/06/05 :  10:48:32  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Jag äger ett par SR 325 som sagt och när jag lyssnade på dem i butik var det via en arcam cd62alt72 minns ej och xcanv2

Då upplevdes sennheiser hd600 som en ganska tråkig lur utan ngt eg driv
Byers lurar var lite mer framåt men lät tunna men med bra detaljer
Grado luren var den lur jag fastnade för vilket ös och den kunde spela fint med.
Den är dock väldigt attackvillig och man måste se upp med diskanten
en taskigt inspelad cymbal kan låta väldigt hårt och man kan få ont i öronen.
Sennheiser har klart mest bas och grado mest diskant
Byer ung lika bas som grado men med en mildare diskant. Den är inte alls lika engagerande som gradon


Vid ett senare tillfälle lyssnade jag på HD650 arcam 73 och xcan v3 jag provade även en byer och mina grado 325 i den uppsättningen
( kan nämnas att rs1 ochså provades där )

650 tog igen en del av det som 600 var dålig på engagemang den är inte lika laid back i ljudet och har mkt fint ljud troligen en av d bästa hörlurarna vet inte om RS1 är bättre men mkt lik 325 fast lite mildare och mindre skrikig och med ngt bättre kontroll skärpa finess och värme

men HD650 kostar bara hälften av en RS1:a och pris/prestanda är HD650 en suveränt bra lur som man skulle kunna leva med hela livet tror jag om man inte får för sig att uppgradera i 10000:- och därutöver

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/05 :  11:44:19  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Innan du köper, kolla in "megatesten" i Musik & Ljudteknik nr 4, 2003. Varken DT-880 eller DT-990 (hua!) rekommenderas.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/05 :  12:08:35  Show Profile Send Larsho a Private Message
Har lite svårt att förstå det där med Beyerdynamic, har aldrig
tyckt de låter tunna och saknar tryck, inget jag känner igen i
alla fall

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/05 :  12:23:43  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Korrigering av mitt tidigare inlägg. DT-990 rekommenderas ej. DT-880 är en relativt bra hörlur.
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/06/05 :  12:42:15  Show Profile Send MartinX a Private Message
Efter att sedan 1986 ha lyssnat på ett par Sennheiser HD430 så tyckte jag runt 1995 (tror jag) att jag borde uppgradera så jag gick och köpte ett par HD580, modellen var då helt ny och Sennheisers toppmodell (bortsett från elektrostaterna som då fanns kvar). Men jag kunde inte förlika mig med ljudet, om det hände mycket samtidigt i diskanområdet i musiken typ Megadeth och liknande så smetade diskantljuden ihop sig och det blev ett vasst otäckt "fnissel" av det hela. Även opera med ljusa sångröster kunde drabbas av fenomenet. Jag trodde att dom behövde spelas in mer men det blev inte bra på en hel vecka trots dygnet runt pumpning med Yello.

Jag gick tillbaks till Ågrens HIFI och fick byta till den okända men identiskt prissatta (2500kr)Beyerdynamic DT811. Det står på kartongen att detta är den förbättrade ersättaren till DT990. Till en början var jag inte så entusiastisk, ljudet var ganska ljust men man märker att upplösningen är mycket hög och diskanten är helt ren även om man spelar aldeles för högt, denna höga upplösning har med åren blivit som knark, alla andra lurar låter beslöjat och man tycker det fattas något. Jag vet inte hur DT811 är jämfört DT880 men när jag studerade uppgivna data för DT880 så är dom helt identiska med mina DT811. Min modell försvann efter några år och DT990 var åter toppmodellen! tills DT880 dök upp, Jag misstänket att DT880 är DT811 i annat hölje, DT811 sålde nog inte så bra för dom är ganska fula...

Jag tycker du skall ge Beyerdynamicljudet en chans, det är risk att du blir besviken om du bara pluggar in den i hörlursuttaget på förstärkaren, det blir mycket bättre med en separat förstärkare speciellt basåtergivningen och homogeniteten. Den höga upplösningen avslöjar alla fel du har i elektroniken. Dom som var med på DIY träffen i Göteborg senast kanske såg och lyssnade på mina lurar och min klass A hörlursförstärkare, Jag fick bara beröm för ljudet och jag tror att det inte bara var artighet

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/05 :  12:47:58  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Den stora skillnaden mellan DT880 och DT990 är den hissade diskanten i DT990. AKG271 studio och HD600 är bra lurar.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/06/05 :  12:51:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
DT990 och DT990Pro ska tydligen skilja sig åt rejält mycket, med stor fördel till DT990Pro.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/05 :  12:55:21  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Hmm..det var pro-modellen av 990 som testades och hade den hissade diskanten. Kanske man vänjer sig vid det ljudet och tycker den låter detaljerat? I jämförelse finns de dock bättre lurar IMO. Ex DT-880, AKG271, HD600.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/06/05 :  13:03:01  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Om hörlurarna distar så misstänker jag att det handlar om att de drivs från något portablet eller ett ljudkort. Philips HP890 är ganska lättdrivna. HP890 är en rätt bra hörlur och jag tror inte det är mycket idé att köpa någon dyrare hörlur om man skall driva den på det sättet. Med dålig källa och drivning får man ofta dålig upplösning i ljudet och svag bas, vilket gör att man gärna drar upp volymen, kanske till och med till nivåer som kan ge hörselskador.

