HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inställning/justering av vinylspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/25 :  20:25:31  Show Profile Send dumbo a Private Message
Efter att ha sökt (eller försökt snarare) efter info om detta har jag bara fått felmeddelanden från sökmotorn. Timeout eller andra konstiga fel, om det händer något alls.
Jag undrar därför om någon vänlig skäl skulle kunna förklara begrepp och hur man går till väga när man justerar in en skivspelare.
Hur ställer man in pickup? Behöver man särskilda verktyg?
Hur justerar man nåltryck och hur vet man hur stort nåltryck man har?

I bilden ovan gissar jag att 1 justerar nåltrycket? Men vad gör isf 3? Den går att flytta på?
2 borde vara antiskatingen? Hur vet man hur den ska/bör så?
Jag har hört begreppet "traction force". Vad innebär det. Hur ställer man in det?

Vore väldigt glad om någon kan förklara lite eller posta en länk där detta förklaras på ett bra och pedagogiskt sätt för någon som knappt petat på en vinylspelare sedan barnsben.

Tack på förhand!

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/05/25 :  20:37:10  Show Profile Send Hepcat a Private Message
trean gör du så att du balanserar ut med när 1an står på noll så att armen är i jämvikt med nålen i skivans höjd (armen vågrät. sedan justerar du nåltrycket med 1an och antiskatingen med 2an.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/05/25 :  22:53:56  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Och tumregeln brukar väl vara att värdet på antiskatingen skall vara samma som nåltrycket.

Som Hepcat säger, 3:an är en motvikt som skall få armen att 'sväva fritt' när nåltrycket är noll. Vilket nåltryck man sedan ställer in beror på vad som rekommenderas till din pickup. Finlirarna lyssnar sig sedan fram. Och använder nålvåg istället för att lita på skalan på reglage 1. (Väldigt pedagogisk bild för övrigt.)

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/25 :  23:12:17  Show Profile Send dumbo a Private Message
Är skalan på 1 nåltrycket i gram då? Någon som har en aning om vad nåltrycket för vara på en DN 249E? :-) Jag har sökt men inget hittat (än).
Kollar man på Ortofons andra pickuper så ligger de flesta mellan 1.5 och 2g. Kan det vara vettigt att lägga sig där emellan?

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/05/25 :  23:26:39  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det går bra att höfta, prova med tex 1,5 och om nålen hoppar ur spåret lätt så är det för lite. Men ser pickupen tyngd ut (nålen knäar), lätta på trycket. Det går bra att höra sig fram. Låter det bra (och nålen inte tappar spåret) så är nåltrycket rätt, enkelt uttryckt.

Jepp, skalan är i gram.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se

Edited by - Hatoil on 2004/05/25 23:27:07
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000