HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativhögtalare i översta skiktet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/05/29 :  19:49:23  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Hej alla!

Jag skulle vilja ha lite tips på vilka riktigt fina och bra stativhögtalare det finns. Alltså i "referensklass" Dom jag själv kommer på just är Totem Mani-2 Signature (48.500:-) - någon som lyssnat på den förresten? - och Revel Ultima Gem (95.000:-) som jag blev oerhört imponerad av då jag hörde den för något år sedan.

Kan ni fylla på med fler referenshögtalare på stativ!

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/05/29 :  19:58:05  Show Profile Send Pjotre a Private Message
En stativare jag själv levt med i många år är QRS Saturnus, en verklig referensklass stativare. Sen har jag hört en annan stativare i USA men jag kan inte komma på vad den hette.... Tror den låg kring 10.000 USD. Den var i alla fall lika bra som Saturnusen....

Edited by - Pjotre on 2004/05/29 19:58:24
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/05/29 :  20:03:43  Show Profile Send Trivistor a Private Message
OK, hur mycket blir man plockad på om man vill ha en QRS Saturnus?

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/05/29 :  20:33:56  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Ca 45000Kr utan stativ.

Enligt min åsikt är det mycket prisvärt...

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/05/29 :  22:11:36  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Vilken läckerbit! Den där måste jag lära mig mer om

Man borde väl förresten räkna JM lab Utopia Be Micro á 48 tkr till referenserna också även om den kanske tappar några Hz i lågbas jämfört med dom allra bästa i klassen...

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2004/05/29 :  22:15:25  Show Profile Send JAWEN a Private Message
JM Lab mini Utopia låter väldigt bra som stativare, den mest prisvärda jag har hört än så länge.

Jawen
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/05/29 :  22:18:30  Show Profile Send marbrink a Private Message
Fyller på med några till:

Dynaudio Special 25
Dynaudio Confidence C1
Sonus Faber Guarneri
B&W 805 Nautilus Signature
Wilson Cub

Edited by - marbrink on 2004/05/29 22:19:40
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/05/29 :  22:24:39  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Bäst i klassen på lågbas kanske inte är bäst i klassen på annat. Många avvägningar när det gäller stativare.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/05/29 :  22:34:38  Show Profile Send krelle a Private Message
Jag har själv mani 2 signature, och man blir förvånad över hur stort dom låter trots sin ringa storlek. Det man skall komma ihåg är att de är lite trögdrivna så ett kraftigt slutsteg är att rekommendera.......mvh Krelle
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/05/29 :  22:57:51  Show Profile Send Trivistor a Private Message
krelle:

Mani-2 spelar väl dessutom rätt bra bas för att vara en stativare? vad skiljer egentligen signaturemodellen från grundmodellen?

Hatoil:

Håller med helt. Det är det samlade intrycket som gäller. Men om det är någon punkt som just stativare brukar komma till korta på (jämfört med golvmodeller) så brukar det ju vara dom lägsta oktaverna. Så det är särskilt trevligt om man kan få lite lågbas också från en stativare tycker jag En referens bör briljera också på denna punkt...

Marbrink:

Jag har själv Dynaudio Special 25. Och dom bör väl som du skriver också räknas till "överklassen". Men det jag egentligen funderade på när jag startade tråden var de absolut dyraste modellerna av typen Revel Ultima Gem. Tror Special 25:an skulle komma till korta vid en jämförelse. Har du lyssnat på Dynaudio Confidence C1? Den ska alltså vara bättre än 25:an? - iallafall antyder väl prislappen det...





"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/05/29 :  23:17:58  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Trivistor, det beror ju på varför man väljer stativare, jag vill slippa lågbasen för att mitt rum inte gillar den.

Saturnus är i min mening golvare på ben.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/05/30 :  00:03:41  Show Profile Send marbrink a Private Message
Trivistor: nä jag har inte lyssnat på dom tyvärr...Vet inte riktigt vad C1 kostar men tror det är 50-60000 kr...så prislappen antyder att den ska vara bättre än Special 25. Special 25 är ju en jubileumsmodell och då brukar man vilja bygga mycket högtalare för pengarna så jag tror nog Special 25 ska räknas till toppskiktet. I såna här prisklasser tror jag iaf att det handlar mest om tycke och smak och inte om att något kostar fler tusenlappar och bör vara bättre...
Är du missnöjd med Special 25 eller?
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/05/30 :  00:03:42  Show Profile Send krelle a Private Message
skillnaden på sign. modellen och den vanliga är vad jag har hört bättre delningsfilter och kablar i lådan. Skillnaden är stor ljudmässigt iallafall tycker jag, mer än de 5000 de skiljer emellan dom. Hade "orginal" modellen i ngn månad i väntan på signaturerna och skillnaden var stor när jag fick hem sign. mvh Krelle
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/05/30 :  00:08:40  Show Profile Send krelle a Private Message
Glömde nämna basen, som jag tycker är kanon. Tajt och djup. Blir förvånad själv ibland hur djupt de går......som vanligt tycke å smak som spelar stor roll i dessa prisklasser.....mvh Krelle
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/05/30 :  00:19:10  Show Profile Send Bubben a Private Message
Gryphon Cantana...

