HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur tänker en högtalarkontruktör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2004/05/31 :  12:23:27  Show Profile Send Gabe a Private Message
I alla branscher söker man skapa standards av olika slag, allt för att förenkla tillvaron för oss som ska använda prylarna. Det här fungerar förstås inte överallt, t ex i högtalare.
Till min undran: Vad är det som får en högtalarkonstruktör att välja 4 eller 8 ohm? (Jag har själv både det ena och det andra (KEF REFERENCE 1:2 respektive Carlsson OA52). Tänker konstruktörern/ljudingenjören att "...nu jäklar ska vi göra en 4-ohmare ..."? Eller testar han/hon fram och tillbaka för att finna att den ena lösningen låter bättre?
Och vad betyder det för oss som ska välja kringutrustning? Jag är konfunderad!
Så finns det något ljudsnille i forumet som på ett enkelt och pedagogiskt sätt kan bringa klarhet i mysteriet med 4 eller 8 ohm väntar jag med stor spänning...
hälsar
Gabe

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/31 :  16:30:22  Show Profile Send Magnuz a Private Message
För det första kan man egentligen inte säga att en högtalare "är" på fyra eller åtta Ohm. Den siffran anger så kallad nominell impedans och är en sorts medelvärde (även om olika konstruktörer verkar räkna på ganska olika sätt). Grejen med impedans är nämligen att den varierar med frekvensen. Sedan väljer man inte en impedans, utan impedansen blir vad den blir p.g.a. de ingående elementen, filter- och lådkonstruktion o.s.v. Däremot försöker man nog ofta sträva efter att inte få alltför låg impedans, eftersom det ställer till problem för den drivande förstärkaren.
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2004/05/31 :  18:43:15  Show Profile Send Gabe a Private Message
Tackar för svaret! Det förklarar delvis varför mina Carlsson-högtalare är betydligt lättare att para ihop med förstärkare. De låter sig i princip drivas av vilken stärkare som helst (nästan...) och låter ändå bra (F n en Primare A20). Mina KEF högtalare däremot är betydligt kinkigare vid val av förstärkare. Faktum är att jag inte är riktigt "hemma" ännu . D v s jo, det är jag - en underbar fransk stärkare vid namn Lavardin passerade hemma hos mig och fick musiken att sjunga ordentligt. Men jag har inte rikigt kommit överens med priset ännu och min hustru kan inte tänka sig att skippa semestern för en förstärkare så det får väl anstå ett tag till!
Gabe
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000