HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Säljes
 Multimeter modell äldre med riktig AC mätning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/05/28 :  22:29:03  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
Jag har uppgraderat till en riktig multimeter så jag har en st AC/DC multimeter modell äldre, typ bordsmodell att sälja.

Den är inte vacker, helt mekanisk (område väljs med knappar på fronten) men med 3 1/2 siffrors LED display.
Mäter AC/DC spänning (200,2,20,200,2000! V) , ström (upp till 2A) och resistans.

Mäter hyffsat rätt (1%) inom 20-20 kHz (ej RMS) .
Jag roade mig med att jämföra med en HP multimeter (6 1/1 siffrors) på både AC/DC området, bifogar min mätning.

Kruxet är att den kräver extern matning Jag tjuvkopplar med en 6 V AC/DC adapter på batterhållaren med krokodiler.

Den skall tydligen kunna använda laddningsbara batterier, men jag har aldrig vågat stoppa i dem. Inga större problem att sätta dit en DC kontakt om köra in sladden från AC/DC adaptern där (men jag har inte orkat)

Man kan givetvis köra på batterier (4 st storlek C) , strömförbrukningen är ca 200 mA. (pg a LED displayen)

Tilläggas bör att jag har haft stor nytta av den. Men nu har jag en APPA 305 som är helt ok! Bifogar AC/DC adaptern också.

Pris : 100 spänn ex frakt.

I m only in it for the DIY
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000