HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Greatful Dead - Vad köpa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/05/24 :  13:11:10  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Funderade på att kolla upp det här bandet. Vad jag fått erfara så är detta band inte alls så känt här hemma i svedala men på andra sidan pölen är de närmast kult. Vilken skiva rekommenderar ni? eller ska man bara köpa en "best of" till att börja med?

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/05/27 :  12:37:10  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Kom igen!, någon måste väl känna till dessa... eller är det verkligen så ironiskt att ingen känner till "The Deads" här hemma. Lite tråkigt om bara jag gör inlägg i den här tråden... Har ni någon som helst erfarenhet av bandet, skriv det. Eller har ni bara en skiva av detta band som ni dessutom tycker är bra, skriv det...
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/05/27 :  13:06:20  Show Profile Send Soulman a Private Message
Nu är jag ute på djupt vatten känner jag men jag har för mig att Greatful Dead var mer av en "Live-företelse" än skiv-dylika. Vill minnas att jag har hört att de aldrig sålda några enorma mängder skivor. Och att "gunget" som de fick fram live inte riktigt var samma på skiva... Om nu mitt minne stämmer kanske du borde satsa på en live-platta??

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2004/05/27 :  13:40:24  Show Profile Send JesseX a Private Message
Bandet hade under sin storhetstid två separata faser som skiljer sig ganska mycket åt. De första åren var de ett gitarrsprakande band med tydlig San Francisco-prägel. Efter 1970 blev de mer kommersiella och började spela "country-pop". Framåt mitten av 1970-talet kom ytterligare faser men de två första är det som är klassiskt och riktigt bra. Det senare är mer för inbitna fans.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2004/05/27 :  22:41:55  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Jag köpte en samling efter att ha sett BBC:s stora populärmusikdokumentär i vilken de medverkade och spelade schysst San Francisco-rock (bl.a. en version av Griegs Bergakungens sal, om jag inte minns fel). Skivan jag beställde innehöll dock countrypop och var kanske inte så intressant om än helt OK.
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2004/05/28 :  09:14:23  Show Profile Send sisko a Private Message
Jag är absolut inget deadhead men jag kommer ihåg att jag hörde skivan American Beauty på en fest en gång och blev storligen imponerad. Jag kollade upp den på bbc music och de hade gett den högsta betyg. Skivan är från den folkinspirerade tiden då Jerry Garcia hade förälskade sig i steel guitar. Kolla in länken ==> http://www.bbc.co.uk/cgi-perl/music/muze/index.pl?site=music&action=biography&artist_id=332539
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2004/05/29 :  12:35:47  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Okej,

Tack för tipsen. Nu har jag iaf ett hum om vad jag ska köpa. Fast det verkar som om man bör lyssna på skivan innan man köper eftersom de skiljer sig åt så pass mycket från skiva till skiva.
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2004/05/29 :  20:23:53  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej Merkurius!

Deras första skiva 67 som bara heter Grateful dead är i mitt tycke ett smärre mästerverk (även om det sägs att de själv var missnöjda med den), det är ren 60-talsrock med utmärkt gitarrlir.

Deras skiva Aoxomoxoa gillar jag också skarpt, den kom 69 och är lite "flummigare" i attityden.

En tredje skiva att rekommendera är "Workingmans dead" från 1970, den är lite countrybetonad men även ibland rysligt vacker.

Mvh /

Comus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000