Har inte hört den ännu, men letar tillfällen...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/05/30 :  00:20:04  Show Profile Send marbrink a Private Message
C1 kostar inte så mycket som jag sa. I danmark kostar de 36800 dkr vilket motsvarar ca 45000 svenska kr. Så mellan 45000-50000 kr kostar de nog här i Sverige.
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/05/30 :  00:27:47  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Marbrink:

Jag är absolut inte missnöjd med Special 25. Tvärtom! Jag är mycket imponerad av dom på många sätt. Framförallt låter dom väldigt "snabba" och diskanten är oerhört fin. Djupt spelar dom också (ner till 35 Hz). Men även om man är nöjd så vill man alltid hitta något ännu bättre - eller iallafall något nytt... Du vet väl hur det är?

krelle:

Det finns ett test på Mani-2 på Sterephiles hemsida som jag ska ladda ner och läsa. Tyvärr är det inte signature modellen. Totem är ett högtalarmärke som har imponerat mycket på mig

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2004/05/30 :  00:29:38  Show Profile Send plind a Private Message
Jag skulle ta med de här Norrmännen i diskussionen:http://www.mamut.com/dynabel/subdet16.htm.
Både Dynabel exact och superexact verkar mycket prisvärda och kan oxå köpas som kit för de som inte har tummen mitt i näven. Seas excel-bas och scanspeakdiskant, toppkomponenter i filtren och 8-tums slavbas(superexact). Skulle tro att dom spelar skjortan av Dynaudio,BW,JM-lab, mm
Om länken inte funkar kolla på www.dynabel.no

Edited by - plind on 2004/05/30 00:30:39
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2004/05/30 :  00:37:27  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Har haft Revel Ultima Gem som nämnts och som jag varmt rekommenderar men ett par andra intressanta tips kan du också få och båda heter Wilson:

Wilson Benesch Discovery (den har jag nu) http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=262 Svårt att avgöra om de är bättre än Gem då de inte hade samma förutsättningar.

Wilson Watt, har dock bara hört den tillsammans med Puppy men jag tror den klarar sig extremt bra på egen hand också. Wilson säljer den fortfarande separat för de som vill ha nåt extra tror jag.

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/05/30 :  00:41:14  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jo, jag vet hur det är, men det är direkt inga skithögtalare du har och om du dessutom är nöjd förstår jag inte varför du vill byta!? =)
Tror faktiskt inte det går att få så mycket bättre stativare...
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/05/30 :  01:00:07  Show Profile Send Trivistor a Private Message
plind och Mikael2:

Ska kolla in era förslag! Mikael; hur kom det sig att du avyttrade dina Revel? Behövde du större högtalare?

Marbrink:

Näe, jag vet - Special25:orna är jättebra. Det är jag som är knäpp Blev kallad Hifi-bulimiker på jobbet då jag satt på lunchen och dreglade över en HiFi-News... Men på sikt behöver jag ha en Naim NAC552 och Naim NAP500. Och då duger nog inte 25:orna... Och med ett lyssningsrum på 25 kvm blir det inget bra med golvhögtalare har jag märkt

"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/05/30 :  01:20:11  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tror absolut Special 25 duger till värsting Naimarna!
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2004/05/31 :  20:36:18  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Acapella LaMusica hör väl också till det bättre skiktet bland stativare.....

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Hifimannen
Member

57 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:02:00  Show Profile Send Hifimannen a Private Message
jeg har et par Wilson Cub til salgs om noen er interessert. de spiller meget bra. de har jo blitt kåret som en av verdens mest dynamiske og detaljerte monitorer. en annen interessant stativhøyttaler er Burmester.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/05/31 :  21:57:34  Show Profile Send David A a Private Message
Jag sitter med ett par GEM, och är helnöjd. Letar man efter just stativhögtalare så är det nog svårt att hitta något direkt bättre och mer högupplöst. Wilson Watt låter som sagt mycket bra med Puppy, så det skulle nog kunna vara ett alternativ. Hade tidigare ett par Dynaudio 1.3se, och det är ett helt annorlunda typ av ljud. Har även 25:an den typen av sound så kan nog GEM upplevas som slanka i direkt jämförelse. Dynaudio ställde inte alls lika stora krav på kringutrustningen, då den snarare kunde upplevas som snäll i karaktären. Det blir alltså lite smakfråga om man är ute efter det kompromisslösa och osminkade ljudet som GEM presterar. Kan ju nämna att min Tact2.2x tämligen enkelt förbättrade ljudet hos 1.3se. Detta har hitills inte inträffat med GEM. Dom verkar helt enkelt vara för bra för att kunna förbättras med kompensation.
Go to Top of Page

Trivistor
Member

67 Posts

Posted - 2004/05/31 :  22:01:18  Show Profile Send Trivistor a Private Message
Jag kollade in Wilson Cub på företagets hemsida. Såvitt jag kan se har den samma inverterade titandiskant som gamla Utopiorna. Lite förvånande tycker jag att frekvensomfånget är; 45 Hz - 22 kHz. Med tanke på 2 st 6.5 tums baselement och en titandiskant borde dom kunna sträcka ut lite mer både uppåt och nedåt. Men man ska jag inte ha förutfattade meningar... jag har inte lyssnat på dom


"Jag är en djefla man som kan göra många konster" August Strindberg
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000