HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur länge håller en vinylskiva?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/05/30 :  20:47:55  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Jag planerar att införskaffa mitt livs första vinylspelare och undrar kort å gott hur många gånger man kan spela en vinylskiva innan ljudet försämras? Självklart ska det vara för en korrekt justerad PU av bra kavlitet...

Musiclover!

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/30 :  21:38:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Länge än din livstid sen beror det ju på vad du menar med försämring. Men skivorna är förmodligen njutbar också efter 50 år.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/05/30 :  21:41:48  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Hmm låter skumt. Har läst på flera ställen att det är viktigt att man justerar pickuppen korrekt för att inte slitaget ska bli för stort men det innebär väl inte att slitaget blir lika med noll?

Musiclover!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/30 :  23:41:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Väl skötta produkter håller länge, jag har vinyl som 25 år som fungerar utmärkt.
Det är ju trots allt sällan man spelar en skiva hela tiden, så den sammanlagda speltiden per skiva blir ju rätt beskedlig.

Bravo
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/05/30 :  23:51:46  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Jo men jag spelar ganska mycket (minst 20 timma/vecka)och nyinhandlade skivor rullar extra mycket så sammantaget så har flera av mina favoritplattor (på CD än så länge) spelats minst 100 gånger. Så vad jag undrar mest är väl om det hörs skilnad på en ny vinylplatta kontra en som spelats 100 gånger.

Musiclover!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/30 :  23:56:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag kan inte säga om 100 ggr. avspelning på kort tid ger någon försämring förutsatt att avspelningsutrustningen är juste, dock skulkle jag tro att skillnaden är marginell.
Jag har i alla fall spelat 30-50 ggr. på tämligen kort tid utan hörbar skillnad. Risken är väl snarast att man är oförsiktig och ev. repar eller stöter till skivan.

Bravo
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/05/31 :  00:03:13  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Låter bra! Är det en favoritplatta som man har nött ut efter ett tag så kan man ju alltid försöka hitta en till Jag är nog ganska noga av mig eftersom jag inte har lyckats förstöra en enda CD än så länge är väl bäst att tillägga.

Musiclover!
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/05/31 :  00:03:24  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Man ska inte spela samma skiva flera gånger i rad. Spåret deformeras när man spelar, men återhämtar sig och antar sin ursprungliga form efter några timmar. Spelar man upprepat hinner inte vinylen återhämta sig och slitaget blir hårdare. Låt plattorna vila mellan varven så håller dom väldigt länge.
En av mina äldsta plattor är en Mose Allison från 1959 som fortfarande låter mycket bra.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/31 :  00:18:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har minst ett 100tal stereoskivor som är pressade 1958 och fram till 1965. Helt okey trots att många är spelade med kristallpickup. 1959 kostade en LP-skiva i stereo 32:-.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/05/31 :  00:37:44  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Nålen deformerar altså spåret lite när den passerar? Jag trodde att den agerade mera som ett nästan oändligt fint slippapper och därigenom nötte ut spåret. Hur lång tid ska man vänta mellan gångerna, en timma, en dag eller en vecka?

Musiclover!
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/05/31 :  01:55:53  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Lt, det ska sägas att det här är en teori som har diskuterats mycket genom åren
(som så mycket annat i den här hobbyn...), och det är väl inte bevisat att den är riktig men den är tämligen accepterad.
Upphovsmannen till teorin och som skrev en bok i ämnet (The preservation and restoration of sound recordings /Jerry McWilliams) rekommenderar 24 timmar "vila" mellan spelningarna.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/31 :  01:58:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har spelat samma skiva flera ggr. per dygn och inte märkt någon skillnad.

Bravo
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/05/31 :  02:35:46  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Gcs:
"1959 kostade en LP-skiva i stereo 32:-"
Antar att det klagades på skivpriser då också...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/31 :  02:55:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Då kostade den i kronor lika mycket som i slutet av 70-t, och ja, man gnällde då med, framförallt när priserna steg till 35 spänn.

Bravo
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/05/31 :  08:02:04  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Lt Andersson; Det som framför allt slit (om något) är nålen i pickuppen. jag har Vinyl från -57 (EP/LP/Singlar) och "lack" från slutet av -30. Allt låter fortfarande helt fantastiskt.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/05/31 :  10:22:24  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Vad som är viktigt är att skivspelaren är rätt injusterad. Dvs alla vinklar på pickupen skall vara så rätt som möjligt, vilket inte är helt lätt. Köp en Ortofon testskiva och nålvåg och gradskiva (protractor). Sedan kan du behöva höja eller sänka tonarmsbasen, går ej detta kan det fungera med skims mellan pickup-tonarmsskal. Först skall pickupen väljas med omsorg så att den passar tonarmen. Högt nåltryck är inte lika med högt slitage, däremot tvärtom. För lågt sliter mer.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/05/31 :  10:33:30  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Efter att ha läst flera andra trådar om vinyl så har jag också förstått att just ett för litet nåltryck är riktigt illa. Förutom att det ökar slitaget så ökas väl risken för att PUn ska spåra dåligt?

