HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kombination av Linkwitz transform och basreflex.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/04 :  17:09:14  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Jag har funderat en del på hur jag ska kunna bygga min ultimata subbas med små lådor, djup frekvensgång och helst kunna återanvända min H1209 Seas aluminiumbas.
Till min hjälp har jag unibox excel ark för att räkna på basreflexlådor. Problemet är att elementet vill inte gå tillräkligt djupt i frekvens så jag får inte till en bra låda.

Om jag har fattat Linkwitztransformen rätt så ser det till att elementet får en annan fs och ett annat Q när det monteras i en sluten låda än vad det skulle ha haft utan LR.
Skulle det funka lika bra att använda en bas-reflexlåda och dimensionera den som om det satt ett element med de nya fs och Q givet att jag använder LR-filtret på elementet i den portade lådan? Eller är jag helt ute och cyklar? Går frågan att förstå?

Det jag är ute efter är att kunna sänka fs med Linkwitztransformen och sedan ge ytterligare basstöd genom att använda en basreflexlåda. Sedan måste alla parametrar beräknas på något sätt (lådvolym, port, LR filter e.t.c.)

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.

Edited by - rosbacke on 2004/06/04 17:33:50

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/06/07 :  18:02:38  Show Profile Send AndersP a Private Message
Använd inte eq till förstärkning av djupbas på basreflexhögtalare!!

Det är stor risk att du blåser ut elementen eftersom dom i br-konfiguration är så känsliga under avstämningsfrekvensen. Dessutom finns inget bra sätt att beräkna och simulera resultatet om du ändå skulle prova LT.
Hursomhelst kommer det bara sluta med boomboxar där basen kommer ut en kvartstakt efter resten av musiken och effekt kommer dom icke att tåla.

Hur djupt vill du att elementet ska gå egentligen?
Man räknar ju med ca 6 dB rumsförstärkkning vid 20 Hz och ibland mer. Ett fall på 3 dB vid 30 Hz ger ju ofta rak kurva i rum.
Jag hade gjort en underavstämd låda och offrat 3 - 4 dB verkningsgrad under 100 Hz. Stor låda och djup avstämning mao, säkert +150 L

Ditt egentliga problem är kanske att du vill återanvända ett element som inte trivs i för liten låda? Det finns speciela element till små lådor tex Peerless XLS.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2004/06/07 :  18:24:00  Show Profile Send Frode a Private Message
quote:
Använd inte eq till förstärkning av djupbas på basreflexhögtalare!!

Det är stor risk att du blåser ut elementen eftersom dom i br-konfiguration är så känsliga under avstämningsfrekvensen. Dessutom finns inget bra sätt att beräkna och simulera resultatet om du ändå skulle prova LT.
Hursomhelst kommer det bara sluta med boomboxar där basen kommer ut en kvartstakt efter resten av musiken och effekt kommer dom icke att tåla.


Det går fint an å kombinere bassreflex med EQ! Problemene oppstår når man tilfører EQ under Fb. Det trenger slett ikke bli en boombox.

Frode
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/07 :  20:08:15  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Jag trivs riktigt bra med mitt Seas element men som du säger så trivs inte den riktigt i en liten låda. Det har en resonansfrekvens på 20 Hz och Vas på 144liter. Under resonansfrekvensen hade jag inte tänkt gå, snarare sätta in ett subsonic högpassfilter för att undvika att elementet bottnar p.g.a. av det.

Det var snarare ett par olika iaktagelser som fick mig att ställa frågan.
Först så krävs en rätt så stor låda till elementet och jag vill helst klämma in den i en 40 liters låda. En variant är då sluten låda men den kräver en hel del konutslag för att ge någon effekt mellan 20-30 Hz.
Sen såg jag att i basreflexlådor så ges nästan halva musikeffekten av basporten när man spelar nära dess resonansfrekvens vilket borde hjälpa mot för stora konutslag. Däremot går konutslaget snabbt upp efter det så det gäller att ha ett brant högpassfilter på andra sidan. Men det bör inte vara något problem. (Om det här blir av så kommer signalen att filtreras i mjukvara så ordningstalet på filtret bör inte ställa till det.)
Kort, jag ville ha den slutna lådans fördelar men med en basport för att hjälpa till i de lägsta frekvensområdet.
Hittade senare en tråd på diyaudio.com som verkade intressant. http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=35291 De hade en del ekvationer för att räkna på det hela.

