HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mp3spelare med audiofil-faktor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/06/01 :  23:59:04  Show Profile Send Larsho a Private Message
Per Berger

Kanske även funkar på mobiltelefoners displayer ?

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/06/02 :  07:52:09  Show Profile Send nurfen a Private Message
Per Berger,
Åh jävlar Man kanske får en andra chans alltså! Då ska jag köpa SKYDD!

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/06/02 :  09:20:56  Show Profile Send molsson a Private Message
Självklart, om man spelar okomprimerat, så kan det väl vara "audiofil-faktor", men alla som jämfört okomprimerat med mp3 eller atrac borde höra att de komprimerade formaten knappast kan kallas för välljud.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/06/02 :  09:27:03  Show Profile Send Lurman a Private Message
Om "Audiofila" MP3-spelare finns eller inte tänker jag inte debattera. Det beror helt på vad man lägger i ordet audiofil... Däremot finns det spelare som låter bra under omständigheterna, och som helt klart gör det möjligt att njuta av musik bortanför lyssningsrummet.

Om man är ute efter absoult bäst ljud är nog de större hårddiskbaserade spelarna bäst eftersom man helt enkelt kan lagra mer musik med liten eller ingen komprimering. Nackdelen är naturligtvis batteritiden (i jämförelse med flashminnesspelare), och i viss mån storleken. Flashminnesspealare å andra sidan är mycket mindre (bättre i joggingspåret) och har oftast mycket längre batteritid. Å andra sidan rymmer dom inte så mycket musik med låg komprimering.

Valet handlar nog mest om vad man skall ha spelaren till. Vill man kunna jogga/sporta med den är i mitt tycke en större hårddiskspelare (10-60 GB) lite otymplig, men vill man ha den på biblioteket när man pluggar eller på bussen på väg till jobbet är en större spelare nog att föredra när den rymmer mer musik med större möjligheter till välljud. Ett alternativ är förstås att ha två. En liten smidig för gymmet och en rejäl en när storleken inte spelar så stor roll...

Några intressanta tester ur audiofilsynvinkel:
http://www.stereophile.com/digitalsourcereviews/934/index.html (Stereophile - Ipod)
http://www.tnt-audio.com/sorgenti/iriver_e.html (TNT-audio - iRiver iHP)

Som alltid gäller det förstås att byta ut öronkorkarna som följer med mot någonting bättre... Gärna slutna lurar för att stäng ute omgivningens oljud.

/L
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/06/02 :  12:29:32  Show Profile Send qsecofr a Private Message
köp en my HiMd
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/06/02 :  13:22:49  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Hmm, himd är faktiskt ett vettigt alternativ. Frågan är hur ljudkvaliteten är på dem...

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2004/06/02 13:23:09
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2004/06/02 :  16:47:22  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
När Ipoden kom första ggn så köpte jag en 10GB version, som jag senare var tvungen att sälja pga pengabrist:)

Nu saknade jag musik på t-banan så jag skulle införskaffa en spelare igen. Inför mitt köp så stod jag och vägde mellan följande:

Irivers H140: http://www.irivernordic.com/products.php?pid=24&PHPSESSID=e04072ee48d39f741adcbad808bc0793

Philips HDD100: http://www.consumer.philips.com/global/b2c/ce/catalog/product.jhtml jsessionid=IGEJZWDQCRT2DJ0RMRERX2FHKFSEKHAW?divId=0&groupId=AUDIO_GR&catId=PORTABLE_AUDIO_CA&subCatId=MP3_PLAYERS_SU&productId=HDD100_00

Apple Ipod 20GB: http://www.apple.com/ipod/

Det första som gällde alla tre är att medföljande lurar måste bytas ut. Jag körde med Grado SR60 som test till alla spelare.

Irivern började jag med, denna var lite bökig i filöverföringen tycker jag. Ljudmässigt var det inget att hurra över. Den spelade musiken som lagrades på den thats it. Vikten var "medelbra" för att vara en HDD mp3spelare.

Philipsen var nästa på tur.
Även här gick det inte direkt smidigt att föra över låtar, och det medföljande programmet som var tvunget att användas var rätt buggigt. Måste tilläggas att detta var innan spelaren hade kommit ut på marknaden...Viktmässigt så är philipsen vinnaren här. Höljet är läckert i titan och den väger förbluffande lite. Bra menysystem och ljudkvaliten var helt klart bättre än med Irivern.

Ipoden imponerade mig när jag hade den för några år sedan och jag blev kär i den direkt. Bygg kvalitet, känsla LJUDET, ALLT var bättre! Den vägde visserligen mer än både philipsen och Irivern, men what a heck?!

Fungerar bra att spela okomprimerade WAV på den och i bildtest så kunde inte en "van" hifinisse jag känner peka ut vad som var Cd och vad som var Ipod.

Så nu är det Ipod som gäller! Och alla låtar i Wav. Med firewire går det rätt smidigt att föra äver låtarna. Och Itunes är dessutom ett överlägset program.

Ha överseende med stavfel, för stressad för tillfället för att skriva detta egentligen :)

HADE!
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/06/02 :  18:24:27  Show Profile Send nurfen a Private Message
Ett programtips bara, ephPod (http://www.ephpod.com/) tycker jag är grymt mycket smidigare än iTunes.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/06/04 :  09:52:35  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Vill man ha bra bärbart ljud så är MD / HiMd givet. Sony i sig är en garant för detta. Att köpa någon tjongolongo tillverkad MP3 spelare och på fullt allvar tro att den skall låta bra tycker jag är lite märkligt. Ipod nja................
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/06/04 :  09:56:03  Show Profile Send dumbo a Private Message
Sonys spelare orkar ju inte ens driva ett par vettiga lurar.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000