HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som känner igen diskanten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/06/01 :  16:14:55  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Eftersom jag var tvungen att sälja min Audiovector högtalare för att överleva sommaren så har jag blivit tvungen att skaffa mig ersättare. Budgeten var 0kr så det blev en tripp till föräldrarna för att se om jag kunde få ärva något gamal skräp dom hade.

Detta var vad jag fick med mig hem.



Ett par Sansui LM-220.

Min fråga är som följer. Dessa högtalare har en väldigt konstig diskant som mest påminner om ett mellanregisterelement... vad dessa vanliga förr i tiden eller vad? Dom ser ju ganska "high end" ut med sina metalramar å allt Ta en titt på bilden nedanför...


Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/06/01 :  16:30:53  Show Profile Send krippe a Private Message
Ser ut som nåt Sansui hittat på själva Kul grej att baffeln för mellan-/diskantelementet är skjuten framåt istället för som idag bakåt.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/06/01 :  17:15:22  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Ja, det är ju helt klart annorlunda.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/06/01 :  18:43:56  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det är en kondiskant. Inte särskilt vanligt, men inte helt ovanligt heller. De var nog precis som du säger vanligare förr.
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2004/06/01 :  19:13:14  Show Profile Send Lennart a Private Message
Diskanten är en helt vanlig kondiskant. Den trendiga metallringen runt omkring är en designring. Elementet är mest troligt tillverkat av Sanusi själva eller på beställning av dem.
I övrigt ser skapelsen ut att vara från det sena 70-talet eller tidiga 80-talet.
Väldigt kul att se baffelkonstruktionen! :-)))

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/06/01 :  19:55:13  Show Profile Send svejk a Private Message
Kul flachback! Hade FYRA sådana 1976-79 kopplade till en Luxman 1500 reciver samt en JVC B44 grammofon, TUNGT!. Det som är lite speciellt med dom är att dom sprider uppåt/utåt i diskanten. Faslinjära tror jag var vad försäljaren gapde om, köpte både det och burkarna, faslinjärt var fint som fan tyckte jag som nybliven arbetare med kulor att köpa en redig rackar stereo. Syrran fick Fergusson skräpet, kommer vad mallig jag var när jag körde hem prylarna i min PV Sport! När jag bytte in hela högen mot dom allra första Cervin-Vega som kom med 15 tummare undrade hifinasaren om jag fått mängdrabatt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2004/06/01 :  21:42:22  Show Profile Send Lennart a Private Message
Oj, jag svarade inte på frågan ordentligt...
Jo, den typen av diskanter var de enda som man (egentligen) vågade/kunde använda med framgång på den tiden eftersom dome-diskanterna fortfarande låg i vaggan och ring-radiatorerna inte var uppfunna.
Kondiskanterna var billiga, enkla och säkra att tillverka och det är de än idag.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/01 :  21:56:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Lennart skriver "dome-diskanterna fortfarande låg i vaggan och ring-radiatorerna inte var uppfunna."

JBL har tillverkat ringradatorer sedan 50-talet och jag har haft mina sedan 1975.

Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2004/06/01 :  22:18:44  Show Profile Send Lennart a Private Message
gcs: Ja! Naturligtgtvis! Du har helt rätt!
Tack för att du väckte mitt taskiga minne! :-)
När du säger det så tror jag att jag minns att det var JBL som har tillverkat ringradiatorer sedan länge tillbaka, och jag vill minnas att de endast användes till PA och Disco etc... Den tidens ringradiatorer var tidiga föregångare till de som finns nu och som håller måttet för att användas till HiFi.

De moderna ringraiatorerna såg dagens ljus för ca 20 år sedan och det var då de bröt sig sig in på HiFi-marknaden.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/06/02 :  01:23:59  Show Profile Send EAR a Private Message
Men var det inte så att Yamaha använde sina så kallade berömda domar i både mellanregister och diskant på sina NS1000 tror jag de hette på 70 talet

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/06/02 :  19:12:03  Show Profile Send Aton a Private Message
yahriel: Hur låter det då???
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/06/02 :  22:27:39  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
jag har ett par sådanna liggandes..

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

johan_kjell
Member

100 Posts

Posted - 2004/06/03 :  09:57:25  Show Profile Send johan_kjell a Private Message
Diskanten har samma form som i mina jmlab 906. Kolla här. JMlab gör en ganska stor sak över denna innovation: http://www.focal.tm.fr/gb/home/electra/tek/Tweeter.htm
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/06/03 :  13:34:53  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Aton: Jag måste säga att det låter mycket bättre än vad jag hade trott. Basen är väldigt fast och rapp. Vad som saknas är väl den där glimmrande diskanten och mellanregistret skulle väl kunnat vara lite mera framträdande. Lite dovt ljud på något sätt tycker jag nog.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/03 :  22:19:25  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker och tyckte redan då på 70-talet att dom flesta högtalarna var lite dova i diskanten. Jag kom att tänka på en högtalare som ansågs vara sååå bra...det var AR3a. Men jag tyckte redan då att den lät skit.

Edited by - gcs on 2004/06/03 22:19:52
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/06/05 :  02:17:03  Show Profile Send bebop a Private Message
På 70-talet lät för det första inte förstärkarna så rent i diskanten, hade inte alls den upplsösningen som idag - lät mer "vassa". Detta kopplat till de första domdiskanterna var ingen bra mix. Som jag minns det, var det först när Celestion kom mid sina domar HF1300 och HF2000 som satt i Spendor BC1, som domdiskanterna började andas luft ordentligt.

AR3a, AR3ax, AR-LST etc, ansågs av många på 60- och 70-talet va dom högtalare som var "rättvisast" mot den "fina" kulturen typ jazz och klassiskt, medan JBL tilltalade dom som ville ha lite mer ös och slagkraft. Minns fortfarande annonserna med Miles Davis i Mexico lyssnande på AR-LST. Om de lät bra eller inte kan naturligtvis vara en smaksak, men att påstå att dom skulle låta "skit" är väl lite att ta i.

England gjorde lite instick med Spendor BC-1 (som var BBC's studiohögtalare), Quad och Celestion Ditton-serien. (B&W låg i startgroparna). Men det var AR och JBL som var den tidens Dynaudio, B&W och JM Lab vad gäller anseende. Quads elektrostater hade redan då högt anseende, främst för njutare av klassisk musik.

Yamaha NS1000 hade mycket riktigt domeelement som var berylliumcoatade (inte att jämföras med JM-Labs teknik).

Själv hade jag på 70-talet Olle Mirsch-högtalare som jag bytte till Spendor BC-1. En kort tid hade jag också Electro Voice, som också var rätt stort märke.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000