HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 cylindrisk baslådebygge?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/05/30 :  18:20:49  Show Profile Send Haakan a Private Message
Peerless 269 SWR 51 147 NX ALP 4L XLS

hade tänkt bygga mig en sluten baslåda med ovanstående element i, problemet är då att jag vill ha en qtc på 0.707 och när jag då beräknar lådan så säger programet att optimal låda ska vara 5.5l?

men iaf vi antar att det skulle stämma så hade jag då tänkt mig att köpa/kapa en massa mdf skivor strl 40*40. för att sen då kapa ut ett hål (25.4cm) i varje skiva (utom då bottenskivorna) och laminera ihop dom så man då får en kvadratisk yta utifrån men en "cylinder" inuti upp till 120cm hög. sist men inte minst då placera elementet på den sista skivan då förstås.. den lådan borde bli helt resonans fri?

hade även tänkt mig att den skulle spela neråt så man får en liten kvadratisk "pelare" i vardagsrummet, men jag vet inte riktigt om det passar ett slutet system?

vore tacksam för lite info å diskussioner i frågan (jag vill bara att det ska bli så bra som möjligt)

mvh //håkan

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/05/30 :  21:02:20  Show Profile Send Haakan a Private Message
nehepp 41 view å ingen som ens har en kommentar ?=)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/30 :  21:33:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Problemet är att du väljer fel element till din låda...eller väljer du fel låda till det elementet!

SLS är ett bättre val för slutna lådor om vi tittar på Peerless sortiment.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/05/30 :  22:02:23  Show Profile Send Haakan a Private Message
ok men om man då kollar på alla fabrikat möjliga vilket element skulle man välja för ca 3000pix jag är ute efter att lyssna på musik inte hemmabio (även fast den ska funka till det också) och helst ska det vara en sluten låda eftersom detta blir den första lådan jag kommer tillverka själv.

vad tror du om en cylindrisk form på lådan? tänkte för man kan ju då välja vilken "tjocklek" man vill ha på lådan på ett enkelt sätt

vad ligger slsen på i pris?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/30 :  22:18:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

SLS ligger några hundringar under tusingen.

Varför inte satsa på att göra två stycken? Två stycken 10'or i varsin låda, placerade i var sitt hörn.


800 kr st och pengar över till bättre slutsteg och/eller filter.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2004/05/30 :  22:43:42  Show Profile Send Belker a Private Message
Skulle lätt hellre göra som Pär säger. Fler=bättre bas i rum. Hör och Lyd
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/30 :  22:48:02  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Varför inte en rund innerdel och sen montera en bas på varje sida !?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/05/31 :  01:52:56  Show Profile Send Haakan a Private Message
hade det lite som plan också att laminera skivor med då en "cylinder" i mitten sen då ett aktivt element då å en slav i andra änden? finns det några fördelar att ha det så tex en sls plus en likadan slavbas? förlorar man mycket "tighthet" i en slavbas kombination jämfört med en slutenlåda? jag vet ju att med slaven gräver den djupare men jag e som lite rädd att den ska "brumma" som min nuvarande låda gör :(

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:55:06  Show Profile Send Haakan a Private Message
kom igen nurå grabbar :) ingen som har nåra synpunkter lr vettiga ideer för en newbie som jag? snickra lådan lär ju gå som på räls eftersom jag jobbar som finsnickare..jag behöver ju bara lite hjälp med det tekniska ;)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/06/01 :  20:51:11  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jag vet att AVR7000 gjorde en "XLS med slav" -kopia bestående av SLS, och har för mig att han tyckte det lät riktigt bra, ska leta upp om jag hittar nån länk till det, det verkar hur som helst som ett riktigt prisvärt alternativ, för man ska tydligen får ruskigt bra prestanda för pengarna.

Ang. lådan, så gör som du vill i princip, där sätter bara fantasin gränserna :)

/daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/01 :  23:29:32  Show Profile Send Haakan a Private Message
så ja :) va ju dock inne å lyssnade på både xlsarna å slsarna idag...å just nu finns det inte så mycket mer än xls i min skalle :)
måste bara pallra mig å köpa en massa mdf, inte så lätt att hinna då man jobbar 12h per dag tyvärr :(

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/06/02 :  15:38:04  Show Profile Send Peter S a Private Message
Beträffande cylinderformen kann jag säga att jag här i dagarna har 2 cylindriska subbar från Bo Hansson hemma till låns. Och dom spelar VÄLDIG bra. Dom resonnanser som finns (lådan är helt odampat!) ligger långt uppe i melanregistret och tas lätt bort med enkel 12dB filtrering.

Lycka till
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/06/02 :  18:10:45  Show Profile Send Haakan a Private Message
:) bra !!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

elohim
Member

74 Posts

Posted - 2004/06/03 :  13:23:10  Show Profile Send elohim a Private Message
Jag håller på med en cylindrisk subwoofer, kolla diskussionen på http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29019&whichpage=2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000