HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Kontrollera stereobilden med specifika låtar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/05/25 :  13:32:37  Show Profile Send Roq a Private Message
Ibland gapar jag över hur bra stereobild jag har hemma. Samtidigt blir jag nyfiken på att höra om er ljudbild med samma låt spelad i era anläggningar.
Jag tycker forumet erbjuder fina möjligheter att jämföra intrycken.
SKulle det visa sig att många hör samma sak men jag inte hör detta blir det till att uppgradera eller jobba på rum/placering..

Ljudens placering skulle kunna beskrivas med:
0=Mitt emellan högtalarna,
+2= mitt emellan mitten och högtalaren
+4=vid/på högtalaren
+1 och +3 mellan dessa positioner.
+5=motsvarande +3 fast utanför högtalaren
+6=ännu längre ut och +7= rakt ut från öronen
+8=snett bakifrån

För att ta ett väl definierat exempel - Spår 12 på nya Zelmani har en väl definierad ljudbild hos mig:
Gitarr: +3 vänster, ganska långt bak djupmässigt
Sång: 0, mitt i djupmässigt
Piano: +4 höger, bakom högtalaren

På Yellos nya, sista spåret hörs vid 9 sek. ett ljud som drar sig ut åt höger +8.

Nån som hör det samma? Andra exempel? Exempel dr ljudbilden varit mer diffus där ni ändrat något och sedan fått en klarare placering??

Ojoj, gissa om jag har lugnt på jobbet idag...när man har tid med sånt här...

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/05/26 :  02:27:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Enda sättet att veta om bilden är rätt är väl om man har en specifierad testskiva. Endast den kan väl exakt ange varifrån ljuden skall komma. Om flera skulle höra olika på ett vanligt spår ger ju inte mycket till vägledning.

Bravo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/05/26 :  09:25:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Roq

Kul ide, tyvärr har jag inte någon av de skivor du nämner. Hmm, kan vi hitta något annat?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/05/26 :  10:13:32  Show Profile Send Roq a Private Message
Bravo: Om fler hör olika (skilda) saker så är det ju inte mycket till hjälp nej...
Mest hjälp får jag ju om jag hör en sak och 10 andra hör något annat (inbördes samma sak) - då får jag fundera på varför det låter som det gör hos mig.

En testskiva skulle ju kunna funka bra men det blir inte lika roligt att diskutera! Ett visst mått av subjektivitet gör ju saken lite roligare...

MickeY: Jag ska nog kunna vaska fram några andra låtar...

Det hela blir ju intressant när man sitter hemma och tycker att ljudbilden är lite diffus, där sång, ljud och instrument inte har några riktigt fasta platser. Att då höra om det är några som sitter inne med en stereomässigt helt klockrent definierad ljudbild med exakta positioner gör ju att man kan fundera på varför det låter som det gör.

edit: tillägg

Edited by - Roq on 2004/05/26 10:24:45
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/05/27 :  00:24:20  Show Profile Send edison a Private Message
Kanske någon/några av HighFidelity´s reference-Cds kan vara nåt?
Finns ju lite av varje där, och säkert en hel del musik med väldefinierad stereobild...
Nu har väl inte alla dessa i stora mängder, men ett tips är det hur som helst som skulle kunna tas till hjälp för att diskutera/meddela vad man hör.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000