| Author |
Topic  |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 19:24:46
|
Nämn outstanding element som skall köras från ca 40hz till 1000hz, med sjyssta kurvan osv..

DVS, det bästa alternativet du kan komma på!
Vilket element har det sjysstaste kurvan 40 - 1000hz
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
Edited by - Niklas Nord on 2002/10/09 13:25:42 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 23:01:41
|
Otroligt svårt att svara på.
Krav på effektålighet?
Lådtillämpning?
Drivningskrav?
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
I have this theory, that if we're told we're bad Then that's the only idea we'll ever have But maybe if we are surrounded in beauty Someday we will become what we see... - Jewel
|
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 23:20:13
|
endera dipoler, eller sluten eller portad låda  skall alltså spela upp till 1000hz skall vara "snabba" element effektåligheten skall vara medelhög vad menas med drivningskrav? medel kanske?
ska sitta i linesource konfiguration med många sådanna hära element, kanske 6 - 10st per sida..
svårt att svara på, ellerhur..
kanske den dära scan speak 5,25" ?
jag vaet faktiskt inte..
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 23:30:35
|
Har inga ess i rockärmen vad jag vet om.
"Problem" med Dc resistans och impedans med så många element.
Tanken är, enligt mig, att köpa hem billiga (/are) element och testa principen.
Bilstereovärlden har ju element som är tänkta för "open air" montage...dessa kan kanske (?) funka som dipolselement.
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
I have this theory, that if we're told we're bad Then that's the only idea we'll ever have But maybe if we are surrounded in beauty Someday we will become what we see... - Jewel
|
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/23 : 23:39:24
|
KEF har nått ovalt element..
DC och imoedans säger du, beror inte det på hur man serie/paralellkopplar?
Det finns juh en del linesource på marknaden redan, de har betydligt FLER element än jag tänkt mig.
testa och lär ska jag göra.
 |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 00:12:46
|
Ehhh! (Intelligent början på P.P's femhundraförsta inlägg!! ) Om du ska ha elementen i en öppen baffel eller i en portad låda kan vara väldigt väsentligt för hur de bör vara utformade. Förenklat så vill man ha ett högre Qt värde i en öppen låda (kanske 0.6-1) än en sluten låda (kanske (0.3-0.6) som i sin tur bör ha högre än en portad låda (0.2-0.45).
Impedansen är inget stort problem om du väljer 9 st för då kan du få samma impedans som bara ett element men med 9.5dB högre verkningsgrad om du gör tre grupper om tre och tre som du parallellkopplar och sedan seriekopplar dessa grupper.
|
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 12:08:19
|
just det, paralell och seriekoppla grupper, det är vad man får göra.. så långt är jag med också.
 |
|
|
Simba
Member

308 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 12:54:32
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
just det, paralell och seriekoppla grupper, det är vad man får göra.. så långt är jag med också.
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Du kan jo ta en titt på pr240zo fra Audax!! I 45 liter refleks spiller dette som du ønsker det!! Ganske rimelig er det også!! |
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 18:23:12
|
visst..
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 19:11:33
|
Hej NN!
1st Eton: -8" kanske??( har bara testat 11", 5", 4", men de var Suvve!! A älskar 11"( Mkt fuul PP dock( på 8" menas, ed ;))). |
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/09/24 : 19:15:49
|
ful fasplugg juh! vad ska den vara bra för igentligen? verkar vara ett sjysst element, fast rätt dyrt..
men ändå nått att fundera på..
Edited by - Niklas Nord on 2002/10/03 14:32:48 |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 17:34:31
|
Har för mig att NAIM oxå kör med en sån där brutal fasplugg, ser i mitt tycke bättre ut än de där glödlampsformade ekpluggen som sitter på vissa Lowther, fast de har nog lite olika funktioner!!
 Knugen |
sound pollution |
 |
|
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 18:09:15
|
Här är en Linkwitz-artikel, som kanske kan vara intressant, där han testar olika element till sina dipoler:http://www.linkwitzlab.com./mid_dist.htm
Det verkar bli svårt att finna bättre element än Seas 8:a och den nya 10:an i Excelserien, iaf till dipoler.
Själv tänker jag försöka mig på ett litet lådhögtalarbygge med detta element:http://www.seas.no/seas_line/woofers/h0956.pdf Det har en mycket flott kurva tycker jag. Lite låg känslighet kanske, men det blir ju gärna så med element som har låg Fs. Kostar inte så mycket heller. Jag tänkte satsa på 2 styck/högtalare. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 21:04:31
|
Hej AndersP!
När dammet skingrat sig kommer det hårda h-membranklanen´s tappra kämpar att stå som totalt överlägsna obestridliga segrare vid, Slaget om H-elementen!!
Mvh A*.
- Forever T&P, T&P Forever!! - |
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/10/10 : 09:36:19
|
NN** jag har ändrat mig, ska använda 25" magnat istället för seas, jag har räknat p det, och 25" är nog snabbare än seas -elementen!
**knäppo-fläppo |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
| |
Topic  |
|