Musiclover!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/05/31 :  11:42:09  Show Profile Send matså a Private Message
quote:
1959 kostade en LP-skiva i stereo 32:-.


hm mycket pengar om man skulle omvandla det i dagens tid.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/31 :  12:29:07  Show Profile Send Magnuz a Private Message
""1959 kostade en LP-skiva i stereo 32:-"
Antar att det klagades på skivpriser då också..."

Det borde det ha gjort. Skivorna var mycket dyrare än idag, omvandlat till dagens penningvärde.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/05/31 :  12:56:27  Show Profile Send Terminator a Private Message
332,50 och skulle skivan kosta idag enligt SCBs "Prislathund", med andra ord ganska dyrt!

/Hans
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/31 :  15:08:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Wolfgang skriver: "lack" från slutet av -30. Allt låter fortfarande helt fantastiskt."

Nåja jag har väl aldrig hört ett lack från den tiden som har låtit bra. Det var ju vanligt vid den tiden att man kunde gå in i en liten studio och spela in sin egen röst. I Stockholm fanns det vid den tiden ja ända in på slutet av 50-talet flera ställen som man kunde göra privata inspelningar. Ett fanns under konserthuset ett i gamla stan och på sommarsäsongen fanns det en studio på Tivoli. Montan tror jag han hette...frid över honom. Dom här lackskivorna hade en bas av antingen papper eller aluminium överdaraget med ett lackskickt sedan graverade man med kallnål. När man graverade en kommersiel skiva gjorde man det på en tjock vaxkaka som först värmdes upp i en speciell ugn. Man graverade sedan skivan med kall nål eftersom man ännu inte uppfunnit varmnålsgraveringen.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/05/31 :  15:20:35  Show Profile Send gcs a Private Message
En EP-skiva 1959 kostade 9:- och en singel 6:-. Hur mycket blir det i dagens penningvärde? En stereoskiva var dyrare än mono och när man gick in i studion kostade mer att spela in i stereo än mono. Det är förmodligen därför det inte finns så många svenska stereoinspelningar från slutet av 50-talet och första halvan av 60-talet. Skivbolagen vid den här tiden trodde faktiskt inte på att stereo skulle bli något som folk ville ha i sina hem. Bara en sådan sak som att man måste ha två högtalare.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:40:13  Show Profile Send Gus a Private Message
För att en skiva ska överleva med allt sitt välljud i behåll så är det som sagt viktigt med rätt inställd pickup.
Nålen på en pickup har ju ett ganska besvärligt arbete,den ska återge en på skivan ingraverad vågrörelse med ca.60 db.skillnad mellan starkaste/svagaste avsnitt,detta innebär att amplituden som störst är ca.0.1-mm.minsta dito är ca.0,0001-mm (0.1-um)
Detta gör att accelerationskraften kan komma upp till ca.500-g vilket i sin tur alstar värme,det blir så pass varmt att vinylen deformeras något lite vid själva nålspetsen.Deformationen återställer sig själv efter ett tag men det kan nog vara riktigt som påpekats tidigare att låta skivan vila lite mellan spelningarna.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:44:55  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Hur mycket värme som utvecklas borde också bero på vilken typ av slipning nålen har? För det är väl inte bara frekvensresponsen som blir bättre av alla mer eller mindre mystiska slipningar?

Musiclover!
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:53:33  Show Profile Send bebop a Private Message
Det fina med pickupnålarna, är att i takt med att dom slits, sjunker den allt längre ner i spåren. Det innebär att den yta som ger friktionen ökar med tiden, varvid tidigare ytor inte slits längre, däremot nya. Detta märks inte minst när man byter pickup då de flesta skivor låter betydligt tystare och bättre (lägre sus och mindre knaster).

Jag anser därför att man skall inte slarva med pickupbytena. Hellre en gång för mycket. Skaffa därför en pickup som Du har råd att byta.

Själv byter jag efter mellan 2-3 år vilket för mig innebär ca 1.500 - 2.000 timmar. Jag vet att en del hävdar att man kan spela det dubbla. Jag håller inte med. Utöver diamanten så vulcaniserar ofta upphängningen och man får då sämre stabilitet och dämpning av nålarmen.

Jag har handlar LP sedan 1965 och de som är inköpta efter kristallpickup-perioden låter alltjämt fantastiskt bra. Begränsningarna ligger i dåliga utgivningar. Se bara till att välj din utrustning med omsorg. Rega 2 och 3 samt Project är utmärkta instegsmodeller. Nottingham Horizon är också ett klipp.

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:58:41  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Upphängningen ja den borde ju fungera lika dant som ett bildäck dvs bli hårdare med tiden eftersom gummi som bearbetas vulcas dvs blir hårdare. Som vinylspelare hade jag tänkt en Pro-Ject RPM9 kan tyckas som lite dyrt att börja med men jag lyssnar riktigt mycket på mina skivor och dessutom vill jag att ljudet ska vara i klass med en normal CD-spelare

Musiclover!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000