HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varm transistorstärkare, Tips?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/31 :  00:41:59  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Går i tankar att skaffa mig en lite enklare förstärkare som ändå låter bra till ett humant pris. Ljudkaraktären bör vara varm och go för jag gillar inte kyla Letar ju inte efter nån diskoförstärkare utan ljudkvaliteten är för mig mycket viktig!

Önskvärt om det finns pre out samt tonkontroller (vill inte ha nån diskussion ang tonkontrollers vara eller icke vara nu bara =) ). Prisklass: 5000 - 10000 nytt eller begagnat.

Då jag inte alls vet var jag ska börja så ber jag om att få utnyttja den stora kunskap här finns, så kan man provlyssna sen. Alla ideer inom ramarna är välkomna.

MvH / Martin

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/31 :  02:58:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Audio Analouge Puccini SE m2 vore kanske något, drygt 10000 nytt, billigare begagnat.

Bravo
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/05/31 :  04:10:20  Show Profile Send Daffyd a Private Message
UholyRishna: Slå gärna en kik på Cambridge C - 500 och P - 500. För 3.596 kr. så borde det vara en oslagbar kombination. Har tonkontroller, och pre - out som finns på slutsteget. Har för mig att High Fidelity var eld och lågor över slutsteget när det begav sig. När jag hörde dom så lät dom väldigt luftigt och varmt, hörde dom på ett par Canton högtalare, kommer inte ihåg vilken modell. Tror att det var dom första med sidomonterad bas, kan dom heta DC - 8 kanske?

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2004/05/31 04:38:12
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/05/31 :  08:26:08  Show Profile Send Poe a Private Message
Varför inte en NAD? Prisvärt (med tonkontroller och pre-out) och med varm och go karaktär.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/31 :  12:55:38  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Okej , tack för tipsen än så länge.. Audio Analogue har jag funderat på. får la testa.. Min hembiostärkare är en Nad och nja.... nä ligger nog ett steg upp helst.
Fler tips?
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/05/31 :  13:03:32  Show Profile Send Wizard a Private Message
Vad sägs om en gammal KSA 50? Då kan du göra varma mackor medans du spelar skivor

Wizard
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2004/05/31 :  13:12:47  Show Profile Send Nagra a Private Message
Beg Accuphase intergrerad borde funka bra, dom har tonkontroller samt varma i karaktären.
Annars tycker jag audio analogue är ett bra val.

ACCUrate PHASE

Edited by - Nagra on 2004/05/31 13:14:17
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/31 :  13:12:59  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Hade en primare A30.1 innan jag bytte till rör, vid jämförelse med denna så var Nad ganska mycket råare. Dvs inte kul. Bravo: Har du hört Primare? och i så fall hur ligger Audio Analogue till i jämförelse?

Wizard: Krell Visst hade det varit kul att ha en krellförstärkare men det blir lite väl högt pris skulle jag tro. =)

More tips?

Edited by - UnholyRishna on 2004/05/31 13:24:18
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/31 :  13:14:02  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Accuphase.. hmm.. får man la kolla in det också

Edited by - UnholyRishna on 2004/05/31 13:23:55
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/05/31 :  13:46:32  Show Profile Send Snutten a Private Message
Absolut Roksan Caspian! Du kan få en fin beggad för under 10000.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/05/31 :  15:29:58  Show Profile Send Kaleid a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28563
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/31 :  16:55:26  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Känns som att både Accuphase och Marantz har de egenskaper jag söker. Om jag skulle välja Marantz så är ju helt klart pm17 mkII mest intressant. Vilken Accuphase-modell skulle man kunna välja?

Några andra förslag?

MvH / Martin
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/05/31 :  17:14:29  Show Profile Send svejk a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=17765

Har för mig att denna låter bra. Var dock ett tag sedan.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/31 :  17:24:26  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Svejk: Rätt så rejäl pjäs Hade nog tänkt mig lite nyare dock.. Fast visst, en gammal fin 70-talsreciever hade ju inte varit fel

Edited by - UnholyRishna on 2004/05/31 17:43:23
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/05/31 :  17:46:45  Show Profile Send Fyhr a Private Message
jag lägger (och la) mina pengar på Sugden, A21an är väldigt fin, men optima modellerna är också bra, sen finns där ett par lite äldre "avstickare" som är trevliga också. www.sugdenaudio.com

annars kanske audio analogue kan vara nåt, men det har ju redan sagts
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/05/31 :  18:54:03  Show Profile Send EAR a Private Message
QUAD skall du lägga ett eller varför inte båda öronen på.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:40:03  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Unholy, du glömmer väl inte att det finns billigare rörhäckar än dina SN (?). Om du inte blir av med dem kan jag ta med min Sterling SE söderut så jämför vi lite. Billig rörförstärkare som låter allt annat än billigt .

När det gäller transistor tycker jag Accuphase är ett hett tips som kommit upp. Även Roksan, eller en gammal go Rega skulle säkert gå bra.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:50:43  Show Profile Send big-olle a Private Message
Varmt ljud?
Musical fidelity brukar vara väldigt "varma" (enl. mig slöa), men det är ju upp till var och en. Densen är också lite varm. Även NAD kan väl uppfattas åt det hållet.
Men som jag vet är det väl bara NAD som håller på med tonkontoller.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:53:53  Show Profile Send aaight a Private Message
en begagnad unison research unico kanske? triodrör i ingångsteget och mosfet trissor i utgång. denna tycker jag låter fint. inga tonkontroller dock.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/05/31 :  22:41:01  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tack för de vidare tipsen. Grejen är bara att jag redan har ett rörförsteg som ljudmässigt låter mycket bra. (Jean Hiraga's Le Tube) Detta har en bra RIAA del men bara två linjeingångar. Pga min klöddiga kombination av Hembio och HIFI (vill inte blanda ihop dem alltför mycket, därav separata förstärkare) så vore det smidigast med en integrerad förstärkare som har lite möjligheter (tonkontroller kan förbikopplas när de inte behövs) Det jag vill ha är ett smidigt system som ändå tillåter mig att hålla en hyfsad ljudkvalitet. Med ett rent slutsteg blir allt mer komplicerat. Ett rent slutsteg hade dock varit det bästa ur vissa synpunkter, men bristen på möjligheter gör att det blir tråkigt. Och i vissa rum kan tonkontroller definitivt behövas IMHO.. Men man får testa antar jag
Är det ingen som testat Marantz PM17 mkII, eller något som skulle kunna konkurrera med den?

MvH / Martin
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/06/01 :  15:53:01  Show Profile Send Otto a Private Message
Accuphase.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=22509&item=3818595351&rd=1
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000