Hörlurar i 2000-kronorsklassen har bra mellanregister utan allvaraliga brister (HD580/600, DT880, Grado 225 t.ex.). De skiljer sig litet i karaktär och i hur mycket de betonar bas och diskant. Vilken man förderar beror i hög grad på smak, vilken musik man lyssnar på och hur de matchar den övriga utrusningen. Det är tyvärr nog väldigt svårt att läsa sig till.
Hörlurar som drivs fel kan låta väldigt tråkiga, skrikiga mm. (dålig CD och förstärkning).

Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/06/05 :  13:11:34  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
En rek. är som sagt att kolla in testen i Musik & Ljudteknik. Lurar som testades:

AKG K240 studio, AKG K271 studio, AKG, K501, BD DT-100, BD, DT150, BD DT-770, BD, DT-880, BD DT-990 pro, Bose Triport, Creative HQ-2000, Etymotic Research ER-6, Grado SR325, Koss Porta-Pro, Koss UR-40, Koss Pro 4AA titanium, Koss ESP 950, Phillips HP890, Sennheiser PX100, Sennheiseer, 250 Linear II, Sennhesier HD590 fusion, Sennheiser HD590 Prestige, Sennheiser HD600 Avantgarde, Sony MDR-CD850, Sony MDR-CD780, Sony MDR-V700, Sony MDR-CD2000, Stax SR-001 MkII +3-4 till STAX system.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/06/05 :  17:46:53  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har aldrig förlikat mig med "lurljud", har ett par sennheiser 580 jubeliee, med ram och bygel i kolfiber, annars nästan samma som vanliga 580, orginalkartong med intyg signerat Sennheiser med mätkurva för dessa exemplar, låter fullt tillräckligt bra men som sagt jag kan inte riktigt med lur-ljudet har dessutom inget hörlursutag, förutom på dvdn. Har en som vill köpa, finns det kanske fler hugade intressenter? Hör av er i fall det inte blir ngn affär, jag har nog inte lyssnat mer än kanske 50 timmar på dom.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/05 :  18:25:06  Show Profile Send Larsho a Private Message
Adagio

Bra lurar är alltid intressant

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/06/05 :  19:57:09  Show Profile Send regner a Private Message
För att sina gradolurar ska få bättre komfort (och även låta en grutta bättre) kan man alltid ta och investera i nya kuddar (färdigmoddade och svartfärgade), eller köra på ett par tänkta till sennheiser 414 och sedan modda dem. (mycket lätt och snabbt gjort)

Har gjort det sistnämda själv till mina 325or... och jag är hur nöjd som hellst! :)
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/06/05 :  21:13:50  Show Profile Send krorre a Private Message
Hmmm.... ja, AKG K271Studio verkar vara en liten luring-lur som ligger och lurar i vassen. Pris: 1.700:-(från tyskland). Lite synd bara att den är sluten, men dess övriga goda egenskaper kanske väger upp det. Annars kanske akg K240 Monitor eller Studio kan vara något att låna ett par öron åt.
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/06/05 :  22:50:28  Show Profile Send MartinX a Private Message
AKG240 är ingen dum lur alls, jag valde mellan dom och Sennheiser HD430 den gången 1986 när jag köpte mina första högkvalitativa lurar, man slås av att utvecklingen inte gått så där oerhört frammåt på hörlursfronten, vem lyssnar idag på en cdspelare från 1986? Jag har bara lyssnat på 600ohms varianten av AKG240 och den låter bra, ett ganska tillbakalutat ljud som man inte blir trött av, behagligt utan att låta luddigt. Man bör tänka på att 600ohms vaianten slår rekord i låg känslighet, bärbara spelare är inte att tänka på. Sennheiser HD430 som jag köpte då i forntiden var också på 600ohm och hade låg känslighet, det var därför jag började bygga hörlursförstärkare.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2004/06/05 23:51:28
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/06/06 :  00:11:01  Show Profile Send pak a Private Message
jag köpte ett par i mina öron bra lurar i början på 90-talet.
audio technica 911 sovreign,eller vad de nu heter.
dessvärre är ena luren paj nu.synd för de är skitgoa att ha på sig och de låter verkligen trevligt för priset.vet inte om det finns reservdelar till de,skulle verkligen vilja ha liv i dom igen.de liknar beyerdynamic lite.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/06/06 :  01:05:31  Show Profile Send krorre a Private Message
Hmm... är det någon som läst testet i den tidningen och kommer ihåg vad som sades om Philips hp890?

Edited by - krorre on 2004/06/06 01:05:51
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000