rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 22:29:03
|
Jag har uppgraderat till en riktig multimeter så jag har en st AC/DC multimeter modell äldre, typ bordsmodell att sälja.
Den är inte vacker, helt mekanisk (område väljs med knappar på fronten) men med 3 1/2 siffrors LED display. Mäter AC/DC spänning (200,2,20,200,2000! V) , ström (upp till 2A) och resistans.
Mäter hyffsat rätt (1%) inom 20-20 kHz (ej RMS) . Jag roade mig med att jämföra med en HP multimeter (6 1/1 siffrors) på både AC/DC området, bifogar min mätning.
Kruxet är att den kräver extern matning Jag tjuvkopplar med en 6 V AC/DC adapter på batterhållaren med krokodiler.
Den skall tydligen kunna använda laddningsbara batterier, men jag har aldrig vågat stoppa i dem. Inga större problem att sätta dit en DC kontakt om köra in sladden från AC/DC adaptern där (men jag har inte orkat)
Man kan givetvis köra på batterier (4 st storlek C) , strömförbrukningen är ca 200 mA. (pg a LED displayen)
Tilläggas bör att jag har haft stor nytta av den. Men nu har jag en APPA 305 som är helt ok! Bifogar AC/DC adaptern också.
Pris : 100 spänn ex frakt. |
I m only in it for the DIY |
|