HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HiFi på 50-talet Del 1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/05/31 :  12:33:25  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Hittade en rolig artikel i Poppulär Mekanik från 50-talet.
Artikeln beskriver det nya 3D ljudet.

quote:
Den stora händelsen inom radio och gramofonbranschen under de senare åren, som i Amerika redan blivit en fluga av stora mått är "HI-FI" förkortning av High Fidelity eller på svenska helt enkelt "god ljudåtergivning".

Hi-Fi avser både tal, sång och musik. Det är en njutning att få lyssna till musik i en förstklassig anläggning. Överallt talas det ett konstigt språk med ord som decibel, intermodulation, pickuppanpassning, bas- och diskanthögtalare, diskanthöjning, bashöjning etc.

En av de mest faschinerande utvecklingarna inom Hi-Fi är att man ger inspelat ljud dess naturliga tredje dimension -djupet.
En dubblerad upptagning sker med hjälp av två kanaler och sedan sänds ljudet så ut i rummet att vardera kanalen huvudsakligen når vart sitt öra.
Använda på rätt sätt ger sådana här metoder tredimensionell karaktär åt inspelad musik med en klarhet och realism som de gamla skivorna knappast hade.

Detta är säkert bara början på en utveckling med lavinartat förlopp.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/31 :  17:42:58  Show Profile Send gcs a Private Message
Vilket år var den tidskriften i från. Första gången jag läste om stereo var i Teknikens Värld hösten 1958. Jag har några nummer av dB och AES journalen från 1956 där man beskriver hur man gör en orgelinspelning med två mikrofoner.
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:09:13  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Det var ifrån 1956!

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/06/01 :  09:08:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Ja det var tidígt men det var då man i USA började släppa lite förinspelade band i stereo. Annars så började man att lansera stereoskivor på hösten 1958.
Go to Top of Page

mason
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/06/01 :  09:09:30  Show Profile Send mason a Private Message
Vilket nummer var det? Min morfar köpte Populär Mekanik på 50- och 60-talet, så det kan hända att jag kan hitta det numret hos min mormor.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/06/02 :  00:39:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Känslan måste ha varit häpnansväckande och intressant.

Bravo
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/06/04 :  11:21:27  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Jag återkommer vilket nummer det var.
PM är för övrigt från min Farfar.
En rolig läsning hur det var och vilken framtidsoptimism man hadde!

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/06/04 :  13:58:14  Show Profile Send Zombie a Private Message
http://history.acusd.edu/gen/recording/stereo.html
http://www.doramusic.com/Stereo.htm

Framtidsoptimismen tog slut med oljekrisen på 70-talet...fan, vi fick aldrig vårt personliga kärnkraftverk eller reaktivplan...måste nöja oss med kollektiva lösningar


Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/06/04 :  16:01:01  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Dr Moureau; Har fått ärva en gammal rörradio med 3D min far köpte den och importerade den själv 1956 en "Zauberjuwel" med fjärrkontroll i form av en gummiblåsa med "pipljud" med den kunde man sätta på och stänga av apparaten!!
"Klangen" på "UKW" är faktiskt fortfarande mychet bra, men 3D ljud ?? Njaaa....

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000