HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vincecnt 991 plus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/24 :  17:36:41  Show Profile Send Rebo a Private Message
280W styck låter lite. Med tanke på att klass A har 25% verkningsgrad och vincent stegen sägs ge 100 W i 8 ohm klass A. Det borde innebära en förbrukning på ca 400W styck, även om du inte har någon utsignal. Men 280W stämmer nog iaf det är vad vincent säger.

Då jag kör mitt steg i klass A, som då ger 2x100 W i 8ohm, så drar det iaf ca 800 W.

Hade jag bott i villa hade jag inte brytt mig heller Lech. Du måste ju iaf betala för värmen under vintern, så det är ju bara låta dom stå på


Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/09/24 :  18:00:06  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Det låte klart lite och inte särskilt klass A

Aleph 1.2 som lämnar 200w 8ohm klass A drar 500w(eller om det var 600w) konstant(per monoblock). Alltså nästan dubbelt så mycket.

s.m.f forever
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/09/24 :  18:03:19  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Fast det är klart. Vincent var ingan 200wattare. Var väl "bara" 100w? Då liknar siffrorna mer varandra. Ignorera tidigare inlägg.

s.m.f forever
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/09/24 :  18:08:20  Show Profile Send Bosco a Private Message
Hmm... gamla Pioneer M-73 drog 1 kWatt i Klass A-läget då den gav 25 Watt.

Hade aldrig elementen på i vardagsrummet

Edited by - Bosco on 2002/09/24 18:11:16
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2002/09/24 :  18:30:14  Show Profile Send ryst a Private Message
damn, fan el är ju dyrt när man räknar på det
58öre/kWh *muttrar över skatten*

Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/09/24 :  22:36:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Oj oj vad gamla vederhäfter hänger i.

Verkningsgrader i den mån ni dryftar är redan HISTORIA!!

Förbränningsmotorn min brutus har utvecklats från inget till det nog bästa effektivitets resultat ingen trodde var möjligt.
Dieseln är på god väg!!

25% verkningsrgrad för klass A, av vad då,låter som pommporippossa och
Astrid Lindgren. Skärpning anbefalles.

Väl ljuds bästa..
lech

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/24 :  22:49:46  Show Profile Send n00b a Private Message
jahopp då slapp jag kolla upp det själv =)))

har inte en aning om det är mycket eller lite, men men=)))


alltså jag skulle få ett mail av den tyska firman idag men dom har nog glömt bort mig =((((((

//jonas

......
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/24 :  23:07:08  Show Profile Send Rebo a Private Message
Lech förklara för mig hur man kan nå högre verkningsrgrad än 25% med en sinus signal och ändå jobba i äkta klass A?

Klass A begreppet har missbrukats en hel del inom hifi värden. Enligt defenitionen så låter man i klass A hela tiden den maximala strömmen som förstärkaren kan leverera flyta genom utgångstransistorerna. Om man räknar på det så framgår det att man då når 25% verkningsgrad med sinus vågor och 50% med en fyrkantsvåg. Men musik är inte fyrkantsvåger! Den effekt som inte förbrukas i lasten, blir värme i utgångstransistorerna. Har man andra verkningsgrader än ovan så är det inte äkta klass A längre utan då "fuskar" man och låter strömmen genom utgångstransistorerna variera.

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/09/24 :  23:08:05  Show Profile Send n00b a Private Message
Alltså jag klagade på att jag inte fått mail av den tyska firman så jag mailade dom precis ....


det tog 2min så hade jag fått svar av han jag snackade med på telefon igår =)))))

Han sa att dom inte glömt bort mig utan att han skulle höra av sig i morgon ... snacka om service kl23.10 !!!!

//jonas

......
Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/09/24 :  23:14:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Inget anntat att vänta
Dom bryr sig om DIG

Bästa
Lech

Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/09/24 :  23:16:43  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Lech förklara för mig hur man kan nå högre verkningsrgrad än 25% med en sinus signal och ändå jobba i äkta klass A?

Klass A begreppet har missbrukats en hel del inom hifi värden. Enligt defenitionen så låter man i klass A hela tiden den maximala strömmen som förstärkaren kan leverera flyta genom utgångstransistorerna. Om man räknar på det så framgår det att man då når 25% verkningsgrad med sinus vågor och 50% med en fyrkantsvåg. Men musik är inte fyrkantsvåger! Den effekt som inte förbrukas i lasten, blir värme i utgångstransistorerna. Har man andra verkningsgrader än ovan så är det inte äkta klass A längre utan då "fuskar" man och låter strömmen genom utgångstransistorerna variera.





Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/24 :  23:30:49  Show Profile Send Rebo a Private Message
Det finns iof konstruktioner där man låter strömmen vara konstant men man låter spänningen över utgångsteget variera. Jag misstänker att det är nått sånt krell gör i deras FPB serie. Men då fuskar man också i min mening

Go to Top of Page

n/a
deleted

185 Posts

Posted - 2002/09/24 :  23:31:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Sinus ,fyrkant ,trekant ,ripple eller vad som helst som används som
referenssignals-geometri ger självklart olika belastningar på statiska
förstärkare och mätutrustningar.

Nu tack och lov är varken vi människor eller instrument ,ljud oljud eller annat "bröt" sådant.

Att digitaliserea musikaliska(analoga)förlopp till digitala (Ettor & Nollor)för att sedan förklara verkningsgrader hos enkla elektroniskt
sammansatta apparater låter sig inte göras utan "mera Krut".

Tror dock att timmen är sen nog

Bästa Lech

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/24 :  23:52:03  Show Profile Send Rebo a Private Message
Menar du att ljud inte kan beskrivas med sinusvågor? I så fall håller jag inte med dig

Ev digitalisering tidigare i kedjan har väll inget med verkningsgrader hoss ett klass A steg att göra. Jag sa ju 25% för sinus våg. Jag nämnade 50% fyrkantsvåg bara som ett exempel, utan att syfta på nått digitalt.

Klart, det går att få 100% verkningsgrad ur ett klass A steg om du låter det köra ut all ström och spänning som dc ström/spänning till högtalaren. Men då då låter det inget och högtalaren mår inte så bra. 25% verkningsgrad är närmare verkligheten då det gäller musik.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000