Tack för varningarna dock. Börjar man blint boosta kan jag definitivt se att det kan gå illa. Men jag undrar lite över room gain. Har hört att det finns och gör att man inte behöver full effekt för rak frekvensgång. De siffror som angavs, +3dB vid 30Hz och +6dB vid 20Hz är de rätt så allmängiltiga eller gäller de vid 'normalstora rum' eller dylikt? Var kan man hitta mer info om det?
Sedan undrar jag också om att basen fördröjs en kvartsvåg. Hur är det relaterat till Q och fs på lådan? Jag har aldrig riktigt varit vän med fasgångsberäkningar...

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/06/09 :  21:11:37  Show Profile Send AndersP a Private Message
De siffror för rumsförstärkning jag angav tog jag rätt ur huvudet och de kan kanske betraktas som en lite halvtaskig utgångspunkt. Det rör sig helt säkert om mer förstärkning i vissa rum. Jag lyfter tråden om jag hittar nån bra länk som avhandlar det hela.

Jag tycker även i dag att du ska ha MYCKET större låda till det där elementet om det ska bli nåt av det. Gör man simuleringar på slutna lådar med tex Q 0.5 och Q 1.0 ser man att den mindre lådan måste kompenseras med ett mycket kraftigare baslyft än den större för att nå godtagbara prestanda och kommer därför också att nå sin max spl tidigare.

När det gäller kvartsvågen hoppas jag att jag förstår dig rätt. Du menar den groupdelay som alltid uppstår i lägsta oktaven? Om jag ska spekulera kan jag tänka mig att den är proportionell med Q, men i vilket förhållande kan jag inte uttala mig.

Frode: Det du sier er jo helt riktig selvfølgelig. Jeg mente det du sier, men det kom ikke ut helt slik som jeg mente bare. Man må uansett ha skickelig peiling på hva man driver med for å få et godtakbart resultat ikke sant?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2004/06/09 :  22:22:37  Show Profile Send Frode a Private Message
quote:
Frode: Det du sier er jo helt riktig selvfølgelig. Jeg mente det du sier, men det kom ikke ut helt slik som jeg mente bare. Man må uansett ha skickelig peiling på hva man driver med for å få et godtakbart resultat ikke sant?


Riktig! En sluten kasse er mindre følsom for feil enn en bassrefleks. Når det blir brukt EQ i tillegg, er sjansen for å mislykkes enda større. Det meste kan vel bli bra dersom det blir gjort på rette måten.

Frode
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/06/10 :  08:07:40  Show Profile Send MadMan a Private Message
vart tänkte du stämma av nånstans? porten kan bli problem. 40L är inte allt för stor låda, det kan bli trångt om du har otur, och ska du EQ'a på det, även blåsigt. =(

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/06/10 :  15:15:47  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Det är nog rörstorleken det kommer att stupa på.

Börjar man leka med eq på elementet så tror jag att jag skulle vilja ha en något underavstämd låda för att minska risken för att förstöra elementet. Men ju mindre låda ju längre rör och destå svårare att få in det. Det var trångt redan när jag höll på med min 60 liters låda och 75mm rör. Förvisso hade jag inga större problem med blåsljud så man kanske kan gå ner i diameter något. Men jag tror inte det löser det hela.
Eventuellt ett krökt rör men då börjar allvarligt bli dags att fundera på annat element eller större låda. Det kommer nog att sluta med ett slutet system. Jag har inte så stor lägenhet så ljudtrycket och verkningsgraden är inte så prioriterade.
Men det är en kul tanke att leka med att testa eq och basport i samma konstruktion.


--- Mikael R




Hade problem med min

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000