Author |
Topic |
|
bfjohansson
Member
199 Posts |
Posted - 2004/05/24 : 12:14:21
|
Har under ett flertal år, sedan deras andra skiva kom ut '96, tyckt oerhört bra om ett norskt band som heter Midnight Choir. Jag måste helt enkelt rekommendera alla er som har en någorlunda svaghet för lite melankolisk, amerikanskinfluerad musik (i brist på bättre beskrivning) att ge detta en chans. Alla jag spelat det för, detta är sant, tycker att det varit mycket bra och ingen, med ett undantag, har kunnat gissa att det varit norskt.
De har givit ut fem skivor samt en samlingsskiva som dessutom innhöll en kort liveskiva från en turné som var makalös. Jag kan djupt rekommendara vilken som helst av de fyra senaste, se ovan, men kanske främst "Unsung Heroine". De kan eventuellt vara lite svårare att få tag på jämfört med tillgängligheten på Britneys senaste, men det är absolut värt ett litet letande. Under en omröstning i Norge valdes deras "Amsterdam Stranded" till den bästa norska skivan nånsin. Som annan bra musik växer det bara med tiden.
Lyssna och njut
Unde tiden jag skrivit detta inlägg och letat efter någon länk har det visat att sig att bandet har lagts ner i slutet av april . Sångaren Paal Flaata har hoppat av. I de stora norska tidningarna har det skrivits mycket kring detta och sorgen är stor, både hos dem och hos mig. Se länk till Verdens Gang [URL=http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=224999]VG[/URL] |
Edited by - bfjohansson on 2004/05/24 12:15:44 |
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/05/24 : 23:14:41
|
Schyssta omslag om inte annat. Tror du att du skulle kunna försöka dig på en lite bättre beskrivning än "lite melankolisk, amerikanskinfluerad musik". Jag menar, påminner de om något annat? |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2004/05/24 : 23:46:13
|
Har inte hört men skall göra det snarast. Chris Eckman och Carla Torgersson från Valkaboats är med! Och Valkaboats är det som kanske har gått mest hos mig de senste månaderna. Har ni inte hört Train Leaves At Eigth så lyssna, suverän ljudkvalitet. Skall tydligen låta mycket Thindersticks oxå ingen dum influens det heller. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
bambadoo
Member
197 Posts |
Posted - 2004/05/24 : 23:46:25
|
Ja Amsterdam Stranded er virkelig god. Sjekk ut soloalbumene til vokalisten også Paal Flåtå. Virkelig gode. |
|
|
bfjohansson
Member
199 Posts |
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/06/01 : 22:15:01
|
Tackar! Lät väl kanske inte alltför spännande vid en snabb genomlyssning, men det är väl som du skriver så att det växer med tiden. |
|
|
|
Topic |
|